Aλλαγή αντιλήψεων και συμπεριφορών για να δώσουμε στη χώρα μια νέα ταυτότητα

Aλλαγή αντιλήψεων και συμπεριφορών για να δώσουμε στη χώρα μια νέα ταυτότητα

1
Aλλαγή αντιλήψεων και συμπεριφορών για να δώσουμε στη χώρα μια νέα ταυτότητα

Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη στη συζήτηση επί του ΣΝ «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις».

Η χρονιά αυτή θα είναι διαφορετική.

Θα είναι μια χρονιά – ορόσημο για την ανασυγκρότηση της χώρας.

Οι απαιτήσεις των πιο ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων δεκαετιών είναι πολύ μεγάλες από κάθε άποψη.

Ελάχιστοι τις έχουν συνειδητοποιήσει.

Και δεν αναφέρομαι μόνο σε όσους τις επικρίνουν για να υπεκφεύγουν.

Ή σε εκείνους που επισωρεύουν ένταση για να τις εμποδίσουν.

Όπως πολύ σωστά παρατήρησε και ο Υπουργός οικονομικών, η μεταρρύθμιση δεν επέρχεται με την ψήφιση ενός νόμου στη Βουλή μόνον. 

Και δεν είναι μόνο θέμα οικονομικών εξισώσεων, θα προσέθετα.

Πρόκειται για μια αλλαγή αντιλήψεων και συμπεριφορών μέσα από την οποία φιλοδοξούμε να δώσουμε στη χώρα μια νέα ταυτότητα.

Και αυτό έχει κόστος, όχι μόνο οικονομικό.  

Ένα παράδειγμα:

Ο έλεγχος της νομιμότητας και της οικονομικότητας μιας ενέργειας, μιας δαπάνης, ενός έργου, δεν αρκεί.

Ο έλεγχος της σκοπιμότητας είναι αυτό που αποτελεί αλλαγή αντίληψης.

Με άλλα λόγια:

Αυτό που μέχρι τώρα υπήρξε ανάθεμα, πρέπει να γίνει ευαγγέλιο.

Ο γραμματέας της κεντρικής πολιτικής επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι το κόμμα του θα αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες ώστε σταδιακά να επανακτήσει ο ελληνικός λαός την περιουσία του και ότι αν στην περιουσία του ελληνικού λαού περιλαμβάνεται και το λιμάνι της Cosco, τότε και αυτό θα το «πάρουμε πίσω»

Παράλληλα ανέφερε πως θα προσπαθήσει να πάρει πίσω και τον ΟΤΕ και την ΔΕΗ.

Εύκολο το άλμα στο παρελθόν.

Η μεταπολίτευση όμως μας τελείωσε και αυτό ο Συριζα πρέπει να το πάρει χαμπάρι. 

Το λιμάνι του Πειραιά θα ανήκει σε όλους τους Έλληνες όταν αναδειχθεί το πλήρες οικονομικό δυναμικό του.

Αυτό είναι αλλαγή αντίληψης.

Θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο 26 του Σχεδίου Νόμου, με το οποίο διευρύνεται η συμβολή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην προσπάθεια στήριξης των δημοσιονομικών εσόδων. 

Θεσπίζεται  για πρώτη  φορά υποχρέωση καταβολής φόρου και για τα υπό ξένη σημαία πλοία που τα διαχειρίζονται αλλοδαπές ή ημεδαπές ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Για λόγους ίσης μεταχείρισης, ο φόρος θα είναι ανάλογος του φόρου χωρητικότητας που καταβάλλουν τα πλοία υπό ελληνική σημαία και θα υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, τους ίδιους συντελεστές και τα ίδια κλιμάκια που ισχύουν για τα πλοία υπό ελληνική σημαία.

Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται φορολογικός δεσμός των εγκατεστημένων διαχειριστριών εταιρειών με τη χώρα μας.

Η ρύθμιση, απολύτως συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, θα συμβάλει στην περαιτέρω εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών στη χώρα μας αλλά και στην ενίσχυση του ναυτιλιακού πλέγματος.

Επιτρέψτε μου, στο σημείο αυτό να τονίσω μερικά στοιχεία οικονομικού χαρακτήρα σε σχέση με την ελληνόκτητη ναυτιλία.

·         Κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς, με τις δραστηριότητες να επικεντρώνονται κατά 97,5% στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, με έναν εντυπωσιακό πλέον μέσο όρο ηλικίας στα 10,5 έτη.

·         Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 3.325 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

·         Επιπρόσθετα, παρά την αρνητική εξέλιξη του μεταφερόμενου έργου στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, στο ελληνικό νηολόγιο είναι καταγεγραμμένα σχεδόν 2.000 πλοία.

·         Ο δε αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που ασχολούνται με τη διεθνή ποντοπόρο ναυτιλία και είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ξεπερνά τις 1.300.

·         Οι επιδόσεις της, σε σχέση με τη δοκιμαζόμενη ελληνική οικονομία, αποδεικνύονται από το γεγονός ότι ήταν ο μόνος τομέας της οικονομίας, στονοποίο η ανεργία δεν πήρε διαστάσεις πανδημίας.

Αντιλαμβανόμενοι την πολυσήμαντη προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας, η επιβολή του φόρου αυτού αντανακλά την ανάγκη συμμετοχής όλων των οικονομικών φορέων στην προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας και της στήριξης των κρατικών εσόδων.

Ενισχύουμε δηλαδή την ήδη μεγάλη συνεισφορά του κλάδου της ναυτιλίας στην εθνική προσπάθεια για ανάταξη της ελληνικής οικονομίας.

Η προσπάθεια αυτή θα μας βοηθήσει να μειώσουμε την επιβάρυνση ευπαθέστερων κοινωνικών ομάδων.

Είμαι μάλλον βέβαιος ότι όποιον από εσάς ρωτούσα ευθέως εάν είναι εύκολο να καθορίσει ένα απολύτως δίκαιο φορολογικό πλαίσιο χωρίς να θίξει καμιά κοινωνική ομάδα και χωρίς να δημιουργήσει πρόβλημα σε κανένα πολίτη και σε καμία επιχείρηση, θα μου απαντούσε «όχι δεν είναι εύκολο, αντίθετα είναι δύσκολο, ιδιαίτερα κάτω από τις ασφυκτικές συνθήκες έλλειψης ρευστότητας και επιχειρηματικότητας που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα».

Φορολογικό σχέδιο σε ορθολογική βάση επιτυγχάνεται μόνον εφόσον υπάρχει σταθερό και λειτουργικό παραγωγικό μοντέλο, οπότε με τη φορολογία επέρχεται μια πιο δίκαιη ανακατανομή του πλούτου.

Στη φάση αναδιαμόρφωσης του παραγωγικού μοντέλου στην οποία βρισκόμαστε σήμερα, απολύτως ορθολογικό και δίκαιο φορολογικό μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί.

Όπως συχνά τονίζει ο πρωθυπουργός:  «Οι αδικίες θα αποκατασταθούν».

Παρά τις αντίξοες και εν πολλοίς ιδιόμορφες συνθήκες τώρα είναι η ευκαιρία για αναμόρφωση των φοροδοτικών μηχανισμών.

Και είναι επίσης μια ευκαιρία να αποκτήσει ο κάθε Έλληνας φορολογική συνείδηση και να το αποδείξει έμπρακτα ―  κυρίως αυτοί που έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα εισφορών.

 Στις πολιτισμένες κοινωνίες η συνείδηση είναι πιο ισχυρή από την αστυνόμευση και τον έλεγχο.

Γι’ αυτό λοιπόν και πρέπει να συζητάμε ή να κρίνουμε το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου έχοντας πάντα κατά νου αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή.

Και με το χέρι στην καρδιά να αναλογιστούμε το μερίδιο ευθύνης και συνεισφοράς του καθενός σ’ αυτή την εργώδη προσπάθεια αναμόρφωσης εκ βάθρων της Ελλάδας.

Προσπάθεια που θα αποδώσει μόνο με συνεργασία και ενότητα παρά τις όποιες πολιτικές διαφορές.