BIMCO: Η αποτίμηση του 2016 και οι προβλέψεις του 2017

BIMCO: Η αποτίμηση του 2016 και οι προβλέψεις του 2017

725
BIMCO: Η αποτίμηση του 2016 και οι προβλέψεις του 2017

Η BIMCO, η μεγαλύτερη διεθνής ένωση ναυλομεσιτών, δημοσίευσε μια επισκόπηση για το 2016 και τις προβλέψεις της για το πως θα κινηθεί η ναυτιλιακή βιομηχανία το 2017.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένεται να σημειώσει νέα ύφεση και το 2017 καθώς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει το χαμηλότερο επίπεδο παγκόσμιας ανάπτυξης από το 2009. Το 2017 ο ανταγωνισμός θα ενταθεί περισσότερο και πιθανόν να επηρεαστεί και η αγορά των tankers. Στην αγορά των containers, οι διαλύσεις πλοίων και οι συγχωνεύσεις εταιρειών αναμένεται να σημειώσουν επίπεδα ρεκόρ, ενώ τέλος και στην αγορά των dry bulk προβλέπονται παρόμοιες κινήσεις.
Επί οκτώ χρόνια η παγκόσμια οικονομία ήρθε αντιμέτωπη με τεράστιες αλλαγές και προκλήσεις, απόρροια της χρηματοοικονομικής κρίσης του 2008. Οι προκλήσεις που προέκυψαν δεν αντιμετωπίστηκαν πάντα με τον καλύτερο τρόπο, με αποτέλεσμα πολλές οικονομίες να είναι ακόμα σε φάση ανασύνταξης.

Η ανόρθωση της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα απαιτήσει ακόμα μερικά χρόνια: η υπερπροσφορά χωρητικότητας σε όλους τους τύπους πλοίων πρέπει να μειωθεί. Οι κρατικές ενισχύσεις στο σύνολο της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, ίσως αποτελούν θετικό στοιχείο, παράλληλα ωστόσο αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη του εμπορίου και υποβαθμίζουν το πεδίο δράσης των υγιών επιχειρήσεων.

Σε καθαρά οικονομικούς όρους, το 2016 η Ευρώπη είδε την οικονομία της να αναπτύσσεται – έστω και σε οριακό βαθμό, ενώ ΗΠΑ και Ιαπωνία λίμνασαν στη στασιμότητα. Στη ναυτιλία παρατηρήθηκαν ανισορροπίες στις αγορές πρώτων υλών, στην ενέργεια και στα μεταποιητικά αγαθά. Η Κίνα παρέμεινε ο κυρίαρχος τόσο των εισαγωγών όσο και των εξαγωγών στο σύνολο του έτους.

Για το 2017, το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξηθεί σε όρους που θα ευνοήσουν την ανάπτυξη της ναυτιλίας; Καθώς η άνοδος του παγκόσμιου ΑΕΠ ωθείται κυρίως από τους τομείς των υπηρεσιών από τις αναπτυσσόμενες χώρες, αναμένεται να μειωθεί ο πολλαπλασιαστής παγκόσμιου ΑΕΠ/παγκόσμιου εμπορίου (GDP-to-trade multiplier), που πιθανότατα να δημιουργήσει μειωμένες ανάγκες που σχετίζονται με την ναυτιλία, σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν.
Dry bulk: 2016 – η χειρότερη ιστορικά χρονιά το 2016

Το 2016 υπήρξε μια καταστροφική χρονιά για τα dry bulks. Μετά τα ιστορικά χαμηλά του BDI στις 290 μονάδες που καταγράφηκαν στις 10 Φεβρουαρίου, ο δείκτης ανέκαμψε σταθερά για να φτάσει τις 1.261 μονάδες στα μέσα Νοεμβρίου, ωθούμενος από τις κινέζικες ανάγκες για χάλυβα που επηρέασαν τα Capesize.

Για το 2017, είναι ζωτικής σημασίας να μπορέσουν οι πλοιοκτήτες να διαχειριστούν με ιδιαίτερη προσοχή την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Η συνέχιση του χαμηλού επιπέδου διαλύσεων που παρατηρήθηκε στο δεύτερο εξάμηνο του 2016, απλά δεν θα μπορέσει να βοηθήσει την αναιμική ζήτηση πλοίων, δεδομένου ότι αναμένονται παραδόσεις πλοίων τόσο για το 2017 όσο και για το 2018. Για να διατηρηθεί απλά μια ουδέτερη κατάσταση, θα πρέπει οι διαλύσεις πλοίων ετησίως να ανέλθουν σε 30 εκατομμύρια DWT.

Tankers: αναστροφή του κλίματος μετά το ικανοποιητικό 2016

Η αυξημένη παραγωγή των διυλιστηρίων έδωσε ώθηση στις ναυλαγορές των tankers το 2016, έτος κατά το οποίο ο στόλος αυξήθηκε κατά 6% ωστόσο, σταδιακά, περιορίστηκε η ζήτηση δημιουργώντας μια σχετική ανισορροπία.

Η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου συνέχισε να αυξάνει, παρά τα πολλά προβλήματα που υπήρξαν σε πετρελαιοπαραγωγά κράτη-κλειδιά, ενώ κυριάρχησε σαν γεγονός η επάνοδος του Ιράν στο προσκήνιο.

Όσον αφορά τη ζήτηση, η Κίνα, η Ινδία και εν γένει η ασιατική αγορά αναμένεται να αποτελέσουν τους σημαντικότερους παίκτες και το 2017. Ο στόλος προβλέπεται να αυξηθεί κατά 3% για πλοία αργού πετρελαίου και κατά 2,5% για πλοία μεταφοράς παραγώγων του πετρελαίου. Οι διαλύσεις θα αγγίξουν υψηλά πέντε ετών.

Container:

Το 2016 ξεκίνησε πολύ άσχημα, με πολλές μελλοντικές παραδόσεις πλοίων και υψηλό βαθμό αύξησης χωρητικότητας, με αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η ανισορροπία, αυξήθηκαν οι διαλύσεις και κυρίως οι συγχωνεύσεις εταιρειών και η δημιουργία νέων μεγάλων συμμαχιών προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις οικονομίες κλίμακας. Το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς αποτέλεσε χωρίς αμφισβήτηση η χρεωκοπία της νοτιοκορεατικής Hanjin.

Η αγορά των containers επηρεάζεται από τον πολλαπλασιαστή του παγκόσμιου ΑΕΠ, ο οποίος για το 2016 άγγιξε το 1, σε αντίθεση με τα προηγούμενα έτη όπου υπερέβαινε σταθερά το 2. Αν ο πολλαπλασιαστής παραμείνει και το 2017 κοντά στο 1 και επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για ανάπτυξη κατά 3,4%, η αγορά των container αναμένεται να διατηρηθεί σταθερή.