Τι μέλλει γενέσθαι στη ναυτιλία;

Τι μέλλει γενέσθαι στη ναυτιλία;

579
Τι μέλλει γενέσθαι στη ναυτιλία;
Πηγή: flickr/ Stefano Ravalli

Σε πανηγυρική ατμόσφαιρα ξεκίνησαν σήμερα, Τρίτη 25 Απριλίου 2017, οι εργασίες του συνεδρίου Sea Asia, που διοργανώνει το περιοδικό Sea Trade σε συνεργασία με ναυτιλιακούς φορείς της Σιγκαπούρης.

Στο πρώτο πάνελ ομιλητών, οι «ηγέτες» Piyush Gupta, Chief Executive Officer του DBS Group, Dato’ Kho Hui Meng, President and Managing Director της Vitol Asia Pte Lt, Paddy Rodgers, Chief Executive Officer της Euronav n.v. και Andy Tung, Chief Executive Officer της Orient Overseas Container Line, συζήτησαν για θέματα ναυτιλιακής επικαιρότητας ενώ παράλληλα εστίασαν το ενδιαφέρον τους στις προσδοκίες τους για το μέλλον. Αρκετοί ομιλητές συμφώνησαν ότι το παραδοσιακό μοντέλο διοίκησης της πλοιοκτήτριας εταιρείας έχει επανέλθει στο προσκήνιο και τα «συντηρητικά» μοντέλα διαχείρισης του στόλου, σε αυτή τη δύστροπη εποχή φαίνεται να αποτελούν μια ασφαλή λύση για πολλές εταιρείες.

Σε μια περίοδο συθέμελων αλλαγών, όπου οι συγχωνεύσεις, οι συμμαχίες αλλά και οι καταρρεύσεις των έως πρόσφατα κραταιών ναυτιλιακών οίκων αποτελούν μια νέα καθημερινότητα, όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι οι προβλέψεις είναι εξαιρετικά δύσκολες για όλους τους κλάδους της ναυτιλίας.

Ο Paddy Rogers, αναφερόμενος μάλιστα στη νεότερη γενιά που συνεχίζει τη ναυτιλιακή παράδοση στην πλοιοκτησία τόνισε το παράδειγμα ορισμένων Γερμανών πλοιοκτητών, οι οποίοι σήμερα με τη δυσκολία εξεύρεσης τραπεζικής χρηματοδότησης και την κατάρρευση των ναύλων δεν μπορούν να «απολαύσουν» τις εποχές ευημερίας που «γεύθηκαν» οι προηγούμενες γενεές.

Με τις δυσκολίες που υπάρχουν σήμερα στην αγορά, πολλοί νεότεροι πλοιοκτήτες μπορούν ή ενδεχομένως προτιμούν να εξέλθουν κατά τον τρόπο αυτό από τη ναυτιλία και να ακολουθήσουν άλλες επενδύσεις όπως στην αγορά ακινήτων ή ακόμη και στην τέχνη.

Ο κ. Ming απαντώντας στην ερώτηση, κατά πόσο έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα οι μεγαλύτερες από τις μικρότερες εταιρείες ή οι οικογενειακές από τις εισηγμένες ανέφερε ότι οι ναυλωτές αλλά και η αγορά γενικότερα επιθυμούν ευελιξία και αξιοπιστία.

Κάθε πελάτης αναζητά δέσμευση ως προς τους χρόνους παράδοσης και όχι απαραίτητα μεγάλες και περίπλοκες εταιρικές δομές.

Σήμερα, ο πονοκέφαλος της υπερπροσφοράς πλοίων λόγω της «έκρυθμης λειτουργίας» των ναυπηγείων της Ασίας συνεχίζεται, αν και σε περιορισμένο ρυθμό. Τα κράτη σε αυτή τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, επιθυμώντας να καταπολεμήσουν την ανεργία συνεχίζουν να χρηματοδοτούν με κρατικά κονδύλια τα τοπικά ναυπηγεία, προσφέροντας κατά αυτόν τον τρόπο ανταγωνιστικές τιμές στους πλοιοκτήτες.

Ο κ. Rogers επεσήμανε ότι τα κράτη της Ασίας θα πρέπει να αποφασίσουν την «κατάρρευση» ορισμένων ναυπηγείων, ενώ συμφώνησε ότι για κάθε πλοιοκτήτη σήμερα, υπάρχουν πολλοί πειρασμοί από τις προσφορές που δίδονται από τα «άτακτα» ναυπηγεία.

Ο κ. Tung, επισήμανε ότι σαφώς υπάρχει υπερπροσφορά πλοίων αλλά πρέπει οι εταιρείες να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα προκειμένου να επιβιώσουν.

Ο κ. Gupta συμφώνησε ότι η υπερπροσφορά θα είναι ένας μόνιμος πονοκέφαλος στο προσεχές διάστημα, αλλά οι χρόνοι προσαρμογής στο αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να πραγματοποιηθούν με ταχύτατους ρυθμούς.

Επισήμανε, μάλιστα, συμφωνώντας με τους άλλους ομιλητές ότι υπάρχει τεράστια πίεση, ειδικά από τους ναυλωτές, για μείωση των τιμών αλλά αυτό το «κυνήγι» της πιο οικονομικής λύσης δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη για την προσφερόμενη ποιότητα.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η κινητήρια δύναμη της παγκόσμια ναυτιλίας εξακολουθεί να είναι η Κίνα, με την Ινδία ωστόσο την Ινδονησία αλλά και τη Σαουδική Αραβία να αποτελούν, επίσης, σημαντικούς βηματοδότες.

Στον επίλογο του ο κ. Rogers τόνισε ότι η επιχειρηματικότητα δεν πρέπει να εστιάζεται αποκλειστικά και μόνο στα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα και στο κυνήγι των αριθμών. Τόνισε, μάλιστα, πως «businessmen should not be financiers» και «you cannot spread sheet everything».

Οι επιχειρήσεις για τον CEO της Euronav, είναι ένας κοινωνικός θεσμός και πρέπει να εστιάζονται στην κοινωνική δέσμευση.

Ο κ. Kato συμφώνησε ότι οι σύγχρονες επιχειρήσεις οφείλουν να αναπροσαρμοστούν στη νέα τάξη πραγμάτων, αλλά στη ναυτιλία αυτή η προσαρμογή είναι μάλλον αργή. Θεώρησε, μάλιστα, πως η αναπροσαρμογή των επιχειρήσεων αφορά και την προσωπικότητα του κάθε ηγέτη- επιχειρηματία αφού κάποιοι είναι πρόθυμοι στην εξέλιξη και την αναπροσαρμογή σε σχέση με άλλους.

Ο κ. Gupta κλείνοντας, δήλωσε πως δεν είναι αισιόδοξος για τα επόμενα 20 χρόνια αφού οι κοινωνίες σε όλο τον πλανήτη, λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας αλλά και των τηλεπικοινωνιών, θα οδηγήσουν τους παγκόσμιους ηγέτες σε μια νέα κατάσταση ενώ θα πρέπει να αναθεωρηθούν πολλοί βασικοί κοινωνικοί ιστοί.

Πολλές ερωτήσεις θα πρέπει να απαντηθούν από τους πολιτικούς, κι όχι μόνον ηγέτες, ενώ η επόμενη 20ετία των ανακατατάξεων και διαρκών αναταράξεων δεν επιτρέπει κανέναν εφησυχασμό.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.