H θεωρία των Παιγνίων

H θεωρία των Παιγνίων

2
H θεωρία των Παιγνίων

 

Του Γ. Λογοθέτη,CFO George Moundreas & Company S.A., Finance & Research

Οι εξελίξεις που βιώνουμε σήμερα στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον και ο τρόπος αντιμετώπισης τους από τους διάφορους συμμετέχοντες (χώρες, οργανισμοί κλπ.) θυμίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την οικονομική θεωρία «Θεωρία Παιγνίων (Game Theory)», που είναι η μέθοδος ανάλυσης προβλημάτων που έχουν σχέση με τον τρόπο λήψης αποφάσεων σε καταστάσεις σύγκρουσης και συνεργασίας.

Παίκτης μπορεί να είναι ένα πρόσωπο, μία οργάνωση, ένα κράτος ή ένας συνασπισμός. Κάθε παίκτης προσπαθεί να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα που διαθέτει, για να εμποδίσει τον αντίπαλό του να αποκτήσει πλεονεκτήματα που θα περιορίσουν τα κέρδη του. Επομένως, οι ενέργειές του εξαρτώνται άμεσα από τη θέση (στρατηγική) που θα επιλέξει ο αντίπαλος.     

Κάτι αντίστοιχο βιώνουμε σήμερα στην Ευρώπη, με τη δυσκολία μιας συνολικής λύσης για την Ευρώπη και όχι για τις χώρες του Νότου όπου «φαίνεται» να εστιάζεται το πρόβλημα.

Το αποτέλεσμα, ο Πρόντι, πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δηλώνει: «Απέτυχε παταγωδώς η Ευρώπη» ο Trichet να δηλώνει «Εύθραυστη η Παγκόσμια οικονομία» και φυσικά οι οικονομικοί δείκτες της Ευρώπης να επιβεβαιώνουν τις δηλώσεις αυτές όπως τα αρνητικά στοιχεία των λιανικών πωλήσεων, ο σε χαμηλό 20 μηνών σύνθετος PMI όπου δηλώνει τη δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα και η ανεργία στο 9,9% για να αναφέρουμε μερικούς.

Στις ΗΠΑ αναμένουμε τη συμφωνία στο «παιχνίδι» για το χρέος με τον κίνδυνο να κηρυχθεί στάση πληρωμών στις 2 Αυγούστου, κάτι το οποίο δεν πιστεύουμε ότι οι «παίκτες» θα επιλέξουν σαν λύση.

Και εδώ φυσικά η πορεία της οικονομίας έχει να επιδείξει αρνητικό μεταποιητικό δέκτη για 2ο συνεχόμενο μήνα, δείκτη νέων παραγγελιών, μείωση καταναλωτικών δαπανών και την ανεργία στο 9,2% τον Ιούνιο.      

Η Βραζιλία που ενώ έχει καταφέρει να έχει τη μεγαλύτερη αύξηση της μεσαίας τάξης, 105 εκ. από τα 190 εκ. έχουν εισόδημα από $ 750-$ 3,230 αλλά με 16εκ. να είναι στην απόλυτη φτώχεια, δείχνει να επιβραδύνει ελάχιστα προς στιγμή αλλά καταφέρνοντας να περιορίσει λίγο και τον πληθωρισμό.

Αντίστοιχα δείχνει να συμπεριφέρεται και η Ινδία σχετικά με την ανάπτυξη, αλλά όχι τόσο με τον πληθωρισμό που έχει ανοδικές τάσεις με αποτέλεσμα 10 αυξήσεις επιτοκίων σε 16 μήνες.

Στην Ασία, όλα βεβαιώνουν επιβράδυνση και μάχη με τον πληθωρισμό, ο PMI της Νοτίου Κορέας, Ταϊβάν, Σιγκαπούρης, Ιαπωνίας ήτανε μειωμένος για τον Ιούνιο και ειδικότερα της Κίνας που μειώθηκε για 3ο συνεχόμενο μήνα ενώ ο πληθωρισμός για τον Ιούνιο έφτασε το υψηλό 6,4%.

Αναφορικά με την Κίνα, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην όλο και αυξανόμενη αρθογραφία σχετικά με τα επισφαλή δάνεια σε τοπικούς οργανισμούς και δήμους συναρτήσει των επενδύσεων στον τομέα των ακινήτων.

Η ανάπτυξη της Κίνας σίγουρα οφείλεται στις εξαγωγές αλλά μεγάλο μέρος οφείλεται και στο δημόσιο χρέος όπου οι απόψεις διχάζονται για το αν αυτό που η Κίνα δηλώνει είναι το πραγματικό.

Τα δάνεια των τραπεζών σε τοπικούς οργανισμούς και δήμους εκτιμάται ότι είναι $ 540 δις περισσότερα από το προβλεπόμενο, 1,6 τρις περίπου, τα οποία αντί να χρησιμοποιηθούν σε αναπτυξιακά έργα ώστε να παράγουν εισόδημα, τοποθετήθηκαν σε αγορές ακινήτων και άλλες επενδύσεις.

Οι προβλέψεις ότι το 12% του συνολικού ποσού των δανείων (1,6 τρις.) είναι επισφαλή όλο και αυξάνουν και ήδη η Moody’s αλλά και η Credit Suisse κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.

Σχετικά με τη ναυτιλία, η Moody’s επιβεβαιώνει και τη δική μας δημοσιευμένη εκτίμηση ότι για το βραχυπρόθεσμο διάστημα μέχρι το τέλος του 2012, η αγορά θα είναι πιεσμένη εξαιτίας της υπέρ-προσφοράς πλοίων καθώς το 80% των παραγγελιών πλοίων ξηρού φορτίου θα πέσει στο νερό τα επόμενα 2 χρόνια.

Ενσωματώνοντας στο παζλ και τις ανωτέρω οικονομικές ανησυχίες και εξελίξεις ελπίζουμε η οποιαδήποτε πιθανή προσγείωση των αναπτυσσόμενων καθώς και ή υπόνοια δημιουργίας «φούσκας» στην Κίνα να μην συμβεί την ίδια χρονική στιγμή που ταλανίζονται και οι αναπτυγμένες ελπίζοντας στην ισχυρή πολιτική βούληση Ευρώπης και Αμερικής, σαν και αυτή που επιδεικνύει η Κίνα ευνοημένη φυσικά από τη διαφορετικότητα του πολιτικού της καθεστώτος (centralized economy) .       

Σχετική ηρεμία επικράτησε στον τομέα των αγοραπωλησιών ξηρού φορτίου με την πλειοψηφία των πράξεων να αφορά πλοία πριν από το 1987 ενώ στον τομέα των δεξαμενόπλοιων υπήρξε μία πράξη και στα Containers καμία.

To Cape «CAPE PROCIDENCE» 146.019 DWT (1987 – Mitsubishi) πουλήθηκε σε αγοραστές από την Ινδονησία στα $ 10,5 εκ. επιδεικνύοντας διόρθωση στις τιμές των Capes αφού το «PHENIX» 151.200 DWT, και 3 χρόνια νεότερο, (1990 – Sumitomo) με SS/DD το Δεκέμβριο το 2013 και 2015 αντίστοιχα πουλήθηκε πρόσφατα σχεδόν στην ίδια τιμή, $ 10,8 εκ.    

Αντίστοιχα, δείγματα διόρθωσης τιμών έχουμε και στα μοντέρνα Supramax, αφού το «MERIDIAN HALO» 56.000 DWT (2006 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 26,5 εκ, ένα εκατομμύριο λιγότερο με την τελευταία πώληση του μικρότερου και νεότερου «SANKO GLORY» 52.980 DWT (2005 – Oshima), και τα 2 με περασμένα SS/DD, που πουλήθηκε το Μάιο στα $ 27,5 εκ.    

Το Handymax «AMALFI» 45.526 DWT (2000 – Tsuneishi) πουλήθηκε από την Topships σε μη ανακοινώσιμη τιμή.        

Στον τομέα των πλοίων πριν το 1987, το «ELLENITA» 42,838 DWT (1984 – Mitsubishi) στα $ 6,3 εκ., το «EMPEROR» 38.870 DWT (1986 – Oshima) στα $ 7,5 εκ. και το «BESTSTAR» 29.365 DWT (1987 – Fincantieri) στα $ 5,5 εκ. σε γενικές γραμμές είναι στο πλαίσιο των τελευταίων τιμών της αγοράς ενώ το «JUDI MUHIEDDINE» 28.360 DWT (1986 – Oshima) στα $ 5,8 εκ. είναι 30% πιο κάτω από το «VANESSA A» 27.586 DWT (1986 – Mitsui) με S/S περασμένο το 2011, στα $ 7,5 εκ.

Στα δεξαμενόπλοια, η μόνη πράξη ήτανε το «JUTUL» 38.177 (2004 – STX) στα 27,5 εκ με T/C $ 39.750 την ημέρα για 1 συν 4 χρόνια.            

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ενώ αναμένεται η απόφαση για το αν θα ανοίξει το Μπαγκλαντές, το δικαστήριο θα αποφασίσει στις 21 Ιουλίου, οι τιμές στην Ινδία έχουν πάρει την ανιούσα από $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου μέχρι $ 530 για δεξαμενόπλοια με το Πακιστάν να προσφέρει περίπου $20 λιγότερο και την Κίνα περίπου $50 λιγότερο από την Ινδία για τους αντίστοιχους τύπους πλοίων. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου πλοία ξηρού φορτίου αγοράστηκαν σε τιμές δεξαμενόπλοιων όπως το ξηρού φορτίου «SYROS», (63.265 DWT – 12.139 LDT) αγοράστηκε στα $ 530.

Γενικά το συνολικό επίπεδο διαλύσεων της εβδομάδας ήτανε σε ικανοποιητικά επίπεδα στους 919.641 DWT, αλλά τα πλόα ξηρού φορτίου παραμείνανε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Πιο αναλυτικά, τo 50,6% (465.082 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 13,8% (126.560 DWT) Containers/GC/MPP το 24,8% (227,954) δεξαμενόπλοια και RoRo 10,8% (100.045 DWT).