Bulk carriers: Πώς η Κίνα πρωταγωνίστησε και το 2020

Bulk carriers: Πώς η Κίνα πρωταγωνίστησε και το 2020

301
Bulk carriers: Πώς η Κίνα πρωταγωνίστησε και το 2020

Oι σημαντικές προκλήσεις του περασμένου έτους οδήγησαν σε «νεφελώδεις» εκτιμήσεις των δυνάμεων που επηρεάζουν την αγορά των dry, ωστόσο καθώς το 2020 παρήλθε, βρισκόμαστε σε μια καλύτερη θέση για την εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων, σημειώνει η BIMCO.

O μεταφερόμενος όγκος ξηρών φορτίων το 2020 μειώθηκε ετησίως κατά 1,3%, στους 5,49 δισ. τόνους, σύμφωνα με την BIMCO. Ο αριθμός αυτός, ωστόσο, είναι υψηλότερος από τους 5,46 δισ. τόνους ξηρών φορτίων που διακινήθηκαν διά θαλάσσης το 2018.

Η BIMCO στην ανάλυσή της τονίζει ότι η Κίνα ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση της στην αγορά ξηρού φορτίου, με τις εισαγωγές της να αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% των συνολικών σε όρους τονομιλίων. Ιδιαίτερα οι κινεζικές εισαγωγές σόγιας και iron ore αυξήθηκαν 12% και 7,1% αντίστοιχα πέρυσι.

Η πτώση στον μεταφερόμενο όγκο ξηρών φορτίων κατά κύριο λόγο οφείλεται στον άνθρακα, του οποίου ο διά θαλάσσης μεταφερόμενος όγκος μειώθηκε κατά 7,4% (ή 102,2 εκατ. τόνους) σε σχέση με το 2019. Από την άλλη, οι διά θαλάσσης ροές σιδηρομεταλλεύματος και αγροτικών εμπορευμάτων αυξήθηκαν πέρυσι κατά 2,3% και 4,9% αντίστοιχα. Το σιδηρομετάλλευμα αποτέλεσε για ακόμα μία χρονιά το ξηρό φορτίο που μεταφέρθηκε περισσότερο, με την αύξηση να προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον κατασκευαστικό κλάδο, σύμφωνα με όσα αναφέρει η BIMCO.

«Για τον κλάδο του dry bulk, η χρονιά μπορεί να χωριστεί στα δύο: το πρώτο μισό με χαμηλότερους όγκους μεταφερόμενων φορτίων και χαμηλότερους ναύλους, ακολουθούμενο από μια ανάκαμψη στο δεύτερο μισό, με την Κίνα να ενισχύει τη ζήτηση σε τονομίλια και να ωθεί τους ναύλους σε κερδοφόρα επίπεδα. Ο Ιούνιος ήταν το σημείο καμπής, καθώς οι όγκοι έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδα του έτους και οι ναύλοι αυξήθηκαν, ιδιαίτερα για τα Capesizes», τονίζει ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι η αύξηση των εισαγωγών από πλευράς Κίνας δεν ήταν επαρκής ώστε να αντισταθμίσει τις απώλειες στις εισαγωγές, σε όρους τόνων, από άλλες χώρες του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση για ξηρά φορτία για τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, πλην Κίνας, υποχώρησε κατά 4,5% πέρυσι, στους 167,7 εκατ. τόνους.

Συμπερασματικά, η BIMCO αναφέρει ότι τα κέρδη στην αγορά του dry κινήθηκαν κατά μέσο όρο κάτω από το break-even. Ωστόσο, κανένας από τους επιμέρους κλάδους δεν κατέγραψε κέρδη κάτω από τα επίπεδα του 2016.

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της αγοράς, ο κ. Sand αναμένει ότι το 2021 θα είναι χρονιά ρεκόρ για τα bulk carriers τόσο σε όρους τόνων (μεταφερόμενου φορτίου) όσο και σε όρους τονομιλίων. Ο ίδιος εκτιμά ότι η ανάπτυξη της ζήτησης θα ξεπεράσει αυτή της προσφοράς, ωστόσο θεωρεί ότι το χρόνιο πρόβλημα της υπερπροσφοράς τονάζ δεν θα καμφθεί εύκολα.

Φωτό: Mohammed Hijaz/ Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.