
Η απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τις εισαγωγές πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία δεν εξέπληξε την αγορά και παρά το γεγονός ότι οι θαλάσσιες ροές θα μειωθούν, ρωσικό πετρέλαιο θα εισέρχεται στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα σε περίκλειστα κράτη, μέσω αγωγών.
Με πρόσφατη ανάλυσή της η ναυλομεσιτική εταιρεία Gibson Shipbrokers εκτιμά ότι ο αντίκτυπος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων θα είναι μεγάλος σε σύγκριση με την ανακατανομή του εμπορίου μέχρι σήμερα λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Και ενώ τους επόμενους μήνες δεν αναμένονται σημαντικές μεταβολές, μακροπρόθεσμα το σκηνικό θα αλλάξει άρδην.
Σύμφωνα με το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ, οι διά θαλάσσης εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου θα επιτραπούν μόνο στην περίπτωση που καταγραφούν στρεβλώσεις στις ροές μέσω αγωγών. Παράλληλα η ΕΕ, σε συνεργασία με το Ηνωμένο Βασίλειο, θα απαγορεύσουν την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ και σε τρίτες χώρες. Ενώ η εν λόγω απαγόρευση δεν θα εμποδίσει εξ ολοκλήρου τις ρωσικές εξαγωγές, θα αναγκάσει πλοιοκτήτες και ναυλωτές να βρουν νέα κανάλια ασφάλισης και να μειώσουν το pool τονάζ που είναι διαθέσιμο για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αναφέρει η Gibson.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κυρώσεων, περίπου 2,5-3 εκατ. βαρέλια πετρελαίου/ημέρα και 1,5 εκατ. βαρέλια διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου/ημέρα θα βρουν νέα «στέγη» ή απλά δεν θα παραχθούν. Η Gibson βλέπει έναν συνδυασμό των δύο. Η ρωσική παραγωγή θα μειωθεί αναλόγως και της ζήτησης για εξαγωγές, ενώ μεγάλο μέρος των εξαγωγών θα ανακατευθυνθεί προς την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες όμως παραμένει άγνωστο εάν και σε τι βαθμό θα αυξήσουν τις εισαγωγές τους.
Η Ευρώπη από την πλευρά της θα αντικαταστήσει τις απολεσθείσες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή, τη Δυτική Αφρική, τις ΗΠΑ και τη Βόρεια Θάλασσα. Την ίδια ώρα,
οι απώλειες ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων, κυρίως diesel, θα δημιουργήσουν ανισορροπίες στο εμπόριο και παραμένει άγνωστο πόσο ρωσικό diesel θα μεταφερθεί σε αγορές όπως της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής. Το μόνο δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται ότι η Ευρώπη θα σημειώσει ένα έλλειμμα, το οποίο θα επιχειρήσει να καλύψει με αύξηση της διυλιστικής δραστηριότητας.
Εν κατακλείδι, ο αντίκτυπος του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα είναι μακρύτερα ταξίδια και ανισορροπίες στο εμπόριο. Οι οικονομικές επιδράσεις της ρωσικής εισβολής θα είναι σφοδρές, με τον κίνδυνο παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης να είναι ορατός και τις τιμές πετρελαίου να εκτιμάται από την Gibson ότι θα συνεχίσουν το ανοδικό τους τέμπο, εκτός και αν νέες πηγές τροφοδοσίας κάνουν την εμφάνισή τους και καλύψουν τη ζήτηση.
Φωτό: Adam Warzawa/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…

H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…

Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…

Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…

Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…

Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…

Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ