
Η απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τις εισαγωγές πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία δεν εξέπληξε την αγορά και παρά το γεγονός ότι οι θαλάσσιες ροές θα μειωθούν, ρωσικό πετρέλαιο θα εισέρχεται στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα σε περίκλειστα κράτη, μέσω αγωγών.
Με πρόσφατη ανάλυσή της η ναυλομεσιτική εταιρεία Gibson Shipbrokers εκτιμά ότι ο αντίκτυπος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων θα είναι μεγάλος σε σύγκριση με την ανακατανομή του εμπορίου μέχρι σήμερα λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Και ενώ τους επόμενους μήνες δεν αναμένονται σημαντικές μεταβολές, μακροπρόθεσμα το σκηνικό θα αλλάξει άρδην.
Σύμφωνα με το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ, οι διά θαλάσσης εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου θα επιτραπούν μόνο στην περίπτωση που καταγραφούν στρεβλώσεις στις ροές μέσω αγωγών. Παράλληλα η ΕΕ, σε συνεργασία με το Ηνωμένο Βασίλειο, θα απαγορεύσουν την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ και σε τρίτες χώρες. Ενώ η εν λόγω απαγόρευση δεν θα εμποδίσει εξ ολοκλήρου τις ρωσικές εξαγωγές, θα αναγκάσει πλοιοκτήτες και ναυλωτές να βρουν νέα κανάλια ασφάλισης και να μειώσουν το pool τονάζ που είναι διαθέσιμο για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αναφέρει η Gibson.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κυρώσεων, περίπου 2,5-3 εκατ. βαρέλια πετρελαίου/ημέρα και 1,5 εκατ. βαρέλια διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου/ημέρα θα βρουν νέα «στέγη» ή απλά δεν θα παραχθούν. Η Gibson βλέπει έναν συνδυασμό των δύο. Η ρωσική παραγωγή θα μειωθεί αναλόγως και της ζήτησης για εξαγωγές, ενώ μεγάλο μέρος των εξαγωγών θα ανακατευθυνθεί προς την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες όμως παραμένει άγνωστο εάν και σε τι βαθμό θα αυξήσουν τις εισαγωγές τους.
Η Ευρώπη από την πλευρά της θα αντικαταστήσει τις απολεσθείσες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή, τη Δυτική Αφρική, τις ΗΠΑ και τη Βόρεια Θάλασσα. Την ίδια ώρα,
οι απώλειες ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων, κυρίως diesel, θα δημιουργήσουν ανισορροπίες στο εμπόριο και παραμένει άγνωστο πόσο ρωσικό diesel θα μεταφερθεί σε αγορές όπως της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής. Το μόνο δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται ότι η Ευρώπη θα σημειώσει ένα έλλειμμα, το οποίο θα επιχειρήσει να καλύψει με αύξηση της διυλιστικής δραστηριότητας.
Εν κατακλείδι, ο αντίκτυπος του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα είναι μακρύτερα ταξίδια και ανισορροπίες στο εμπόριο. Οι οικονομικές επιδράσεις της ρωσικής εισβολής θα είναι σφοδρές, με τον κίνδυνο παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης να είναι ορατός και τις τιμές πετρελαίου να εκτιμάται από την Gibson ότι θα συνεχίσουν το ανοδικό τους τέμπο, εκτός και αν νέες πηγές τροφοδοσίας κάνουν την εμφάνισή τους και καλύψουν τη ζήτηση.
Φωτό: Adam Warzawa/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την επιχειρησιακή της εμβέλεια επεκτείνει δυναμικά η China Eastern Airlines, καθώς, σύμφωνα με την ίδια, εγκαινίασε τη μεγαλύτερη σε απόσταση απευθείας εμπορική πτήση στον…

Η μεγαλύτερη σε μήκος και βαθύτερη υποθαλάσσια οδική σήραγγα στον κόσμο κατασκευάζεται στη Νορβηγία, με σκοπό να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ των μεγάλων…

Σε μια κρίσιμη συγκυρία για την ενεργειακή θωράκιση της Ευρώπης, ένεκα της ρωσικής «απεξάρτησης», η Γερμανία επιταχύνει τις διαδικασίες στις υποδομές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου…

Το όνομά του βρίσκεται συχνά στο λεξικό των ναυτικών, το εικόνισμά του σε κάθε ελληνόκτητο πλοίο, σε κάθε σπίτι που έχει ανθρώπους στη θάλασσα. Θεωρείται…

Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025 και για ακόμη μία χρονιά αποτέλεσαν σημείο συνάντησης προσωπικοτήτων της ναυτιλιακής κοινότητας.…

Στις 3 Δεκεμβρίου, η Πρεσβεία και το Γενικό Προξενείο του Παναμά στην Ελλάδα πραγματοποίησαν το πρώτο τους Διεθνές Συνέδριο με τίτλο «Παναμάς: Ένας Στρατηγικός…

Οι πρόσφατες βροχοπτώσεις ενίσχυσαν με περίπου 15 εκατομμύρια κυβικά τα αποθέματα της ΕΥΔΑΠ. Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία ακόμα υστερούμε κατά 200 εκατομμύρια κυβικά…

Ο συνολικός αριθμός των δισεκατομμυριούχων σε όλο τον κόσμο έφτασε σε νέα ύψη το 2025. Αυτό, όπως αναφέρει δημοσίευμα της Wall Street Journal, οφείλεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ