
Το 2021 αποτελεί μέχρι στιγμής έτος ρεκόρ για ορισμένες ναυτιλιακές αγορές και θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές, καθώς η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει από τον σφοδρό αντίκτυπο της πανδημίας.
Με βάση δεδομένα της VesselsValue, παρακάτω παρατίθεται μια ανάλυση για τους λόγους εκτόξευσης των ναύλων των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η εικόνα σαφώς δεν διαφέρει πολύ για τα containerships.
Το ξεκίνημα του 2021 δεν μαρτυρούσε σε καμία περίπτωση την ενίσχυση της ναυλαγοράς των bulk carriers που ακολούθησε. Κατά τη VesselsValue, οι ναύλοι για όλα τα μεγέθη bulkers έχουν καταγράψει υψηλά δεκαετίας το α΄ εξάμηνο, ενώ ο BDI στις 29 Ιουνίου έφτασε στα επίπεδα ρεκόρ των 3.418 μονάδων, αριθμός που έχει να καταγραφεί από τον Ιούλιο του 2010.
H VesselsValue στην ανάλυσή της σημειώνει ότι οι συνθήκες της ναυλαγοράς το α΄ εξάμηνο του 2021 έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Όπως προκύπτει και από το παρακάτω γράφημα, ενώ η αγορά των Capesizes κατέγραψε ετήσια μείωση 7-8% στα τονομίλια κατά την έναρξη των περιορισμών λόγω πανδημίας πέρυσι, φέτος η εικόνα είναι τελείως διαφορετική και παρατηρείται μια αύξηση της τάξης του 5% στα τονομίλια των συγκεκριμένων πλοίων. Παρόμοια θετική είναι η πορεία των τονομιλίων και για τα μικρότερα μεγέθη, με τα Supramaxes να καταγράφουν ετήσια αύξηση άνω του 10% το α΄ εξάμηνο.

Σιδηρομετάλλευμα
Οι πολύ ισχυρές εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο για την καλή εικόνα της ναυλαγοράς των Capesizes. Συνδυαστικά οι εξαγωγές iron ore από Αυστραλία και Βραζιλία ήταν αυξημένες φέτος κατά 20 εκατ. τόνους σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα η ανάπτυξη αυτή προήλθε κυρίως από τη Βραζιλία, η οποία εξήγαγε το α΄ εξάμηνο 24 εκατ. τόνους iron ore περισσότερους συγκριτικά με πέρυσι και συνεπώς οι όποιες απώλειες από τις αυστραλιανές εξαγωγές αντισταθμίστηκαν.

Άνθρακας
Οι εξελίξεις στο θαλάσσιο εμπόριο θερμικού άνθρακα επίσης υπήρξαν υποστηρικτικές για την αγορά των dry. Oι γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας οδήγησαν την πρώτη στην απαγόρευση εισαγωγών άνθρακα από τη δεύτερη το γ΄ τρίμηνο του περασμένου έτους. Η εξέλιξη αυτή είχε ισχυρό αντίκτυπο για την αγορά. Η Κίνα, μην μπορώντας να προμηθευτεί άνθρακα από την Αυστραλία, έστρεψε το βλέμμα της σε αγορές όπως η Νότια Αφρική και η Κολομβία. Ουσιαστικά οι μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ αυτών των χωρών μεταφράζονται σε αύξηση των τονομιλίων, εξέλιξη ιδιαίτερα καλή για τη ναυλαγορά. Την ίδια ώρα παρατηρείται μια μεταστροφή των εξαγωγών άνθρακα από τα ανατολικά λιμάνια της Ρωσίας, που παραδοσιακά κατευθύνονταν στην Ιαπωνία και στη Νότια Κορέα, προς την Κίνα.

Στον αντίποδα, οι αυστραλιανές εξαγωγές πλέον κατευθύνονται προς άλλους προορισμούς μετά την κινεζική απαγόρευση. Η VesselsValue τονίζει ότι, ενώ οι εξαγωγές της Αυστραλίας προς την Κίνα έχουν μειωθεί κατά περίπου 30 εκατ. ανά τρίμηνο από το β΄ τρίμηνο του 2020 και έπειτα, οι αντίστοιχες ροές προς την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία έχουν αυξηθεί κατά 15 εκατ. τόνους, 5 εκατ. τόνους και 3 εκατ. τόνους αντίστοιχα.
Και ενώ η διαφοροποίηση αυτή έχει ωφελήσει σημαντικά τα Capesizes, ο αντίκτυπος είναι μεγάλος για τα Panamaxes και τα μικρότερα bulk carriers. H VesselsValue εκτιμά ότι οι παράγοντες που έχουν οδηγήσει στην ανάταση της ναυλαγοράς στα dry θα συνεχιστούν και για το υπόλοιπο του έτους και ίσως ενισχυθούν περαιτέρω το γ΄ και δ΄ τρίμηνο λόγω εποχικότητας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης…

Με ταχείς ρυθμούς αναπτύσσεται η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, με κύκλους της αγοράς να υπογραμμίζουν το ενδεχόμενο υπερπροσφοράς δυναμικότητας, που θα επιφέρει στρεβλώσεις στην…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ