Η κρίση της ναυλαγοράς των bulkers οδηγεί την εμπιστοσύνη των ναυτιλιακών παικτών...

Η κρίση της ναυλαγοράς των bulkers οδηγεί την εμπιστοσύνη των ναυτιλιακών παικτών στα χαμηλότερα επίπεδα τα τελευταία 2,5 έτη

545
Η κρίση της ναυλαγοράς των bulkers οδηγεί την εμπιστοσύνη των ναυτιλιακών παικτών στα χαμηλότερα επίπεδα τα τελευταία 2,5 έτη

Tης Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

Ο Απρίλιος ξεκινά με νέα θετικά για την πορεία του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, καθώς ο Μάρτιος τερμάτισε με μικρότερη μείωση από τους δυο προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με εκτίμηση από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, οι τιμές στην ευρωζώνη μειώθηκαν κατά 0.1% σε ετήσια βάση, από 0.3% μείωση τον Φεβρουάριο και 0.6% τον Ιανουάριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ρυθμός του πληθωρισμού συνεχίζει να παραμένει εξαιρετικά χαμηλός από το στόχο 2% που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ο κίνδυνος εμφανίζεται εξαιρετικά μεγάλος για την ευρωστία της ευρωζώνης.

Σύμφωνα με τον πιστοληπτικό οργανισμό Fitch Ratings, μια ακόμη κρίση για την ευρωζώνη αποτελεί τη σημαντικότερη απειλή για την παγκόσμια οικονομία. Επιπλέον, η ανάπτυξη των αναδυόμενων οικονομιών έχει υποχωρήσει σημαντικά και ο Fitch προβλέπει μέσο όρο ανάπτυξης 3.6% το 2015 από 6.9% το 2010 με την Κίνα να ελαχιστοποιεί το ρυθμό της κάτω από 7%. Ο οργανισμός προβλέπει 6.8% αύξηση του ΑΕΠ για την Κίνα το 2015 και 6.5% για το 2016, που είναι αρκετά χαμηλά από το μέσο όρο ανάπτυξης 10.5% την περίοδο 2001-2010.

Σύμφωνα με έρευνα του McKinsey, το συνολικό χρέος στην Κίνα ανέρχεται στο 282% του ΑΕΠ, ξεπερνώντας το 269% στις ΗΠΑ και το 258% στη Γερμανία. Οι μελλοντικές προβλέψεις αναφέρουν επίμονη αύξηση του Κινέζικου χρέους, προσεγγίζοντας το 400% του ΑΕΠ έως το 2018.

Για την παγκόσμια ναυλαγορά, οι πρώτες μέρες του Απριλίου αντιστρέφουν την αρνητική πορεία της προηγούμενης βδομάδας στον τομέα των crude tankers, ενώ για τα πλοία bulkers και containers η πτώση επιμένει. Η τωρινή κρίση της ναυλαγοράς των bulkers και η ανασφάλεια της σταθερότητας της οικονομικής απόδοσης, έχει οδηγήσει το βαθμό εμπιστοσύνης των ναυτιλιακών παικτών στα χαμηλότερα επίπεδα τα τελευταία 2,5 έτη. Σύμφωνα με έρευνα από την Moore Stephens, ο μέσος βαθμός εμπιστοσύνης των ναυτιλιακών παικτών έχει μειωθεί σε 5.5 από 5.7 το Νοέμβριο του 2014 και αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο που έχει σημειωθεί από τον Αύγουστο 2012 (το υψηλότερο επίπεδο ήταν 6.8 το Μάιο 2008). Η υπερπροσφορά χωρητικότητας των πλοίων αποτελεί το πρώτο κριτήριο απάντησης των ναυτιλιακών παικτών καθώς η ροή των επενδυτικών κεφαλαίων από την Αμερική στον τομέα των ναυπηγήσεων φαίνεται ότι έχει εντείνει το πρόβλημα της ανισορροπίας με τη ζήτηση χωρητικότητας.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτη BDI συνεχίζει να παραμένει σταθερά κάτω από τις 600 μονάδες, ενώ στις 31 Μαρτίου 2015 προσέγγισε τις 600 μονάδες για πρώτη φορά μετά τις 30 Ιαν. 2015.

Tα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize δυσκολεύονται να σταθεροποιηθούν άνω από $3,000/ημέρα, και το μέγεθος supramax είναι αυτό που βοηθά το δείκτη BDI να διατηρήσει αντίσταση και να μη μειωθεί κάτω από τις 550 μονάδες. Η απόδοση των μικρότερων μεγεθών, supramax / handysize, σε επίπεδα άνω από $6,600/ημέρα και άνω από $5,500/ημέρα αντίστοιχα, είναι αυτή που ανέτρεψε την ολισθηρή πτώση του δείκτη BDI, προκειμένου να αποφευχθούν προσωρινά νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα κάτω από το όριο των 500 μονάδων. (Τον Μάιο 2008, ο δείκτης ήταν άνω από 11,000 μονάδες).

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 588 μονάδες, 10 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 44% κάτω από το κλείσιμο του Απριλίου 2014, όταν η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,045 μονάδες. Η κατώτατη τιμή που έχει συναντήσει ποτέ ο δείκτης είναι 509 μονάδες στις 18 Φεβρουαρίου 2015 και έσπασε το ιστορικό κατώτατο ρεκόρ -554 μονάδες που είχε σημειωθεί στις 31 Ιουλίου, 1986.

Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε ήπια αύξηση 0,5 μονάδων σε WS 26.5, 9.5 μονάδες κάτω από το κλείσιμο του Ιανουαρίου. Τα τωρινά επίπεδα ναυλαγοράς εμφανίζουν αύξηση 8.5 μονάδων WS από το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 9. Ιαν 2015, τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-USG είχαν τερματίσει σε WS.39, που αποτέλεσε το υψηλότερο επίπεδο που είχε σημειωθεί από το κλείσιμο του Ιανουαρίου 2014.

Στο μέγεθος aframax στη διαδρομή CBS-USG, παρουσιάστηκε για μια ακόμη βδομάδα εκπληκτική ανάκαμψη. Τα επίπεδα τώρα έχουν αυξηθεί σε WS195-($68,000/ημέρα), 65 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας . Η τωρινή απόδοση παρουσιάζει αύξηση 118 μονάδων από το τέλος του Σεπτεμβρίου 2014.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index διατηρεί επίπεδα κάτω από το όριο 1,000 μονάδων για τέσσερις συνεχόμενες εβδομάδες. Η αρνητική απόδοση καθοδηγείται επίμονα από την εξασθένηση στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη. Ο δείκτης τερμάτισε στο κλείσιμο της περασμένης βδομάδας στις 805 μονάδες, 17 μονάδες κάτω από την περασμένη βδομάδα (2% μείωση) με τη διαδρομή Ασία-Ευρώπη να παρουσιάζει τώρα 40% πτώση από το τις αρχές του Αυγούστου 2014. Το υψηλότερο επίπεδο του δείκτη ήταν στις αρχές του Αυγούστου 2014 που πλησίαζε στις 1,200 μονάδες.