Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2016

Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2016

590
Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2016

Πραγματοποιήθηκε χθες στο Ίδρυμα Ευγενίδου, η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ο κ. Βενιάμης στην αρχή της ομιλίας του αναφέρθηκε στη συνολική εικόνα που παρουσίασε η διεθνής ναυτιλία το περασμένο έτος, τονίζοντας πως το «To 2016 ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις σε διεθνές αλλά και σε εθνικό επίπεδο.

2016: κακή χρονιά για ναύλους

Στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) τον Φεβρουάριο του 2016 βρέθηκε στο χαμηλότερο ιστορικά σημείο του, ενώ και ο κλάδος δεξαμενοπλοίων παρουσίασε αρκετές διακυμάνσεις. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας και το κόστος αναβάθμισης των παλαιότερων πλοίων σύμφωνα με τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις δημιούργησε κινητικότητα στις διαλύσεις πλοίων».

2017: ελπίδα για καλύτερους ναύλους και αξίες πλοίων

Για το 2017, ο κ. Βενιάμης επισήμανε, πως μοιάζει να είναι πιο πολλά υποσχόμενο αλλά θα παραμείνει το πρόβλημα της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και η ανισορροπία με τη ζήτηση παρά τη συνεχιζόμενη τάση για διαλύσεις πλοίων και την αναδιάρθρωση ναυπηγικών προγραμμάτων. Παρόλ’ αυτά προσδοκά μία καλύτερη πορεία της ναυλαγοράς και καλύτερες αξίες των πλοίων».

Ναυτιλία και μείωση εκπομπών CO2

Για τον Πρόεδρο της ΕΕΕ κύρια επιδίωξη είναι η αποφυγή της ένταξης των πλοίων σε οποιαδήποτε μορφή Emissions Trading System ή περιφερειακών μέτρων, «και εφόσον κριθεί σκόπιμο να υιοθετηθεί από τον ΙΜΟ ένα παγκόσμιο bunker fuel levy system στα μέτρα της ναυτιλίας».

Η θέση της Ελληνικής Ναυτιλίας στην Ευρώπη

Ο κ. Βενιάμης στον απολογισμό του αναφέρθηκε και στην πολιτική βούληση της Επιτρόπου Μεταφορών, Violeta Bulc, «να υποστηρίξει την ευρωπαϊκή ναυτιλία». Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην εκκρεμή διερεύνηση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, σημειώνοντας ότι η ΕΕΕ θεωρεί πως σύντομα θα ανακοινωθεί η απόφαση της Επιτρόπου Ανταγωνισμού κας Margrethe Vestager.

Διατηρεί τα πρωτεία η Ελληνική Ναυτιλία

Αν και στο διεθνές περιβάλλον υπήρξαν σημαντικές εξελίξεις, ο κ. Βενιάμης τόνισε ότι «η ναυτιλία των Ελλήνων διατήρησε την πρωτοκαθεδρία της». Συγκεκριμένα, η ελληνική ναυτιλία ελέγχει σχεδόν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt με 4.600, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο ελέγχει το 48,5% σε dwt του κοινοτικού στόλου».

Η «μεγάλη» Ναυτιλία κοινή πεποίθηση πολιτείας και εφοπλισμού

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και στη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας ως εθνικό κεφάλαιο για την χώρα, αλλά και στην ανάγκη να παραμείνει ανταγωνιστική και να αντιμετωπίσει τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από «ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης». Για τον Πρόεδρο της ΕΕΕ η «μεγάλη» ελληνική ναυτιλία είναι θετικό πως «αποτελεί κοινή πεποίθηση πολιτείας και εφοπλισμού ότι πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστική».

Ναυτική Εκπαίδευση

Ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε στις προσπάθειες της ΕΕΕ για ενίσχυσή της, με παράδειγμα τη ριζική ανακαίνιση της ΑΕΝ Μηχανιώνας και την δέσμευση της ΕΕΕ προς το ΥΝΑΝΠ για τη δημιουργία ενός νέου ΚΕΣΕΝ στη Βόρεια Ελλάδα. Επιπλέον, ο κ. Βενιάμης σημείωσε ότι η Ένωση «έχει καταθέσει εδώ και καιρό επισήμως ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζει η ναυτική εκπαίδευση, με επίκεντρο την ομαλή διασύνδεση των μαθητευόμενων σπουδαστών με τα πλοία της ελληνόκτητης ναυτιλίας».

Σχέσεις με ναυτεργασία

Σε ό,τι αφορά τη ναυτεργασία, ο κ. Βενιάμης σημείωσε ότι «δυστυχώς η Πολιτεία και τα συνδικαλιστικά όργανα των ναυτικών μας δεν έχουν εκμεταλλευθεί τη δυναμική της ελληνόκτητης ναυτιλίας να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας σε άνεργους συμπολίτες μας, οι οποίοι στερούνται άλλων εργασιακών ευκαιριών λόγω της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας».

Κοινωνική προσφορά

Τέλος, ο Πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε και στο πολυδιάστατο έργο κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης που υλοποίησε η Ένωση την προηγούμενη τριετία χάρη στην γενναιόδωρη οικονομική συμβολή των μελών της.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας