
Εξαιρετικά χαμηλούς αριθμούς καταγράφει το βιβλίο παραγγελιών του 2020.
Σύμφωνα με έκθεση της BIMCO, το orderbook εμφανίζει τους χαμηλότερους αριθμούς εδώ και 17 χρόνια, δείγμα ότι η παγκόσμια ναυτιλία έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία του Covid-19.
Πιο αναλυτικά, το orderbook για τον κλάδο των bulk carriers βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Απρίλιο του 2004 και συγκεκριμένα στους 63,4 εκατ. DWΤ. Από την άλλη, το orderbook για τα containerships σημείωσε πτώση κατά 10,3% σε σχέση με το 2019 που αποτελεί τον μικρότερο αριθμό από τον Σεπτέμβριο του 2003.
Αν και οι αριθμοί είναι εξαιρετικά χαμηλοί, το report της BIMCO αναφέρει, ότι οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων έχουν επιδείξει κάποια ανθεκτικότητα (-2% πτώση), καθώς τα ναυπηγεία έκαναν το καλύτερο δυνατόν για να παραμείνουν παραγωγικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Όπως ανέφερε ο Chief Shipping Analyst της BIMCO, Peter Sand, «οι παραγγελίες βιώνουν τις επιπτώσεις της πανδημίας, με τους πλοιοκτήτες και τους επενδυτές να μη δείχνουν θέληση για απόκτηση νέων πλοίων». Αν και το orderbook για τα tankers έχει και αυτό αναμφίβολα καταγράψει πτώση, εντούτοις σε καμία περίπτωση η πτώση αυτή δε μπορεί να συγκριθεί με αυτές των προαναφερθέντων κλάδων. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο, ότι το βιβλίο παραγγελιών για τα δεξαμενόπλοια βρίσκεται ήδη εδώ και δύο δεκαετίες σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά των bulkers και containerships.
Σύμφωνα με την έκθεση της BIMCO, οι παραγγελίες για crude oil tankers το τελευταίο δωδεκάμηνο ανήλθαν σε 36,3 εκατ. DWT, ενώ αυτές των product tankers ανήλθαν στους 12,1 εκατ. DWT, πτώση σε σχέση με πέρυσι κατά 4,2% και 12% αντίστοιχα.
Παράλληλα η μειωμένη δραστηριότητα στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, συνοδεύεται από αυξημένες διαλύσεις από πλευράς πλοιοκτητών. Καθώς τα περιοριστικά μέτρα λόγω κορονοϊού άρθηκαν σε πολλά κράτη του κόσμου, πολλά διαλυτήρια προέβησαν σε επανέναρξη των δραστηριοτήτων τους. Ως εκ τούτου, οι διαλύσεις πλοίων για το μήνα Ιούλιο ανήλθαν σε 1,8 εκατ. τόνους DTW, αύξηση κατά 1,2 εκατ. τόνους DTW σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 και κατά 400% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020.
Ο κ. Sand σημείωσε ότι «η απότομη αύξηση στις διαλύσεις έπειτα από το άνοιγμα των ναυπηγείων είναι απολύτως αναμενόμενη, λόγω του σοκ που υπέστη η παγκόσμια ζήτηση από την κρίση του κορονοϊού, καθώς και λόγω της κοινής πεποίθησης ότι ο δρόμος για την εξ’ολοκλήρου ανάκαμψη είναι μακρύς.
Παρά την αύξηση στις διαλύσεις πλοίων και τη μείωση στις παραγγελίες νεότευκτων για όλους τους τύπους πλοίων, ο παγκόσμιος στόλος φαίνεται να αυξάνεται. Αυτό συμβαίνει διότι σε όρους τονάζ, οι παραγγελίες είναι περισσότερες από τις διαλύσεις. Με άλλα λόγια, η μεταφορική ικανότητα που προστίθεται στον παγκόσμιο στόλο, είναι μεγαλύτερη από αυτή που αφαιρείται λόγω των διαλύσεων.
Ενδεικτικά, ο στόλος ξηρού φορτίου ξεπέρασε τους 900 εκατ. DWΤ, ενώ από την αρχή του 2020 καταγράφει αύξηση κατά 2,6%. Ακόμη, οι στόλοι των crude oil και product tankers έχουν αυξηθεί κατά 2% και 1,7% αντίστοιχα, ενώ τα containerships έχουν σημειώσει αύξηση 1,2% από την αρχή του έτους.
Φωτό: John Linton/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ