Το κοκτέιλ αισιοδοξίας για τα tankers

Το κοκτέιλ αισιοδοξίας για τα tankers

191
Το κοκτέιλ αισιοδοξίας για τα tankers

Οι εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοράς δεξαμενόπλοιων παραμένουν αισιόδοξες εν μέσω ενός σύνθετου περιβάλλοντος, όπου συνιστώσες προσφοράς και ζήτησης, γεωπολιτικές εξελίξεις και οικονομικοί παράγοντες αλλάζουν άρδην το status quo της αγοράς.

Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η BIMCO εστιάζει στην αγορά των tankers και στο outlook της.

Ζήτηση και προσφορά

Ζήτηση

Η BIMCO εκτιμά ότι η ζήτηση για crude δεξαμενόπλοια θα αυξηθεί κατά 7% το 2024 και κατά 2,5% το 2025. Όσον αφορά τα product tankers, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,5% το 2024 και κατά 2% το 2025.

Προσφορά

Ο στόλος πετρελαιοφόρων θα σημειώσει άνοδο 0,6% το 2024 και 1,1% το 2025, καθώς το orderbook παραμένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης θα προέλθει από την παράδοση Suezmax δεξαμενόπλοιων, των οποίων ο στόλος εκτιμάται πως θα αυξηθεί κατά 4,2% μέχρι τα τέλη του 2025.

Από την άλλη, ο στόλος των product tankers αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,8% το 2024, αλλά κατά 4,3% το 2025, στον απόηχο παραγγελιών που έλαβαν χώρα το 2023. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του στόλου οφείλεται σε παραδόσεις MR, LR1 και LR2 tankers, οι στόλοι των οποίων εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατά 5,3%, 2,7% και 13,9% αντίστοιχα.

Όσον αφορά τα επίπεδα διάλυσης, αναμένεται να παραμείνουν περιορισμένα το 2024 (~0,3 εκατ. dwt) και να αυξηθούν μερικώς το 2025 (~0,9 εκατ. dwt).

Γεωπολιτικές εξελίξεις

Τα βλέμματα στρέφονται κυρίως στην κρίση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς τα περισσότερα πλοία επιλέγουν τον μακρύτερο δρόμο του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδος, αποφεύγοντας τη Διώρυγα του Σουέζ και την απειλή των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.

Το γεγονός αυτό αυξάνει τον χρόνο διάρκειας των ταξιδιών και κατ’ επέκταση οδηγεί σε πλασματική μείωση της προσφοράς. Η BIMCO εκτιμά ότι, κατά μέσο όρο, η διανυθείσα απόσταση θα αυξηθεί κατά 10% για τα πετρελαιοφόρα και κατά 17% για τα product tankers.

Συνεπώς, οι πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή έχουν παρόμοιο αντίκτυπο με εκείνον που είχε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία: αναδιάταξη των routes και αύξηση των τονομιλίων για τα δεξαμενόπλοια.

Οικονομικοί παράγοντες

Η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη αναμένεται να έχει διαμορφωθεί στο 3,1% το 2023, βάσει στοιχείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ). Όσον αφορά το 2024 και το 2025, το ΔΝΤ εκτιμά ανάπτυξη ύψους 3,1% και 3,2% αντίστοιχα.

Συγκεκριμένα για την Κίνα, η ανάπτυξη εκτιμάται στο 4,6% το 2024 και στο 4,1% το 2025, ενώ για την Ινδία στο 6,5% τόσο το 2024 όσο και το 2025. Και για τις δύο χώρες, τα συγκεκριμένα επίπεδα είναι χαμηλότερα εκείνων του 2023.

Όσον αφορά τη δαμόκλειο σπάθη του πληθωρισμού, τα σημάδια διαφαίνονται θετικότερα του αναμενομένου, με τη νομισματική πολιτική που έχει χαραχτεί να έχει αποτελέσματα και τον πληθωρισμό να υποχωρεί με ταχύτερο από τον αναμενόμενο ρυθμό.

Παράλληλα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) έχει υπογραμμίσει ότι η προσφορά αργού πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ανά ημέρα το 2024, με τις ΗΠΑ, Βραζιλία και Γουιάνα να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Την ίδια ώρα, η ζήτηση πετρελαίου το 2024 θα αυξηθεί επίσης κατά 1,2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, με τα βλέμματα να στρέφονται στην Ασία.

Τι μέλλει γενέσθαι με τους ναύλους

Οι συνιστώσες που επιδρούν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων δημιουργούν την εντύπωση ότι τα επόμενα έτη θα είναι ιδιαίτερα θετικά για τη ναυλαγορά.

Στα crude tankers, η BIMCO εκτιμά άνοδο 8% στο κόστος νεότευκτων πλοίων, 15% στο κόστος μεταχειρισμένων πλοίων και 9% άνοδο για τους ναύλους το 2024 σε σύγκριση με το 2023.

Στο μέτωπο των product, οι αξίες νεότευκτων αναμένεται να αυξηθούν κατά 10%, των second-hand πλοίων κατά 13%, ενώ οι ναύλοι αναμένεται να μειωθούν κατά 1%, πάλι σε ετήσια βάση.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.