MEPC 80: Ο απόηχος των αποφάσεων και οι πρώτες αντιδράσεις

MEPC 80: Ο απόηχος των αποφάσεων και οι πρώτες αντιδράσεις

443
MEPC 80: Ο απόηχος των αποφάσεων και οι πρώτες αντιδράσεις

Τα κράτη μέλη του IΜΟ, κατά την MEPC 80 (Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος), ενέκριναν την «2023 ΙΜΟ Greenhouse Gas Strategy», την αναθεωρημένη στρατηγική του σχετικά με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.

Ειδικότερα, η αναθεωρημένη στρατηγική θέτει πιο φιλόδοξους στόχους για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Πιο συγκεκριμένα, πλέον ο στόχος του IMO είναι η επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κοντά στο 2050. Στο πλαίσιο αυτό, δεσμεύεται να διασφαλίσει την υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, με στόχο μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2030 και το 2040 έχουν καθοριστεί ως κρίσιμα σημεία αξιολόγησης για την παρακολούθηση της προόδου ως προς την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Kitack Lim, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η υιοθέτηση της «2023 ΙΜΟ Greenhouse Gas Strategy» αποτελεί σημαντική εξέλιξη για τον ΙΜΟ και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο προς την κατεύθυνση της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις επιβλαβείς εκπομπές.

Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η αναθεωρημένη αυτή στρατηγική αποτελεί μια σαφή κατεύθυνση και ένα κοινό όραμα που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των απαιτούμενων στόχων. Βάσει της στρατηγικής, ο παγκόσμιος στόλος θα πρέπει να έχει επιτύχει μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 70% -έναντι των επιπέδων του 2008- έως και το 2040.

Υπό το πρίσμα αυτό η BIMCO χαιρέτισε την πρόοδο που σημειώθηκε κατά την MEPC 80. Ο πρόεδρος της BIMCO Nikolaus Schües υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Η ριζική αλλαγή όσον αφορά την κατασκευή, διαχείριση και τροφοδοσία των πλοίων με καύσιμα θα επηρεάσει όλους τους πλοιοκτήτες του πλανήτη. Οι επενδυτικές αποφάσεις πρέπει να επαναξιολογηθούν, οι τρόποι σχεδίασης να μεταβληθούν ενώ τα επιχειρηματικά μοντέλα θα επηρεαστούν για πάντα».

Την απόφαση του IMO χαιρέτισε και το International Chamber of Shipping μέσω σχετικής ανακοίνωσης. Ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ICS Simon Bennett υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Η ιστορική απόφαση του IMO εκπέμπει ένα πολύ ισχυρό σήμα στους διαχειριστές των πλοίων αλλά ακόμη σημαντικότερα, στους παραγωγούς ενέργειας που πρέπει άμεσα να παρέχουν ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικών εκπομπών θερμοκηπίου σε μεγάλες ποσότητες, προκειμένου να είναι εφικτή η επιθυμητή μετάβαση».

Επιπλέον πρόσθεσε «Οι ενδιάμεσοι στόχοι που έχουν συμφωνηθεί για το 2030 και το 2040 είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι. Η βιομηχανία θα κάνει τα μέγιστα δυνατά για την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων, συμπεριλαμβανομένης της απόλυτης μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της παγκόσμιας ναυτιλίας κατά 70% έως 80% μέχρι το 2040. Όμως, αυτό μπορεί μονάχα να επιτευχθεί εφόσον ο IMO άμεσα συμφωνήσει σε ένα παγκόσμιο levy στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για να υποστηρίξει έναν μηχανισμό «χρηματοδότησης και ανταμοιβής», όπως προτείνει η βιομηχανία. Πρέπει να μειώσουμε άμεσα τη διαφορά μεταξύ του κόστους συμβατικών και εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων και να κινητοποιήσουμε την παραγωγή και υιοθέτηση νέων καυσίμων στην απαραίτητη κλίμακα που θα επιτρέψει την επίτευξη της πλέον ταχύτερης μετάβασης. Το 2040 απέχει λιγότερο από 17 έτη και η διαθεσιμότητα ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου σήμερα πρακτικά μηδαμινή».

Επί των εξελίξεων τοποθετήθηκε και το World Shipping Council (WSC), μέσω σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συγκεκριμένα, ο CEO του WSC δήλωσε μεταξύ άλλων: «Η ναυτιλία γραμμών επενδύει ήδη σε πλοία που θα είναι σε θέση να μετασκευαστούν για να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα και η σημερινή απόφαση του IMO αποτελεί ισχυρό σήμα για επενδύσεις σε ολόκληρη τον κλάδο της ναυτιλίας. Βασιζόμαστε στα κράτη-μέλη του IMO να συνεχίσουν με την ανάπτυξη και υιοθέτηση ενός εύρωστου κανονιστικού πλαισίου που θα καταστήσει τα συγκεκριμένα καύσιμα διαθέσιμα και ανταγωνιστικά».

Επιπροσθέτως, το UK Chamber of Shipping υπογράμμισε ότι οι οικονομικοί και τεχνικοί στόχοι που θέτονται δεν συμβαδίζουν με τον ευρύτερο στόχο απανθρακοποίησης περίπου το 2050. Συγκεκριμένα, τα εν λόγω μέτρα αναμένεται να εγκριθούν το 2025 και να τεθούν σε ισχύ το 2027.

Την ίδια ώρα, οι Βέλγοι εφοπλιστές, μέσω του φορέα εκπροσώπησής τους RBSA (Royal Belgian Shipowners’ Association) χαιρέτισαν την ιστορική, όπως την χαρακτηρίζουν, συμφωνία του IMO. O Managing Director της RBSA, Wilfried Lemmens, υπογράμμισε: «Μεγαλύτερη ακρίβεια όσον αφορά τον χρονικό ορίζοντα θα ήταν καλοδεχούμενη, όμως κατανοούμε την ανάγκη ευελιξίας όπου απαιτείται για την επίτευξη του στόχου. Πρόκειται για την πρώτη περιβαλλοντική συμφωνία που αφορά αποκλειστικά τη ναυτιλία. Αποτελεί το θεμέλιο για την περαιτέρω διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στον κλάδο».

Ωστόσο, δεν εμφανίζονται όλοι εξίσου ικανοποιημένοι με την πρόοδο που σημείωσε ο IMO. Δημοσίευμα του Reuters, επικαλούμενο περιβαλλοντικούς οργανισμούς τη χαρακτηρίζει ανεπαρκή. Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Clean Shipping Coalition John Maggs δήλωσε ότι οι συμφωνηθέντες στόχοι είναι ανεπαρκείς προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η άνοδος της θερμοκρασία -σε σύγκριση με τα προβιομηχανικά επίπεδα- θα περιοριστεί στους 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την ανακοίνωση του IMO εδώ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.