Page 101 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 101
Εν κατακλείδι, η υψηλή ευαισθησία των εμπο- Επιπλέον, ο άνθρακας και τα σχετικά εμπορεύ-
ρικών οδών σε γεωπολιτικά γεγονότα υπογραμ- ματα θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν σημα-
μίζει την ανάγκη για συνεχή επαγρύπνηση και ντικό ρόλο στις αναπτυσσόμενες περιοχές, όπου
προσαρμοστικότητα στον κλάδο της ναυτιλίας. η ανάπτυξη υποδομών βρίσκεται ακόμα σε εξέ-
λιξη και βασίζονται –ως επί το πλείστον– στον
Το 15% των συμμετεχόντων διαφωνούν –έως έναν βαθμό– άνθρακα ως φθηνότερη και άμεσα διαθέσιμη
ότι ο άνθρακας θα αντικατασταθεί σταδιακά από λοιπές πηγή ενέργειας. Η οικονομική προσιτότητα και
μορφές ενέργειας. Δεδομένης της πίεσης που αντιμε- η προσβασιμότητα του άνθρακα, σε συνδυα-
τωπίζει –και μέλλεται να αντιμετωπίσει– η παγκόσμια σμό με τις οικονομικές και υλικοτεχνικές προ-
οικονομία από τους ρυθμιστικούς φορείς, υπό ποιο πλαί- κλήσεις της ταχείας εφαρμογής τεχνολογιών
σιο δύναται ο άνθρακας να συνεχίσει να διαδραματίζει ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σημαίνουν ότι
πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των bulk carriers; αυτές οι περιοχές πιθανότατα θα συνεχίσουν να
Αν και είναι αλήθεια ότι υπάρχει αυξανόμενη χρησιμοποιούν άνθρακα βραχυπρόθεσμα αλλά
πίεση για στροφή από τον άνθρακα και άλλα και μακροπρόθεσμα με τη μορφή βιοκαυσίμων.
ορυκτά καύσιμα προς πιο βιώσιμες πηγές ενέρ- Αξίζει να σημειωθεί ότι ο άνθρακας έχει και
γειας, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι βιομηχανικές χρήσεις πέρα από την παραγωγή
αυτή η μετάβαση δεν θα είναι άμεση και ότι ο ενέργειας, όπως στη χαλυβουργία, γεγονός που
άνθρακας είναι πιθανό να παραμείνει σημαντι- παρατείνει περαιτέρω την παρουσία του στην
κός παράγοντας στον ενεργειακό τομέα και κατά παγκόσμια αγορά.
συνέπεια στην αγορά χύδην μεταφοράς, ειδικά Ωστόσο, η μακροζωία του ρόλου του άνθρακα
με τη μορφή βιοκαυσίμων. δεν αποκλείει τη σημασία της προόδου προς
Πρωταρχικός λόγος είναι ο χρόνος που απαιτεί- καθαρότερες, πιο βιώσιμες πηγές ενέργειας. Η
ται για την ενεργειακή μετάβαση. Η σταδιακή ισορροπία μεταξύ αυτών των πραγματικοτήτων
κατάργηση μιας κυρίαρχης πηγής ενέργειας, είναι μια βασική πρόκληση για τη ναυτιλιακή
όπως ο άνθρακας, απαιτεί εκτεταμένες αλλαγές βιομηχανία, τους ρυθμιστικούς φορείς καθώς
υποδομής, τεχνολογικές εξελίξεις, προσαρμογές και την ευρύτερη παγκόσμια οικονομία τα επό-
πολιτικής και οικονομικές αλλαγές. Η παγκόσμια μενα χρόνια.
ενεργειακή υποδομή έχει χτιστεί εδώ και πολλές
δεκαετίες γύρω από τα ορυκτά καύσιμα και η Το 43% των συμμετεχόντων συμφωνούν έως έναν βαθμό
αναδιαμόρφωσή της για να φιλοξενεί διαφορε- με την εξής πρόταση: «Το κλασικό μοντέλο προσφοράς
τικές πηγές ενέργειας είναι ένα πολύπλοκο και και ζήτησης δεν μπορεί πλέον να εξηγήσει τις μεταβολές
χρονοβόρο έργο. στις ναυλαγορές των bulk carriers». Σε ποιους άλλους
101