Page 96 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 96
AΠΟΨΕΙΣ
Ο κ. Δημήτρης Μονιούδης εκφράζει την άποψη ότι η αγορά των bulk carriers θα είναι από
τους τελευταίους τομείς της ναυτιλίας που θα ασπαστούν νέες τεχνολογίες εν τη απουσία
τεχνοοικονομικών λύσεων σήμερα.
ΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ
ΜΟΝΤΕΛΟ
ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ/
ΖΗΤΗΣΗΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ
ΠΑΝΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟ
Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρούν υψηλή την επίδραση των γεω-
πολιτικών συμβάντων στα trade routes. Υπάρχουν συγκεκριμένες γεωγραφικές
περιοχές που αποτελούν εστία ανησυχίας για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου;
Ο πόλεμος στην Ουκρανία αναμφισβήτητα έχει ξαναφέρει στη μνήμη μας
τα προβλήματα άλλων εποχών (π.χ. πόλεμος Ιράν/Ιράκ τη δεκαετία του ’80
και την κρίση του Σουέζ το 1956). Οι γεωπολιτικές εντάσεις πιθανότατα θα
επηρεάσουν ακόμη περισσότερο στο μέλλον το dry bulk, με τη συνεχιζό-
μενη ένταση στη Μαύρη Θάλασσα και τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας.
Ακόμη πιο επίφοβο όμως θα ήταν αν οι φωνές που ακούγονται για οικονο-
μικό περιορισμό της Κίνας από τη Δύση (ΗΠΑ/Ευρώπη/Αυστραλία) τελικά
εισακουστούν. Προφανώς ευχόμαστε ότι η ρητορική τέτοιων πολιτικών δεν
θα εξισωθεί ποτέ με ουσιαστική πραγματοποίηση, καθώς οι επιπτώσεις
θα ήταν καταστροφικές για την παγκόσμια οικονομία.
Το 15% των συμμετεχόντων διαφωνούν –έως έναν βαθμό– ότι ο άνθρακας θα
αντικατασταθεί σταδιακά από λοιπές μορφές ενέργειας. Δεδομένης της πίεσης
που αντιμετωπίζει –και μέλλεται να αντιμετωπίσει– η παγκόσμια οικονομία από
τους ρυθμιστικούς φορείς, υπό ποιο πλαίσιο δύναται ο άνθρακας να συνεχίσει να
διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των bulk carriers;
Οι αποφάσεις της MEPC 80 τον Ιούλιο, με νέους και πολύ πιο φιλόδοξους
στόχους για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στοχεύοντας
σε σχεδόν μηδενικές εκπομπές έως το 2050, είναι φυσικό επακόλουθο
ήδη δημοσιευμένων κρατικών εξαγγελιών για ολική απανθρακοποίηση της
οικονομίας των μεγάλων εισαγωγέων άνθρακα (EU έως το 2050, Κίνα
έως το 2060, Ινδία έως το 2070).
Προφανώς τέτοιες εξαγγελίες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση
άνθρακα σε πρωτογενή μορφή θα μειωθεί σταδιακά μετά τη δεκαετία που
του Δημήτρη Μονιούδη, διανύουμε, παρά την πρόσφατη αύξηση του εμπορίου λόγω του πολέμου
General Manager Rethymnis & Ουκρανίας-Ρωσίας. Οι νέες τεχνολογίες carbon capture είναι πιθανόν να
Kulukundis Ltd, Vice-Chairman
Intercargo Technical Committee επιβραδύνουν τον ρυθμό μείωσης της κατανάλωσης, όχι όμως σημαντικά,
και President Hellenic Engineers καθώς το δημόσιο προφίλ της καύσης άνθρακα είναι ιδιαίτερα αρνητικό
Society of Great Britain
παγκοσμίως.
96