
To 2020 υπήρξε αναμφίβολα ένα έτος-ορόσημο (και) για την εμπορική ναυτιλία. Στο πλαίσιο των περιορισμών ελέω Covid, ιδιαίτερα η αγορά των δεξαμενόπλοιων κατέγραψε αξιοσημείωτη μεταβλητότητα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πολύ υψηλά επίπεδα ναύλων καταγράφηκαν από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, καθώς, λόγω της πολύ χαμηλής τιμής του, traders αγόραζαν πετρέλαιο στη spot αγορά και ως εκ τούτου πολλά πλοία κλήθηκαν να χρησιμοποιηθούν ως πλωτές αποθήκες. H VesselsValue, χρησιμοποιώντας τα παραδοσιακά εργαλεία προσφοράς και ζήτησης, προέβη σε μια ανασκόπηση της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων πέρυσι αλλά και κατά τους πρώτους μήνες φέτος.
Στο παραπάνω διάγραμμα της VesselsValue παρουσιάζεται η πολύ σημαντική άνοδος της πλωτής αποθήκευσης πετρελαίου από τα «κανονικά» επίπεδα του Ιανουαρίου του 2020 στο αποκορύφωμα τον Μάιο του 2020, όταν περίπου 190 πλοία χρησιμοποιούνταν για αποθήκευση πετρελαίου.
Ωστόσο, η εκτόξευση αυτή των ναύλων δεν διήρκεσε καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, καθώς η ζήτηση για πετρελαιοφόρα πήρε την κατιούσα μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου. Η VesselsValue σημειώνει δε ότι τα τονομίλια υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2016.
Ωστόσο, από τον Νοέμβριο του 2020 έως και τον περασμένο Ιανουάριο, η ζήτηση για δεξαμενόπλοια ανέκαμψε, όπως προκύπτει και από το παρακάτω γράφημα:
Η μεταβολή των τονομιλίων έχει ως εξής: Από το -11,2% τον περασμένο Οκτώβριο στο -1,2% τον περασμένο Ιανουάριο. Οι συγκεκριμένοι αριθμοί συνιστούν ότι η αγορά ανέκαμψε με μια ευνοϊκή ανάπτυξη της ζήτησης έναντι της προσφοράς.
Κατά τη VesselsValue, η ανάκαμψη αυτή υποστηρίχθηκε από τις αναδυόμενες αγορές, οι οποίες εμφάνισαν ανάπτυξη ταχύτερη του αναμενομένου, αλλά και από την έναρξη των εμβολιασμών.
Από το παραπάνω διάγραμμα της VesselsValue προκύπτει ότι τα τονομίλια στη Νοτιοανατολική Ασία αυξήθηκαν κατά 34% από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021, με την Κίνα να οδηγεί αυτή την αύξηση.
Η VesselsValue σημειώνει ότι, παρά την ανάπτυξη της Κίνας, η ζήτηση για πετρέλαιο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, ως απόρροια του γεγονότος ότι στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου βρίσκονται σε ισχύ μέτρα περιορισμού. Η χαμηλή ζήτηση συμπαρασύρει προς τα κάτω και τους ναύλους, αν και το τελευταίο διάστημα τα Suezmaxes και τα Aframaxes παρουσιάζουν σημάδια ανάκαμψης. Συνολικά οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενοι με τα επίπεδα των τελευταίων μηνών του 2019. Tα VLCCs είναι αυτά που έχουν πληγεί περισσότερο και τον περασμένο Φεβρουάριο οι ναύλοι κινήθηκαν σε αρνητικό έδαφος.
Από την άλλη, η ανάπτυξη του στόλου είναι σταθερή αυτή τη στιγμή, με τα νεότευκτα να αντιπροσωπεύουν το 8% του συνολικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. To γεγονός ότι η second-hand αγορά είναι πιο ελκυστική, αυτή τη στιγμή, για τους πλοιοκτήτες συνεπάγεται ότι οι διαλύσεις δεν θα ακολουθήσουν σύντομα ανοδική τάση.
Τους τελευταίους μήνες, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική μεταβλητότητα, με τους ναύλους και τα τονομίλια να υποχωρούν τον Φεβρουάριο, παρά τη μερική ανάκαμψη που καταγράφηκε προς το τέλος του περασμένου έτους. H VesselsValue αναμένει ότι οι περικοπές στην παραγωγή από τον OPEC και η επιστροφή της πλωτής αποθήκευσης στα προ πανδημίας επίπεδα θα επιδεινώσουν την κατάσταση. Μένει να δούμε εάν τα εμβολιαστικά προγράμματα και η σταδιακή χαλάρωση των lockdowns θα βελτιώσουν την εικόνα της αγοράς εν μέσω εκτιμήσεων για ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου, αναφέρει εν κατακλείδι η VesselsValue.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ύστερα από διαπραγματεύσεις η φήφιση του IMO Net-Zero Framework αναβλήθηκε για ένα έτος. Υπενθυμίζεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος ήταν ανάμεσα…
Ο κ. Ιωάννης Ν. Κοτζιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association – HSA), συναντήθηκε με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα…
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Η αμερικανική κυβέρνηση επέμεινε ότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε το Πεκίνο στις εξαγωγές σπάνιων γαιών θα έχουν αρνητικές συνέπειες για όλον τον κόσμο…
Σημαντικές αναταραχές υφίσταται ο λιμένας της Αμβέρσας-Μπριζ, καθώς η απεργία των πλοηγών έχει φέρει τα πάνω κάτω στις παραδόσεις πετρελαίου στον βελγικό λιμένα. Σύμφωνα…
Η νοτιοκορεατική Hanwha Ocean βρίσκεται στο στόχαστρο του Πεκίνου, το οποίο κατηγορεί τον ναυπηγικό κολοσσό για συμμετοχή στην πρόσφατη έρευνα των ΗΠΑ με στόχο…
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ