
Στις ιδιαίτερα αυξημένες αξίες των δεξαμενόπλοιων στρέφεται πρόσφατη ανάλυση της ναυλομεσιτικής Allied Shipping Research, η οποία αποπειράται να εξετάσει κατά πόσο οι αισιόδοξες εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοράς συνάδουν με την πραγματικότητα.
Ειδικότερα, εντός του έτους έχει καταγραφεί σημαντική ανάκαμψη της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων, γεγονός που σαφώς έχει επιδράσει και στις αξίες τους και έχει αυξήσει το κόστος επένδυσης σε πλοία. Παρότι τα σημάδια διαφαίνονται θετικά για το βραχυπρόθεσμο μέλλον, η ανάλυση υποστηρίζει ότι υπάρχει πληθώρα αστάθμητων παραγόντων –γεωπολιτική αστάθεια, πολιτική OPEC+, οικονομική αβεβαιότητα– που καθιστούν οποιαδήποτε εκτίμηση για το μέλλον της αγοράς επισφαλή.
Η Allied σημειώνει ότι οι υψηλές αξίες πλοίων οφείλουν να συνοδεύονται από στιβαρές ευνοϊκές εκτιμήσεις για τις συνιστώσες προσφοράς και ζήτησης βραχυπρόθεσμα. Σε περίπτωση που αυτό δεν συμβαίνει, απότοκο συνιστά η υψηλή μεταβλητότητα στις τιμές πλοίων. Σύμφωνα με δείκτες που χρησιμοποιεί η ναυλομεσιτική, τα σημερινά επίπεδα αξίας των δεξαμενόπλοιων είναι υψηλότερα του φυσιολογικού.
Ωστόσο, προτού η κυκλικότητα της αγοράς οδηγήσει σε έντονη και επιμένουσα πτώση των αξιών, η Allied εκτιμά ότι θα υπάρξει μια περίοδος μεταβλητότητας. Σε κάθε περίπτωση, η ναυλομεσιτική σημειώνει ότι η ανάλυσή της δεν συνιστά κάποια απαισιόδοξη εκτίμηση, παρά μόνο μια διαφορετική οπτική πλευρά.
Παράλληλα, υπό τις επικρατούσες συνθήκες στις αξίες, η Allied εκφράζει την άποψη πως η χρονική περίοδος είναι κατάλληλη για εταιρείες που θέλουν να προβούν σε πώληση δεξαμενόπλοιων από τον υπό διαχείριση στόλο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέραν όσων αναφέρει η Allied, ένας ακόμα παράγοντας που ίσως βοηθά τη διατήρηση των υψηλών αξιών των δεξαμενόπλοιων είναι η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα ναυπηγεία. Καθώς το orderbook των tankers είναι χαμηλό και οι εκτιμώμενες ημερομηνίες παράδοσης πλοίων για παραγγελίες που πραγματοποιούνται σήμερα έχουν μεταφερθεί από το 2025 και αργότερα, οποιαδήποτε αγορά δεξαμενόπλοιου δεν καθορίζει μονάχα τον στόλο μιας εταιρείας σήμερα αλλά έως έναν βαθμό και για τα επόμενα έτη.
Φωτό: Zahid Nisar/ Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ