Page 100 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 100

AΠΟΨΕΙΣ


          Ο κ. Νίκος Πατεράκης σημειώνει ότι η κατανόηση της ναυλαγοράς σήμερα περιλαμβάνει τόσο
          την παραδοσιακή δυναμική προσφοράς και ζήτησης αλλά και την ανάλυση ενδογενών και εξω-
          γενών παραγόντων.






                           Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ

                  ΝΑΥΛΑΓΟΡΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ

                     ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ

                  ΕΝΔΟΓΕΝΩΝ ΚΑΙ

                     ΕΞΩΓΕΝΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ













                                             Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρούν υψηλή την επίδραση των
                                             γεωπολιτικών συμβάντων στα trade routes. Υπάρχουν συγκεκριμένες γεω-
                                             γραφικές περιοχές που αποτελούν εστία ανησυχίας για τη ναυτιλία χύδην
                                             ξηρού φορτίου;
                                                      Τα γεωπολιτικά γεγονότα έχουν επηρεάσει σημαντικά τους εμπορι-
                                                      κούς διαδρόμους και συνεχίζουν να αποτελούν αιτία ανησυχίας στον
                                                      παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτε-
                                                      λεί η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, που ξεκίνησε τον
                                                      Φεβρουάριο του 2022. Το γεγονός αυτό είχε σημαντικό αντίκτυπο
                                                      στη ναυτιλία ξηρού χύδην φορτίου, με πιο χαρακτηριστική την πτώση
                                                      στις εξαγωγές ουκρανικού σιταριού και καλαμποκιού, που αποτελεί
                                                      ουσιαστικό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών.
                                                      Η κατάσταση περιπλέχθηκε περαιτέρω μετά την απαγόρευση από
                                                      πλευράς ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού άνθρακα. Η εξέλιξη αυτή είχε
                                                      ως αποτέλεσμα τον ανασχηματισμό των παγκόσμιων ναυτιλιακών
                                                      δρομολογίων, καθώς άλλες χώρες έπρεπε να αυξήσουν τις εξαγωγές
                                                      τους για να καλύψουν το κενό. Η προσαρμογή ήταν ιδιαίτερα αισθητή
                                                      στην περίπτωση του άνθρακα, όπου μη ρωσικές πηγές αύξησαν τις
                                                      εξαγωγές τους στην ΕΕ για να αντισταθμίσουν την απώλεια ρωσικού
                                                      άνθρακα. Ταυτόχρονα, οι εξαγωγές ξηρού χύδην φορτίου από τη
                                                      Ρωσία ανακατευθύνθηκαν, με ένα σημαντικό μέρος να βρίσκει τον
                                                      δρόμο του προς τις ασιατικές αγορές. Έτσι, ενώ ο όγκος των εξαγω-
                                                      γών παρέμεινε παρόμοιος, οι προορισμοί άλλαξαν δραστικά.
                                                      Μια άλλη πιθανή γεωπολιτική ένταση που θα μπορούσε να έχει σοβα-
                                                      ρές επιπτώσεις στους εμπορικούς δρόμους είναι η αντιπαράθεση
                                                      μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας σε σχέση με την Ταϊβάν. Αυτή η κατά-
                                                      σταση απειλεί τη σταθερότητα του Στενού της Ταϊβάν, μιας σημαντικής
                                                      αρτηρίας για την παγκόσμια ναυτιλία, που χρησιμεύει ως η κύρια
                                                      διαδρομή για τα πλοία που περνούν από τους μεγάλους κόμβους
                                                      εργοστασίων της Ασίας προς τις δυτικές αγορές. Ακόμη και μια μικρή
         του Νίκου Πατεράκη,                          διακοπή θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές επιπτώσεις σε όλες
         COO της Neptune Dry
                                                      τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

         100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105