
Οι ελβετικές ναυτιλιακές εταιρείες επιβεβαίωσαν ότι έχουν αρχίσει την πρόσληψη ειδικού ένοπλου προσωπικού ασφαλείας για την παροχή προστασίας στα πλοία τους από πειρατικές επιθέσεις κυρίως όταν πλέουν σε περιοχές όπως ανοικτά της Σομαλίας ή στον Κόλπο του Άντεν.
Να σημειωθεί ότι πριν από τρία χρόνια το Ελβετικό Κοινοβούλιο είχε ψηφίσει τη μη συμμετοχή της χώρας στην υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιχείρηση, υπό την ονομασία “Atalanta Μission”, η οποία είχε ως στόχο την προστασία των θαλάσσιων μεταφορών, των πληρωμάτων και των διακινούμενων φορτίων από τις αυξανόμενες πειρατικές επιθέσεις σε κρίσιμες θαλάσσιες εμπορικές οδούς.
Η συγκεκριμένη απόφαση, όμως, του Κοινοβουλίου δεν επηρέασε στην πραγματικότητα τα δικαιώματα των Ελβετικών ναυτιλιακών εταιρειών για πρόσληψη από τις ίδιες φρουρών ιδιωτικής ασφάλειας.
Παρ’ όλ’ αυτά στην Ελβετία η συζήτηση παραμένει για το κατά πόσο αυτή η πρακτική μπορεί όντως να αποτρέψει τις πειρατικές επιθέσεις ή αντιθέτως εάν μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για κλιμάκωση του φαινομένου και της βίας. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που ο IMO επιχειρεί να θέσει κοινούς κανόνες που θα αφορούν τους όρους πρόσληψης και παρουσίας ένοπλων φρουρών στα εμπορικά πλοία.
Ο Lukas Roth, που είναι ο επικεφαλής του τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας στο ελβετικό υπουργείο Εξωτερικών, σε παλαιότερες δηλώσεις του στην εφημερίδα της Ζυρίχης Neue Zürcher Zeitung (NZZ) είχε τονίσει με έμφαση ότι «η για πολλά έτη ισχύουσα πρακτική που θέλει τα πλοία να μην έχουν καμμία πρακτική δυνατότητα προστασία από ένοπλες επιθέσεις πειρατών πρέπει να τελειώσει άμεσα». Επιπλέον ανέφερε ότι «οι ελβετικές ναυτιλιακές εταιρείες μπορεί να μην επιθυμούν να έχουν ένοπλους στρατιώτες στα πλοία τους, αλλά σαφώς και επιλέγουν για λόγους ασφαλείας την πρόσληψη ειδικών ένοπλων φρουρών από ιδιωτικές εταιρείας ασφαλείας».
Ο Lukas Roth σημείωσε ακόμα ότι στην πραγματικότητα μόνο μερικά εμπορικά πλοία που δραστηριοποιούνται σε επικίνδυνες θαλάσσιες διαδρομές επιλέγουν την πρόσληψη ειδικών φρουρών. Άλλωστε το κόστος της παρουσίας ειδικών φρουρών είναι σαφώς υψηλό και συχνά λειτουργεί αποτρεπτικά για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Χαρακτηριστικά να αναφερθεί ότι τα έξοδα για μία ομάδα τεσσάρων ένοπλων φρουρών σε πλοίο μπορούν να αγγίξουν τα 40.000 ελβετικά φράγκα την εβδομάδα (37.000 ευρώ).
Να σημειωθεί τέλος ότι η Ελβετία, αν και δεν βρέχεται από θάλασσα, παρ’ όλα αυτά διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο χώρο της ποντοπόρου εμπορικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Μάλιστα, η ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα την Γενεύη «Mediterranean Shipping Company» διαχειρίζεται 422 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 10,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτο: Keystone/EPA
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ