H Τουρκία ενέκρινε τα αναπτυξιακά σχέδια για το νέο μεγάλο κανάλι της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με όσα δήλωσε πρόσφατα σε τοπικά ΜΜΕ ο υπουργός Περιβάλλοντος Μurat Kurum.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται έναν χρόνο μετά τη διαγωνιστική διαδικασία που προκήρυξε η Τουρκία για την ανοικοδόμηση των δύο ιστορικών γεφυρών στην Κωνσταντινούπολη. Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης αποτελεί για την κυβέρνηση Ερντογάν το πιο σημαντικό και ακριβοθώρητο στρατηγικό και μεγάλο έργο υποδομής της Τουρκίας και παράλληλα έχει ως στόχο να προσφέρει «ανακούφιση» στη θαλάσσια κίνηση μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Μαρμαρά. Ο Βόσπορος αποτελεί την κυριότερη θαλάσσια δίοδο για τη μεταφορά πετρελαίου, σιτηρών και βιομηχανικών προϊόντων μεταξύ της ευρασιατικής ενδοχώρας και της Μεσογείου.
Το έργο έχει αποτελέσει αντικείμενο κριτικής για τον περιβαλλοντικό του αντίκτυπο στην περιοχή αλλά και για το κόστος του, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου η τουρκική λίρα καταρρέει και ο πληθωρισμός στη χώρα κινείται με ανεξέλεγκτους ρυθμούς. Ο προϋπολογισμός του καναλιού της Κωνσταντινούπολης εκτιμάται στα $9,2 δισ.
To Kanal Istanbul project ανακοινώθηκε από τον Τούρκο πρόεδρο το 2011, μετά την αποτυχία κατασκευής ενός πετρελαϊκού αγωγού που θα συνέδεε τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο. Και τα δύο projects βασίζονταν σε εκτιμώμενη αύξηση της μεταφοράς πετρελαίου από την Κασπία στη Μαύρη Θάλασσα και συνεπώς από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω του Βοσπόρου. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις δεν επιβεβαιώθηκαν, λόγω της χαμηλότερης του αναμενομένου παραγωγής από τα πετρελαϊκά πεδία του Καζακστάν, η οποία θα οδηγούσε την αύξηση των ροών στην περιοχή, όπως αναφέρει το S&P Platts.