Απαντήσεις ΥΝΑ για τις ΑΕΝ και την έδρα της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών

Απαντήσεις ΥΝΑ για τις ΑΕΝ και την έδρα της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών

52
Απαντήσεις ΥΝΑ για τις ΑΕΝ και την έδρα της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών

Σε δύο επίκαιρες ερωτήσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης απάντησε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Απαντώντας στην ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, με θέμα «Προβλήματα των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού», ο κ. Μουσουρούλης δεσμεύθηκε ότι πολύ σύντομα θα παρουσιάσει τον τρόπο με το οποίο θα αναδιαρθρωθεί το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και να αρμόζει στην πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, την Ελλάδα. Παράλληλα, τόνισε ότι η Πολιτεία έχει ήδη προωθήσει αρκετά μέτρα, όπως για παράδειγμα το οκτάμηνο αθροιστικά, τη δυνατότητα να μπορείς να γίνεται η εκπαίδευση σε πλοία μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, πλοία ξένης σημαίας, καθώς και κίνητρα προκειμένου να καλυφθεί μέρος του κόστους του εκπαιδευτικού ταξιδιού.

Απαντώντας στην ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος με θέμα «Μεταφορά της έδρας της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής», ο κ. Μουσουρούλης διαβεβαίωσε ότι η Μονάδα θα συνεχίσει να παραμένει στον Άγιο Κοσμά και να λειτουργεί με επιτυχία, όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Τόνισε ότι η μετεγκατάστασή της θα εγκριθεί μόνο εφόσον βρεθεί κατάλληλος χώρος με όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές και μόνο εφόσον παράλληλα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου διαμορφώσει αντίστοιχες εγκαταστάσεις στο νέο χώρο.

Ακολουθεί αναλυτικά η σχετική συζήτηση που έγινε στη Βουλή.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Επόμενη είναι η με αριθμό 337/25-9-2012 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Συνδέσμου – Χρυσή Αυγή κ. Ηλία Παναγιώταρου προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, σχετικά με την μεταφορά της έδρας της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υπουργός κ. Κωνσταντίνος Μουσουρούλης. Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Ηλίας Παναγιώταρος, για δύο λεπτά.

ΗΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Σε κάποια προπαρασκευή νομοσχεδίου προηγουμένων ημερών σχετικά με περιστολή δημοσίων δαπανών, ρύθμιση θεμάτων, δημοσιονομικών ελέγχων και άλλες διατάξεις, υπήρχε ένα άρθρο στο οποίο συμφώνησαν όλα τα κόμματα με την εισήγηση της Νέας Δημοκρατίας, σχετικά με την παραμονή ως έχει της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού στο Κέντρο Νεότητας του Αγίου Κοσμά. Μιλάμε για μία επίλεκτη Μονάδα του Λιμενικού Σώματος, όπου εδώ και τριάντα περίπου χρόνια βρίσκεται σε εκείνο το σημείο, όχι τυχαία, κατόπιν συγκεκριμένου σχεδιασμού κι έχει πάρα πολύ σοβαρούς ρόλους. Εκτός από το να συνοδεύει πρώην Πρωθυπουργούς όταν κάνουν κανό, συγχρόνως όμως, να κυνηγάει και να συλλαμβάνει διακινητές λαθρομεταναστών στο Αιγαίο, ως επί το πλείστον, αλλά και στο Ιόνιο, να κυνηγάει το λαθρεμπόριο τσιγάρων, όπλων, ναρκωτικών και γενικώς οτιδήποτε έχει να κάνει με τη θάλασσα.

Ενώ όλοι είχαν συμφωνήσει και ενώ το νομοσχέδιο βρισκόταν στη Βουλή προς ψήφιση, με τις συμφωνίες και τις διαφωνίες όλων των κομμάτων –στο συγκεκριμένο, όμως, άρθρο είχαν συμφωνήσει όλοι- ξαφνικά, ως διά μαγείας, το συγκεκριμένο άρθρο χάθηκε, εξαφανίστηκε κι έγινε μία τροπολογία της τελευταίας στιγμής που δεν την πήρε χαμπάρι κανένας. Και ρωτάμε τον κύριο Υπουργό τι προέκυψε και ξαφνικά αυτή η τροπολογία, στην οποία συμφωνούσαν όλοι και στην Επιτροπή στην οποία ήμασταν όλοι εκεί και μετά, αποσύρθηκε με μια αόριστη υπόσχεση ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα βρει έναν άλλο χώρο μεταστέγασης αυτής της μονάδας.

Η μεταστέγαση μιας τέτοιας μονάδας είναι πολύ σοβαρό ζήτημα. Το 2004 είχαν ξοδευτεί εκατομμύρια ευρώ για να γίνει η ανακαίνιση όλου του χώρου, κτηριακές εγκαταστάσεις, ειδικές αποθήκες εκρηκτικών υλών, αποθήκες οπλισμού, αποθήκες του οπλισμού των στελεχών της ΜΥΑ, ειδικές γλίστρες. Έγινε ένας ειδικός χώρος για να μπορούν να λιμενίζονται τα σκάφη, στρατώνες, τα πάντα. Μιλάμε για μεγάλο κόστος.

Η μεταστέγαση αυτής της μονάδας, που δεν έχει καν γίνει ο παραμικρός σχεδιασμός –φήμες λένε ότι θα πάει ή σε κάτι παλιές εγκαταστάσεις στο Λαύριο ή στο Σκαραμαγκά- είναι απαράδεκτη για πολλούς λόγους. Ένας από τους λόγους είναι ο οικονομικός, τον οποίο είπαμε. Ένας δεύτερος λόγος, πολύ σημαντικός, είναι ότι το σημείο που βρίσκεται εκεί, στον Άγιο Κοσμά, είναι στρατηγικό. Είναι ανάμεσα στα δύο μεγάλα λιμάνια, στο Λαύριο και στον Πειραιά. Είναι στο κέντρο του Αργοσαρωνικού και μπορούν να επέμβουν ανά πάσα στιγμή σε οτιδήποτε συμβεί. Τρίτος λόγος, πολύ σημαντικός που έχει να κάνει με τα στελέχη της ΜΥΑ, είναι ότι υπάρχουν εκατό και πλέον οικογένειες που έχουν φτιάξει τη ζωή τους γύρω απ’ αυτόν το χώρο στον Άγιο Κοσμά. Άλλοι έχουν αγοράσει και χρυσοπληρώνουν δάνεια για κατοικίες κλπ.

Έχουν φτιάξει τη ζωή τους. Όπως καταλαβαίνετε το να πηγαίνει κάποιος σαράντα έξι χιλιόμετρα μέχρι το Λαύριο και να γυρίζει πίσω σε καθημερινή βάση είναι κάτι εντελώς ασύμφορο οικονομικά για τα στελέχη, που ούτως ή άλλως οι μισθοί τους έχουν περικοπεί και περικόπτονται συνεχώς.

Το θέμα των νέων εγκαταστάσεων –πού θα γίνουν και πώς θα γίνουν- απαιτεί σοβαρότατο σχεδιασμό, μελέτη, κλπ. και μιλάμε για εγκαταστάσεις λιγότερο από δύο στρέμματα. Δηλαδή, στα εκατοντάδες στρέμματα του Αγίου Κοσμά και της ευρύτερης περιοχής του Ελληνικού και της ανάπλασης, αυτό το ενάμισι στρέμμα θα αλλάξει κάτι; Τι προέκυψε και έγινε αυτή η αλλαγή της τελευταίας στιγμής.

Αυτό μάλλον δείχνει προχειρότητα από τη πλευρά του κράτους και της Κυβέρνησης ή ότι ο επίδοξος, μελλοντικός αγοραστής, εκμεταλλευτής, ενοικιαστής της ευρύτερης περιοχής έχει πολύ δυνατό δόντι για να γίνεται αυτή η αλλαγή στην κυριολεξία στο 90ο λεπτό. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Έχετε απόλυτο δίκιο να αποκαλείτε «επίλεκτη» τη Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών. Είναι μια Μονάδα του Λιμενικού Σώματος, η οποία επί 35 χρόνια επιχειρεί με επιτυχία από την έδρα της στον Άγιο Κοσμά σε μια έκταση 9,4 στρεμμάτων. Η έκταση αυτή ανήκει πλέον, με νόμο του ελληνικού κράτους, στην εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ», η οποία έχει αναλάβει τη διαχείριση, τη χρήση και την εκμετάλλευσή της.

Εμείς δεν κάναμε κανένα νομοθετικό αιφνιδιασμό. Είχαμε καταθέσει μια ρύθμιση. Το αντίθετο θα συνέβαινε αν δεν την είχαμε καταθέσει αυτή και αφήναμε τα πράγματα να εξελιχθούν ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα διαμορφωθεί για την έκταση.

Να σας πω επίσης ότι έχουν ήδη κατατεθεί προσφορές από ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η συνολική επένδυση αναμένεται να ανέλθει στα έξι δισεκατομμύρια ευρώ και να δημιουργήσει εννιά χιλιάδες θέσεις εργασίας. Έπρεπε, λοιπόν, να φροντίσουμε πάση θυσία για την αποκατάσταση της Μονάδας με μεταφορά του εξοπλισμού της σε αντίστοιχο χώρο, που να μπορεί να εξυπηρετεί τις επιχειρησιακές της ανάγκες. Αυτό ήταν το αντικείμενο της αρχικής ρύθμισης.

Ωστόσο, προκειμένου να μη δημιουργηθεί νομικό θέμα σε ό,τι αφορά τη μεταβίβαση της κυριότητας της γης, η ρύθμιση και οι νομοτεχνικές βελτιώσεις που κάναμε, οδηγούν σε μια απολύτως ασφαλή λύση για την εγκατάσταση.

Πρώτον, δεν πρόκειται να συμβεί το παραμικρό θέμα στη Μονάδα. Θα συνεχίσει να παραμένει εκεί και να λειτουργεί με επιτυχία, όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Η μετεγκατάσταση είναι συνάρτηση δύο προϋποθέσεων. Η πρώτη προϋπόθεση είναι ότι θα βρεθεί κατάλληλος χώρος. Κατάλληλος χώρος σημαίνει τουλάχιστον δύο πράγματα: πρόσβαση στη θάλασσα και γειτνίαση με αεροδρόμιο, για να μπορεί να μεταφέρεται η Μονάδα και να επιχειρεί όπως κάνει με επιτυχία όλα αυτά τα χρόνια. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου να διαμορφώσει αντίστοιχες εγκαταστάσεις στο νέο χώρο. Τι σημαίνει «αντίστοιχες εγκαταστάσεις»; Κτήρια, αποθήκες, πρόσβαση στη θάλασσα για τα σκάφη κλπ. Να τις χρηματοδοτήσει, υπό την προϋπόθεση ότι όλα θα τα εγκρίνει ο Υπουργός Ναυτιλίας.

Θέλω, λοιπόν, να διαβεβαιώσω το Σώμα ότι δεν τίθεται ζήτημα. Αντιθέτως, με τη ρύθμιση αυτή εξασφαλίστηκε η παραμονή της Μονάδας στον Άγιο Κοσμά. Από εδώ και μπρος, μέλημά μας είναι σε συνεργασία με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου να φτιάξουμε ακόμα καλύτερη εγκατάσταση, σε μεγαλύτερο χώρο, με καλύτερη προσβασιμότητα και με υποδομές πιο σύγχρονες.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Παναγιώταρος.

ΗΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, οι εγκαταστάσεις ανακαινίστηκαν σχεδόν πλήρως το 2004. Έχουν ξοδευτεί σε δύο φάσεις γύρω στα 5 εκατομμύρια ευρώ. Είναι σημαντικό ποσό, δεν είναι λίγο, ειδικά στην κατάσταση της πατρίδος μας τα τελευταία δύο έτη, που και το τελευταίο ευρώ πια το μετράμε, το υπολογίζουμε. Τα 5 εκατομμύρια ευρώ είναι πρόσφατα, το 2004, συν τα υπόλοιπα, που θα είναι αντίστοιχο και ίσως πολύ μεγαλύτερο το ποσό, γιατί προϋπήρχαν και κάποιες υποδομές. Είναι ένα σημαντικό κονδύλι και αυτό, δεν είναι αμελητέο. Αλλά, πέραν του οικονομικού, πολύ σημαντικό στοιχείο είναι το σημείο στο οποίο βρίσκεται. Δεν επιλέχθηκε τυχαία πριν τριάντα χρόνια, επειδή είναι ωραία παραλία κ.λπ., επιλέχθηκε επειδή είναι στο κέντρο της Αττικής.

Η μία φήμη λέει ότι θα πάει στο Λαύριο, οπότε αυτομάτως ο Πειραιάς είναι πάρα πολύ μακριά και δεν θα μπορεί να υπάρχει άμεση επέμβαση σε οποιαδήποτε περίπτωση χρειάζεται. Αντίστοιχα, κυκλοφορούν φήμες ότι θα πάει στο Σκαραμαγκά, στο «Κανελλόπουλος», στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Ναυτικού, εκεί στη βάση, σε κάποιες εγκαταστάσεις, οι οποίες ενδεχομένως και να ανακαινισθούν, να γίνουν όπως πρέπει να γίνουν. Πάλι θα είναι πολύ μακριά από το δεύτερο μεγάλο λιμάνι στο Λαύριο.

Είναι πολλοί οι παράγοντες. Δεν πρέπει να αμελούμε σημαντικά στοιχεία. Να μην γίνονται όλα θυσία στα οικονομικά οφέλη τα οποία μπορεί να έχουμε από το συγκεκριμένο χώρο που είναι μικρότερος, δεν είναι εννέα στρέμματα. Προσφάτως ένα κομμάτι είχε παραχωρηθεί και έχει μείνει πολύ μικρότερη η έκταση των εννέα στρεμμάτων. Έτσι με ενημέρωσαν, έτσι σας λέω. Ήταν παλαιότερα κάποια έκταση, αλλά έγινε μια διάνοιξη κάποιου δρόμου, ένα κομμάτι έφυγε και έχουν γίνει ήδη κάποιες εργασίες τα προηγούμενα χρόνια. Γι’ αυτό σας λέω ότι το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό και θα πρέπει να το κοιτάξετε με πολλή σοβαρότητα για οποιαδήποτε μελλοντική ενέργεια γι’ αυτήν τη Μονάδα.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός, εάν θέλει να προσθέσει κάτι.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Να υπογραμμίσω, κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, ότι στο παράρτημα 2 του νόμου προσδιορίζονται ακριβώς τα όρια του οικοπέδου. Είναι εννέα στρέμματα τριακόσια εξήντα τετραγωνικά μέτρα.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και εγώ προσωπικά θα μεριμνήσουμε σε συνεργασία με το Ταμείο να βρούμε τον κατάλληλο χώρο. Ο κατάλληλος χώρος είναι ακριβώς όπως τον περιγράφετε. Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω φήμες. Δεν τις γνωρίζω. Εκείνο που γνωρίζω είναι ότι η Μονάδα θα συνεχίσει να επιχειρεί από τον Άγιο Κοσμά και θα μετεγκατασταθεί μόνον υπό την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί κατάλληλος χώρος και σε αυτόν θα γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις από πλευράς Ταμείου.

Ευχαριστώ.

ΗΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΟΣ: Το κρατάμε αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ερχόμαστε τώρα στην με αριθμό 341/25.9.2012 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού Β’ Πειραιά του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Διαμάντως Μανωλάκου προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Η συνάδελφος κ. Μανωλάκου έχει το λόγο, για δυο λεπτά.

ΔΙΑΜΑΝΤΩ ΜΑΝΩΛΑΚΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, τα προβλήματα των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού έχουν οξυνθεί και κυρίως το θέμα της πραγματοποίησης των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών, όπως και η μη έγκαιρη εξασφάλιση πλοίου έχουν σαν αποτέλεσμα να διακόπτουν και τις σπουδές τους και να διαγράφονται και από τις σχολές, γιατί για το δεύτερο έτος είναι προαπαιτούμενο να έχουν κάνει το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

Παρά τις καταγγελίες που υπάρχουν –και είμαι σίγουρη ότι και εσείς έχετε δεχθεί αντίστοιχες- και από την ΠΕΜΕΝ, αλλά και από τους ίδιους τους σπουδαστές, δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο, αν και αυτό είναι υποχρέωσή σας, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 251/1999. Με βάση μάλιστα τον κανονισμό των σπουδών για τη συνέχιση, προβλέπεται ο σπουδαστής να έχει πραγματοποιήσει το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι διάρκειας τουλάχιστον τριών μηνών, ενώ μαζί με το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι να έχει τουλάχιστον οκτώ μήνες θαλάσσια υπηρεσία.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα σήμερα; Εκατοντάδες σπουδαστές δεν έχουν πραγματοποιήσει το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι και δεν μπορούν να συνεχίσουν από τον Σεπτέμβριο τις σπουδές τους. Αντίστοιχο κίνδυνο διατρέχουν και αυτοί που αναζητούν αυτή την περίοδο το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι και μάλιστα κινδυνεύουν να διαγραφούν από τη Σχολή. Κάποια παιδιά έχουν σταματήσει τις σπουδές τους.

Επίσης, υπάρχουν και άλλα προβλήματα, όπως με την κατάργηση της σπουδαστικής κάρτας –για να έχουν μειωμένο εισιτήριο στις συγκοινωνίες- και τη διακοπή της δωρεάν σίτισης. Αυτό προσθέτει ιδιαίτερα προβλήματα. Υπάρχουν ελλείψεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό και χρηματοδότησης στη λειτουργία των σχολών.

Τι ζητάμε, κύριε Υπουργέ; Να εξασφαλιστούν τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών και να αποτραπεί κάθε περίπτωση διαγραφής ή παύσης των σπουδών τους. Δεύτερον, να επαναφέρει η Κυβέρνηση τη δωρεάν σίτιση και το πάσο. Ζητούμε λοιπόν, να μάθουμε τι μέτρα θα πάρετε για να καλύψετε τα κενά των καθηγητών και βεβαίως τη χρηματοδότηση των σχολών.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστούμε, κυρία συνάδελφε. Θα ήθελα και εγώ, κύριε Υπουργέ, να συμφωνήσω τουλάχιστον στο πρώτο σκέλος της ερώτησης της κ. Μανωλάκου, διότι στην περιοχή μου υπάρχουν πράγματι παιδιά που εναγωνίως ψάχνουν να κάνουν την πρακτική τους και δεν βρίσκουν πλοίο. Κυρίως μάλιστα αυτό συμβαίνει σε κορίτσια που τελειώνουν αυτές τις σχολές και είναι αδύνατον να βρουν πλοίο. Συνενώνω και εγώ τη φωνή μου με την κ. Μανωλάκου γι’ αυτό το θέμα. Το λόγο έχει ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μουσουρούλης.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Κυρία συνάδελφε, το σύστημα δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης δεν βρίσκεται στο επίπεδο που θα έπρεπε. Υπάρχουν διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας που πασχίζουμε να ανταποκριθούμε με αναδιαρθρώσεις και αναμορφώσεις του συστήματος. Υπάρχουν προβλήματα χρηματοδότησης. Γνωρίζετε πολύ καλά ποια είναι η κατάσταση σήμερα στο κεφάλαιο της ναυτικής εκπαίδευσης (ΚΝΕ).

Γενικότερα υπάρχουν προβλήματα οργάνωσης, διασποράς των διοικητικών δομών εντός του Υπουργείου, αλλά και άλλα προβλήματα υποδομών, τεχνολογικών και φυσικών, στις σχολές.

Πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε τον τρόπο με το οποίο θα αναδιαρθρώσουμε το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και να αρμόζει στην πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, την Ελλάδα.

Επί των συγκεκριμένων ερωτήσεων, κυρία συνάδελφε, θέλω να σας πω τα εξής: Σε συνεννόηση και συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους κάνουμε ό,τι μπορούμε για να στηρίξουμε το πολύ σωστό σύστημα εναλλασσόμενης εκπαίδευσης.

Η πολιτεία μέχρι τώρα, έχει προωθήσει αρκετά μέτρα: για παράδειγμα το οκτάμηνο αθροιστικά, τη δυνατότητα να μπορείς να κάνεις την εκπαίδευσή σου σε πλοία μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, πλοία ξένης σημαίας, καθώς και κίνητρα προκειμένου να καλυφθεί μέρος του κόστους του εκπαιδευτικού ταξιδιού.

Θέλω να σας ενημερώσω ότι στο πακέτο των μέτρων που πρόκειται να παρουσιάσουμε, εντάσσουμε και ένα Γραφείο Σταδιοδρομίας, το οποίο θα ιδρυθεί στο Υπουργείο και θα αποτελεί το μοναδικό κόμβο επικοινωνίας με τις ναυτιλιακές εταιρίες για την ενημέρωση των σπουδαστών και τη διευκόλυνσή τους στο σύστημα εναλλασσόμενης εκπαίδευσης, δηλαδή στα sandwich courses όπως λέγονται. Να είστε βέβαιη γι’ αυτό.

Όμως, πέρα από αυτό θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, να καλύψουμε για φέτος το κόστος σίτισης που διεκόπη το 2011, ακριβώς λόγω των προβλημάτων χρηματοδότησης του κεφαλαίου ναυτικής εκπαίδευσης. Και μη νομίζετε ότι λύθηκαν τα προβλήματα ως δια μαγείας.

Και δεύτερον, πάλι σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, να δούμε αν μπορούμε, για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, να χρησιμοποιήσουμε και το λεγόμενο «πάσο», προκειμένου να ανακουφίσουμε τις οικογένειες των σπουδαστών που περνούν δύσκολες μέρες. Να μπορούν δηλαδή να στηρίζουν της προσπάθειες των παιδιών τους.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει η συνάδελφος κ. Μανωλάκου.

ΔΙΑΜΑΝΤΩ ΜΑΝΩΛΑΚΟΥ: Κύριε Υπουργέ, δεν μου απαντήσατε στο κύριο και οξυμένο ζήτημα, δηλαδή όσοι από τους σπουδαστές δεν έκαναν τα εκπαιδευτικά ταξίδια -όχι με δική τους υπαιτιότητα, εσείς έπρεπε να έχετε δώσει λύση- θα διαγραφούν, θα σταματήσουν τις σπουδές τους; Οφείλετε να πάρετε μέτρα άμεσα ότι κανένα παιδί δεν θα διαγραφεί, κανένας σπουδαστής δεν πρέπει να σταματήσει τις σπουδές του, επειδή δεν έγινε το εκπαιδευτικό ταξίδι.

Λέτε ότι υπάρχουν προβλήματα λόγω κρίσης κ.λπ.. Ναι, υπάρχουν. Όμως, υπάρχει και μία ιεράρχηση από πού θα κόψουμε λεφτά και πού θα δώσουμε. Ας πούμε τις τράπεζες τις μπουκώνουμε με δισεκατομμύρια. Στην εκπαίδευση και μάλιστα σε ένα κλάδο όπου είμαστε πρώτοι στον κόσμο, εκεί βάζουμε φραγμούς και περιορισμούς; Για τους καθηγητές δεν μου απαντήσατε τίποτε, για τα κενά που υπάρχουν. Και ξέρετε καλά ότι καλύπτονται με ωρομίσθιους, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει μόνιμο προσωπικό.

Να δεχτώ ότι θα λύσετε τουλάχιστον από φέτος το πρόβλημα της σίτισης και το πρόβλημα του πάσο. Γιατί; Γιατί δυσκολεύουν οι καταστάσεις για όλους. Αλίμονο! Το είχανε στα προηγούμενα χρόνια και δεν θα το έχουνε τώρα που είναι στην κυριολεξία, ανάγκη;

Αλλά να σας πω κάτι, ακόμα. Υπάρχουν πόροι και θέλουμε να μάθουμε πώς γίνεται η χρήση τους. Σας ρωτάμε καθαρά: Τα χρήματα για τη ναυτική εκπαίδευση από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πόσα είναι; Καθώς και από τα πλοία από το κεφάλαιο «Ναυτική Εκπαίδευση» τι ποσά προέρχονται, πού και πώς τα κατανέμετε; Επανειλημμένα σας τα ζητούν τα ναυτεργατικά σωματεία και αρνείστε να τους δώσετε στοιχεία. Τα αναμένω λοιπόν, μέσω του Κοινοβουλίου, εδώ και τώρα. Κάθε πρωτοετής φοιτητής-σπουδαστής επιδοτείται με 1.000 ευρώ το τμήμα. Ποιος τα παίρνει; Πώς αξιοποιούνται;

Έλεγχο και διαφάνεια δεν υποστηρίζετε; Ορίστε, λοιπόν, δώστε συγκεκριμένα στοιχεία από τους δόκιμους που έπρεπε να μπαρκάρουν πόσοι είναι, πόσοι μπάρκαραν, πόσοι θα διαγραφούν γιατί δεν μπάρκαραν, αν και δεν φταίνε, γιατί είναι δική σας αποκλειστική ευθύνη και πρέπει να πάρετε μέτρα.

Αναμένουμε με τη δευτερολογία σας να μας πείτε συγκεκριμένα πώς θα πάρετε μέτρα, ώστε να μην πάνε χαμένα τα χρόνια, τα λεφτά που ξόδεψαν και ο κόπος που έκαναν για να εξασφαλίσετε τη συνέχιση των σπουδών τους. Αυτό είναι το δίκαιο και το σωστό. Διαφορετικά είσαστε υπόλογοι ότι δεν εφαρμόζετε το Προεδρικό Διάταγμα.

Ούτε ένας σπουδαστής δεν πρέπει να σταματήσει τις σπουδές του! Πρέπει να δώσετε λύσεις! Αυτό περιμένουμε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κυρία συνάδελφε, θα είμαι ο τελευταίος που θα θελήσει να μειώσει την αξιοπιστία του συστήματος εναλλασσόμενης εκπαίδευσης. Αν πίσω από τις προτροπές σας –αφήνω στην άκρη το ύφος- υποδεικνύετε το να καταργηθεί το πρώτο ταξίδι και να συσσωρεύσουμε το διάστημα που χρειάζεται με το οκτάμηνο στο δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι, εγώ δεν θα το κάνω.

ΔΙΑΜΑΝΤΩ ΜΑΝΩΛΑΚΟΥ: Δεν προτρέπουμε για κάτι! Σας λέμε να δώσετε λύση!

 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Με πολλή χαρά, λοιπόν, να ακούσω ποια είναι η λύση, κυρία συνάδελφε. Γιατί πολύ εύκολα μου κουνάτε το δάχτυλο λέγοντας «δώστε λύση!», αλλά δεν μας λέτε ποια εσείς προτείνετε. Αν, λοιπόν, προτείνετε να καταργηθεί το πρώτο ταξίδι, εγώ δεν θα το κάνω, γιατί θα μειώσει την αξιοπιστία του συστήματος και θα μας εκθέσει διεθνώς.

Σας είπα ότι προσπαθούμε μαζί με τους κοινωνικούς εταίρους να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, για να γίνονται τα ταξίδια και τα παιδιά να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Έχουμε επίγνωση της κατάστασης. Εσείς δεν έχετε.

Σε σχέση με τους ωρομίσθιους καθηγητές, ξεκίνησε η αξιολόγηση για διακόσιους δύο ωρομίσθιους. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε προσλήψεις μονίμων. Αναγνωρίζω πως η έλλειψη μονιμότητας στο εκπαιδευτικό προσωπικό είναι ένα πρόβλημα. Αλλά εσείς τα βλέπετε όλα επιδερμικά. Δεν συζητάτε για την ποιότητα της εκπαίδευσης, για τα εγχειρίδια, για τη διδακτέα ύλη, για τον τρόπο, με τον οποίο γίνεται σήμερα η ναυτοδιδισκαλία, αλλά μόνον ποσοτικά βλέπετε τα πράγματα δηλαδή «πόσοι καθηγητές, πόσοι μόνιμοι». Αυτός είναι ο καημός σας.

Θέλω λοιπόν να σας καλέσω ειδικά για το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης να προκαλέσουμε συζήτηση στη Βουλή για να μας πείτε εσείς ένα προς ένα τι προτείνει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και δεσμεύομαι ότι θα συζητήσω μαζί σας. Αν κάποιες από τις προτάσεις σας δεν εκθέτουν τη χώρα, δεν υποβαθμίζουν την αξιοπιστία του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, εγώ θα τις δεχθώ. Σας διαβεβαιώ.

Νομίζω ότι απάντησα σε όλα τα ερωτήματά σας καθώς στο θέμα της σίτισης του πάσου και των ωρομισθίων καθηγητών. Σας διαβεβαιώνω ότι κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου τα παιδιά να μην χάνουν το χρόνο τους. Το θέμα της εκπαίδευσης, ο πυλώνας αυτός της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας, ενός τομέα οικονομικής δραστηριότητας που πιστεύω ότι θα μας βγάλει από την κρίση, δεν μπορεί να χρησιμοποιείται στην Αίθουσα αυτή για πολιτική αντιπαράθεση.

Πρέπει όλοι να συνταχθούμε με την προσπάθεια που γίνεται. Είμαι βέβαιος πως θα το κάνετε, όταν θα ακούσετε τις σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργείου για το πώς θα αναβαθμίσουμε τα επόμενα χρόνια, το σύστημα Ναυτικής εκπαίδευσης με σχεδιασμό, με χρονοδιάγραμμα, με συγκεκριμένους στόχους και με δράσεις –όχι εξαγγελίες.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.