Αρκετές εταιρίες θα υποχρεωθούν να κλείσουν τα πλοία τους σε μικρότερης διάρκειας...

Αρκετές εταιρίες θα υποχρεωθούν να κλείσουν τα πλοία τους σε μικρότερης διάρκειας ναυλώσεις

1
Αρκετές εταιρίες θα υποχρεωθούν να κλείσουν τα πλοία τους σε μικρότερης διάρκειας ναυλώσεις

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 04 Οκτωβρίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 2,084 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 3,943 μονάδες με $ 37,799 την ημέρα, BPI 1,914 μονάδες στα  $ 15,350 την ημέρα, BSI 1,113 μονάδες στα $ 11,643 την ημέρα και BHSI 609 μονάδες στα $ 8,684 την ημέρα.                                               

Μέχρι στιγμής ο δείκτης όχι μόνο παρουσίασε ισχυρά σημεία αντίστασης στις 2,000 μονάδες παρά το γεγονός ότι η Κίνα ήτανε κλειστή για μία εβδομάδα αλλά δείχνει και ανοδικές τάσεις και αν δεν συμβεί τίποτα το συνταρακτικό, λογικά και βάσει ιστορικών στοιχείων, μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου η τάση θα συνεχίσει να είναι ανοδική. 

Γεγονός είναι πως η ναυτιλιακή αλλά και η επενδυτική κοινότητα έχουν ήδη αρχίσει και προεξοφλούν την άνοδο της αγοράς και ιδιαίτερα για το 2014, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και από τις νέες παραγγελίες που τοποθετήθηκαν και τοποθετούνται αλλά και την έντονη κινητικότητα στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων που έχει σαν αποτέλεσμα φυσικά την αύξηση των τιμών και στις 2 περιπτώσεις, δηλαδή και στα νεότευκτα και στα μεταχειρισμένα. 

Σε γενικές γραμμές, είθισται η αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων να μεταφράζεται σε βελτίωση της αγοράς αλλά σε λίγο μεγαλύτερο βάθος χρόνου, ενώ η αύξηση στις τιμές των μεταχειρισμένων μεταφράζεται βελτίωση της αγοράς στο πιο άμεσο διάστημα.                         

Στην παρούσα φάση, η αύξηση της ζήτησης για μεταχειρισμένα πλοία έχει οδηγήσει σε άνοδο και τις τιμές τους αφού οι αγοραστές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα Time Premium ώστε να αγοράσουν άμεσα ένα πλοίο και να το ρίξουν στην αγορά εκμεταλλευόμενοι την ανοδική πορεία των ναύλων. 

Η λογική του Time Premium είναι συνήθης όταν η αγορά κινείται ανοδικά και αν αυτή η πορεία συνεχίσει να είναι ανοδική, λογικά θα δούμε τις τιμές των μεταχειρισμένων να παρουσιάζουν περεταίρω άνοδο. 

Σαν “Rule of Thump” και κατά μέσο όρο, όταν οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, συνήθως 10ετίας, φθάσουν να βρίσκονται πάνω από το 70% της αξίας των νεότευκτων τότε υπάρχει μεταστροφή από τα μεταχειρισμένα στα νεότευκτα. 

Αξίζει να αναφέρουμε σαν παράδειγμα ότι από το 2001 μέχρι το 2007, η αναλογία των τιμών ενός πλοίου 10ετίας συγκριτικά με των νεότευκτων αυξήθηκαν από το 50% στο 140% καθώς με την παρουσία της Κίνας στο προσκήνιο οι ναύλοι παρουσίασαν μία συνεχόμενα αυξητική πορεία. 

Σήμερα η αναλογία αυτή βρίσκεται περίπου στο 50%.                                   

Ενδιαφέρον είχε το σχόλιο – δήλωση του Baltic and International Maritime που δημοσιεύθηκε στο Bloomberg ότι οι τράπεζες απειλούν να διακόπτουν ή και να ακυρώνουν υπάρχουσα δανειοδότηση σε πλοιοκτήτριες εταιρίες οι οποίες «δεσμεύουν» τα πλοία τους σε μεγάλης διάρκειας χρονοναύλωσης με ναυλωτές οι οποίοι ενέχουν το ρίσκο μη τήρησης της συμφωνίας. 
Σύμφωνα με αναλυτές, αυτό σημαίνει ότι αρκετές εταιρίες θα υποχρεωθούν να κλείσουν τα πλοία τους σε μικρότερης διάρκειας ναυλώσεις και σε περιορισμένο αριθμό ναυλωτών. 

Η HSH Nordbank AG ανάφερε, ότι η επιλογή του ναυλωτή είναι ύψιστης σημασίας, ιδιαίτερα στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου και παράλληλα προτιμά τις ναυλώσεις μικρότερης διάρκειας ώστε οι πλοιοκτήτες να μπορούν να κλείσουν σε καλύτερα επίπεδα μελλοντικά, αφήνοντας ουσιαστικά υπονοούμενα για άνοδο της αγοράς αν μεταφράζουμε σωστά τη δήλωση.                            

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.     

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes, το ‘JK PIONEER’ 179.134 DWT (2013 – Hyundai H.I) αγοράστηκε από την Dianna Shipping πάνω από τα $ 52 εκ. με υπόλοιπο charter έως τα τέλη Μαρτίου του 2014 στα $ 11,000 την ημέρα, το ‘CAPE CHALLENGER’ 180.730 DWT (2013 – JMU) έκλεισε περίπου στα $ 51 εκ. και το ‘YANGTZE MARVEL’ 170.974 (1999 – IHI) πουλήθηκε στη Sinokor στα $ 17 εκ.  

✏  Στα Kamsarmax και στα Panamax, το ‘JIM PACIFIC’ 82.000 DWT (2003 – Jiangsu Hantong) πουλήθηκε στα $ 26,5 εκ., το ‘BK ALICE’ 81.970 DWT (1997 – Jiangsu Eastern) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 23 εκ. και το ‘ORIENTAL SUN’ 72.651 DWT (1998 – Sasebo H.I) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 10,8 εκ.

✏  Στα Supramax, το ‘DARYA SHAKTI’ 56.050 DWT (2004 – Mitsui) πουλήθηκε στην Sinotrans στα  $ 18,2 εκ.

✏  Στα Handysize, το ‘BENETE BAY’ 28.342 DWT (2008 – Simanami) πουλήθηκε σε Έλληνες περίπου στα $ 17 εκ. και το ‘IKAN TAMBAK’ 18.909 DWT (2007 – Yamanishi Zosen) πουλήθηκε στα $ 9,3 εκ.  

Στον τομέα των tankers έγιναν οι κάτωθι πράξεις:

✏  Στα VLCC, το ‘BW LUNA’ 298.562 DWT (2003 – Daewoo) πουλήθηκε στα $ 36 εκ.