Χωρίς αμφιβολία η αγορά των ναύλων το 2ο εξάμηνο θα κινηθεί σε...

Χωρίς αμφιβολία η αγορά των ναύλων το 2ο εξάμηνο θα κινηθεί σε πολύ καλύτερα επίπεδα

2
Χωρίς αμφιβολία η αγορά των ναύλων το 2ο εξάμηνο θα κινηθεί σε πολύ καλύτερα επίπεδα

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

           

Το φλέγον θέμα στην Ευρωζώνη συνεχίζει να είναι ο κίνδυνος του αποπληθωρισμού ή στην καλύτερη περίπτωση η μακρά διάρκεια χαμηλού πληθωρισμού, που όπως επίμονα έχουμε επισημάνει θα έχει ακριβώς τις ίδιες αρνητικές συνέπειες στην Ευρωζώνη και ιδιαίτερα στις οικονομίες του Νότου. 

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία ο πληθωρισμός το  Μάιο υποχώρησε στο 0,5% από 0,7% τον Απρίλιο με τρεις χώρες να βρίσκονται ήδη σε κατάσταση αποπληθωρισμού. Στην Ελλάδα ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο -2,1% από -1,6% τον Απρίλιο, στην Πορτογαλία στο -0,3% και στην Κύπρο στο -0,1%.               

Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, το ΔΝΤ παρενέβη και πάλι, επισημαίνοντας έντονα την ανάγκη για την έναρξη ενός προγράμματος ευρείας αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με προσχέδιο ανακοίνωσης, το ΔΝΤ εκτιμά πως ο εντεινόμενος κίνδυνος αποπληθωρισμού στην Ευρωζώνη καθιστά αναγκαία την έναρξη της ποσοτικής χαλάρωσης, στα πρότυπα της FED, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη. 

Αναλυτικότερα, το ΔΝΤ ζητά την ανάληψη σκληρότερης νομισματικής δράσης η οποία θα συντελέσει και θα θέσει τα θεμέλια της ανάκαμψης, ενώ παράλληλα επισημαίνει, όπως και εμείς επισημάναμε από την πρώτη ημέρα, πως τα πρόσφατα μέτρα της ΕΚΤ δεν είναι επαρκή προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενου του χαμηλού πληθωρισμού.      

Στην Ευρωζώνη των 2 ταχυτήτων, η κινώντας τα νήματα Γερμανία, τον Απρίλιο κατέγραψε εκρηκτική αύξηση 3,1% των βιομηχανικών παραγγελιών από το εξωτερικό, ενώ αντιθέτως οι εισαγωγές κατέγραψαν οριακή άνοδο 0,1% με τον πληθωρισμό να κινείται το Μάιο στο 0,6%, το χαμηλότερο ποσοστό από το Φεβρουάριο του 2010. 

Στον αντίποδα, αρνητικά είναι τα στοιχεία για τη Γαλλική οικονομία με τον συνολικό PMI να υποχωρεί τον Ιούνιο στις 48 μονάδες από 49,3 τον προηγούμενο μήνα. 

Η Γαλλική οικονομία δεν αναπτύχθηκε στο 1ο τρίμηνο καθώς οι καταναλωτές περιόρισαν τις δαπάνες και οι επιχειρήσεις περιέκοψαν τις επενδύσεις τους. 

Η Κεντρική Τράπεζα εκτιμά πως η οικονομία της Γαλλίας το 2ο τρίμηνο θα αναπτυχθεί μόνο 0,2%.  Στην Ιταλία, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε 0,1% στο 1ο τρίμηνο και 0,5% με την ίδια περίοδο του 2013 ενώ τον Απρίλιο το ποσοστό ανεργίας παρέμεινε αμετάβλητο στο 12,6%, κοντά σε υψηλό 40 ετών.       Στις ΗΠΑ η FED μείωσε το QE κατά επιπλέον $10 δις., όπου τώρα βρίσκεται στα $35 δισ. μηνιαίως, με την FED να δηλώνει πως οι δείκτες της αγοράς εργασίας παρουσίασαν γενικά περαιτέρω βελτίωση, αλλά το ποσοστό ανεργίας αν και μειωμένο, παραμένει υψηλό.  Η Τράπεζα εκτιμά πως το ΑΕΠ θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,2% το 2014, σημαντικά χαμηλότερα από την πρόβλεψη του 3% του Μαρτίου, γεγονός που οφείλεται στο χαμηλό 1ο τρίμηνο λόγω των έκτακτων καιρικών συνθηκών, αλλά διατηρεί την αισιοδοξία της για το 2015 και 2016.

Θετικά τα στοιχεία από την Κίνα, με την S&P να επιβεβαιώνει τη μακροπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση ΑΑ-/Α-1+ αντίστοιχα, με τον PMI υπηρεσιών να κλείνει το Μάιο σε υψηλό 6 μηνών στις 55,5 μονάδες, τον PMI μεταποίησης σε υψηλό 7 μηνών στις 50,8 μονάδες τον Ιούνιο ενώ το Μάιο ισχυρή αύξηση παρουσίασαν η βιομηχανική παραγωγή και οι λιανικές πωλήσεις κατά 8,8% και 12,5% αντίστοιχα σε ετήσια βάση.  Αυτή η ανάκαμψη του PMI αποτυπώνει την αρχική επίδραση του προγράμματος τόνωσης της οικονομίας από την κυβέρνηση με στόχο την αύξηση των δημοσίων δαπανών. 

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, το ΑΕΠ της Κίνας θα αυξηθεί κατά 7,6% το 2014 και κατά 7,5% το 2015, ύστερα από ανάπτυξη 7,7% το 2013, το πιο χαμηλό επίπεδο από το 1999, ενώ η επιβράδυνση συνεχίστηκε και το 1ο τρίμηνο του 2014, με το ΑΕΠ να αυξάνεται μόλις κατά 7,4%.                  

Την Παρασκευή 20 Ιουνίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 904 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,950 μονάδες με $ 15,133 την ημέρα, BPI στις 461 μονάδες στα  $ 3,702 την ημέρα, BSI στις 704 μονάδες στα $ 7,356 την ημέρα και BHSI στις 441 μονάδες, στα $ 6,591 την ημέρα. 

Από την Πρωτομαγιά ο δείκτης δεν έχει καταφέρει να σπάσει ουσιαστικά το όριο των 1,000 μονάδων – με εξαίρεση στις 10 Ιουνίου που βρέθηκε στις 1,004 – και έχει εισέλθει σε μία παράλληλη κίνηση με διακυμάνσεις μεταξύ των 858 και των 999 μονάδων. 

Έχοντας πια φτάσει στο τέλος Ιουνίου και βασιζόμενοι στην επίδοση του δείκτη τα προηγούμενα χρόνια, με μόνη εξαίρεση την ίδια περίοδο του 2013, όλα δείχνουν ότι για τους επόμενους περίπου 2 μήνες ο BDI θα συνεχίσει να δέχεται πιέσεις και να κινείται σε χαμηλά επίπεδα.                      

Επανειλημμένως έχουμε εκφράσει την άποψη πως η αγορά μετά το καλοκαίρι θα παρουσιάσει ανοδική πορεία, συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του έτους, γεγονός που έχει εκφράσει και συνεχίζει να εκφράζει το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλιακής κοινότητας.

Στο πρόσφατο Capital Link Shipping Forum που έλαβε χώρα στην Αθήνα, το κοινό συμπέρασμα των συμμετεχόντων ήταν χωρίς αμφιβολία πως η αγορά των ναύλων το 2ο εξάμηνο θα κινηθεί σε πολύ καλύτερα επίπεδα.  Συγκεκριμένα, ο CEO της Safe Bulkers, Mr. Polys Hajioannou, o CEO της Euroseas, Mr. Aristides Pittas και ο CEO της Star Bulk, Mr. Spyros Capralos, κατέληξαν στο κοινό συμπέρασμα το 2014 δεν θα διαφοροποιηθεί από τα προηγούμενα χρόνια όπου η αγορά το 1ο εξάμηνο κάθε χρόνου κινείται σε χαμηλά επίπεδα και το 2ο εξάμηνο παρουσιάζει πάντα ιδιαίτερη βελτίωση, ενώ το 2015 θα είναι ακόμη καλύτερο καθώς το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης θα γείρει περισσότερο προς όφελος της ζήτησης και η Κίνα θα συνεχίσει να επηρεάζει θετικά τον κλάδο.      

Ενδιαφέρουσα ήτανε η τοποθέτηση τους σχετικά με το αν η πληθώρα των παραγγελιών σε ECO πλοία θα επηρεάσει αρνητικά τα έσοδα των μη ECO πλοίων και θα μειώσει και το «προσδόκιμο ζωής» τους, καθώς όλοι ισχυρίστηκαν ότι αναμφισβήτητα τα νέας τεχνολογίας πλοία έχουν πλεονέκτημα αλλά τα παλαιότερα έχουν και αυτά την αγορά τους, ενώ η διαφορά μεταξύ των γίνεται πιο εμφανής σε περιόδους όπου τα έσοδα των πλοίων είναι χαμηλά και σε αυτή την περίπτωση η προτίμηση των ναυλωτών θα είναι υπέρ των ECO.      

Σχετικά με την αυξημένη όρεξη των Private Equity Funds να επενδύσουν στην ναυτιλία το τελευταίο διάστημα, εκμεταλλευόμενοι την πτώση της αγοράς και τις χαμηλές τιμές των πλοίων, αποφάνθηκαν πως τα Private Equity Funds είναι αρκετά επιλεκτικά με ποιους θα συνεργαστούν ενώ παράλληλα τόνισαν πως οι αποδώσεις της τάξης του 15% και πάνω που τα Funds αποσκοπούν απλά δεν πρόκειται να επιτευχθούν, αλλά από την άλλη πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτά και κανείς δεν μπορεί να κατακρίνει την οποιαδήποτε συνεργασία με επενδυτικά κεφάλαια με στόχο την παραγγελία νεότευκτων πλοίων σε χαμηλές τιμές. 

Κλείνοντας το συνέδριο, έγινε αναφορά στην έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης και αν αυτό θα οδηγήσει σε κλεισίματα η συγχωνεύσεις εταιρειών για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον στην Ελληνική αγορά δεν θα δούμε τέτοια σενάρια γιατί πέρα από το γεγονός ότι οι Ελληνικές εταιρείες έχουν κάνει το «κουμάντο» τους και είναι καλά προετοιμασμένες από την άλλη οι Έλληνες πλοιοκτήτες θεωρούν ότι η ναυτιλία είναι “Individualistic Business” όπως χαρακτηριστικά αναφέρανε και γι’ αυτό άλλωστε και στο παρελθόν δεν έχουμε δει τέτοιου είδους συγχωνεύσεις να υλοποιούνται.                           

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Panamax, το ‘ABYO JENNIFER’ και το ‘ABYU NATALIE’ 75.473 DWT (1996 – Ficantieri) πουλήθηκαν en bloc περίπου στα $ 13,5 εκ. 

✏  Στα Handymax, το ‘SKYE’ 42.223 DWT (1991 – Oshima) αγοράστηκε στα $ 5,2 εκ. 

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Aframax, το ‘SEATRANSPORT’ 106.638 DWT (2002 – Tsuneishi Zosen) κλείστηκε στα       $ 18,25 εκ. και το ‘ARAB’ 105.994 DWT (1998 – Hyundai H.I) πουλήθηκε στα $ 12,5 εκ. 

✏  Στα Panamax, το ‘PACIFIC BRAVERY’ 68,967 DWT (1999 – Koyo Dock K.K), non-coated, αγοράστηκε στα $ 8,5 εκ.