Page 102 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 102

AΠΟΨΕΙΣ


          παράγοντες μπορεί να αποδοθεί η καταγραφείσα μεταβλη-       βυθίσματος, λόγω της ευελιξίας τους, μπορεί
          τότητα;                                                     να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε
                   Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι σχεδόν το 50%      συγκεκριμένες δραστηριότητες σε ποτάμια και
                   των συμμετεχόντων συμφωνούν, έστω και εν μέρει,    λιμάνια μικρού βυθίσματος. Ωστόσο, θα πρέπει
                   με την άποψη ότι το κλασικό μοντέλο προσφοράς      να λάβουμε υπόψη ότι η μεγαλύτερη ευελιξία
                   και ζήτησης δεν είναι πλέον αρκετό για να εξη-     περιορίζει τη μεταφορική ικανότητα, καθώς τα
                   γήσει την ευρεία απόκλιση που παρατηρείται στις    πλοία μικρότερου βυθίσματος δεν μπορούν να
                   ναυλαγορές των bulk carriers. Αυτό καταδεικνύει    μεταφέρουν το ίδιο φορτίο με πλοία μεγαλύτερου
                   την αυξανόμενη αναγνώριση της επίδρασης των        βυθίσματος αν δεν αυξηθεί σημαντικά το πλάτος
                   εξωγενών παραγόντων που διαμορφώνουν τη ναυ-       τους.
                   λαγορά.                                            Ως εκ τούτου, υπάρχει η πιθανότητα η συμβατική
                   Εξωγενείς παράγοντες, όπως οι μακροοικονομι-       σχεδίαση να αφορά στο μέλλον πλοία μικρότερου
                   κές αναταραχές, μπορούν να επηρεάσουν καθορι-      βυθίσματος, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί εν μέρει από
                   στικά τα παγκόσμια εφοδιαστικά δίκτυα, το διεθνές   τις ανάγκες της αγοράς, την εξέλιξη της ναυτι-
                   εμπόριο και τις τιμές των εμπορευμάτων, επηρε-     λιακής τεχνολογίας και τις επιπτώσεις των νέων
                   άζοντας έτσι έμμεσα τις ναυλαγορές. Σημαντικά      περιβαλλοντικών κανονισμών.
                   εξωγενή σοκ, όπως η πανδημία του κορονοϊού, η
                   σύγκρουση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, καθώς   Το 40% των συμμετεχόντων θεωρούν ότι νεότευκτα πλοία
                   και μια σειρά περιβαλλοντικών κανονισμών που   συμβατικών καυσίμων ενδέχεται να καταστούν «ανεπιθύ-
                   έχουν εφαρμοστεί από οργανισμούς όπως ο IMO,   μητα» από τους ναυλωτές πριν από το πέρας της οικονο-
                   μπορούν να δημιουργήσουν ταραχές που διαρκούν   μικής τους ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, ποια θεωρείτε πως
                   πολλούς μήνες ή ακόμη και χρόνια.        είναι η βέλτιστη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει
                   Στον αντίποδα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλή-  μια εταιρεία όσον αφορά την απόκτηση πλοίων;
                   ρωσης, τα οποία επηρεάζονται από ταυτόχρονες       Μια ωφέλιμη προσέγγιση μπορεί να είναι η πρό-
                   χρηματιστηριακές συναλλαγές, εισάγουν πρόσθετη     ωση των πλοίων με χρήση συνδυασμού συμβατι-
                   δυναμική στην κατάσταση. Αυτές οι αγορές συχνά     κών και εναλλακτικών καυσίμων, εξασφαλίζοντας
                   παρουσιάζουν σημαντική μεταβλητότητα, επηρεά-      ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικής προστασίας
                   ζοντας έτσι τις τιμές ναύλωσης.                    και λειτουργικής αποτελεσματικότητας, ενώ επι-
                   Τέλος, δεν πρέπει να υποτιμάται ο μελλοντικός      τρέπει την προσαρμογή σε μεταβαλλόμενους
                   αντίκτυπος του συστήματος εμπορίας εκπομπών.       κανονισμούς και απαιτήσεις της αγοράς. Η χρήση
                   Καθώς ο κόσμος κινείται προς μια πιο πράσινη       βιοκαυσίμων θα λειτουργεί ως μια εναλλακτική,
                   κατεύθυνση, η νομοθεσία για τις εκπομπές θα γίνει   ώστε τα συμβατικά πλοία να γίνουν επιθυμητά
                   πιο αυστηρή, ασκώντας πίεση στις ναυτιλιακές       από τους ναυλωτές, που θα πρέπει να καλύψουν
                   εταιρείες να προσαρμοστούν. Αυτό, με τη σειρά      το επιπρόσθετο κόστος.
                   του, θα επηρεάσει επίσης την αγορά των πλοίων      Δεδομένης της δυσκολίας των ναυτιλιακών εται-
                   μεταφοράς χύδην φορτίου.                           ρειών να επενδύσουν άμεσα στην έρευνα και στην
                   Ως εκ τούτου, η κατανόηση της ναυλαγοράς χύδην     ανάπτυξη, καλό θα ήταν, επίσης, να αναζητήσουν
                   φορτίου περιλαμβάνει πλέον την εξέταση όχι μόνο    συνεργασίες με τρίτους που εργάζονται για την
                   της παραδοσιακής δυναμικής προσφοράς-ζήτη-         ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών ενέργειας, προ-
                   σης, αλλά και μιας ευρύτερης σειράς ενδογενών      σπαθώντας να αποκτήσουν πλεονέκτημα από
                   και εξωγενών μεταβλητών, που μπορούν να επη-       τέτοιες καινοτομίες.
                   ρεάσουν σημαντικά τη συμπεριφορά της αγοράς.       Έπειτα, λαμβάνοντας υπόψη τον γρήγορο ρυθμό
                                                                      της τεχνολογικής αλλαγής και την αβεβαιότητα
          Το 58% των συμμετεχόντων παραμένουν αναποφάσιστοι           για τις επερχόμενες αλλαγές του κανονιστικού
          όσον αφορά την πιθανότητα τα πλοία μικρότερου βυθίσμα-      πλαισίου, μια πιθανή λύση θα μπορούσε να είναι
          τος να αποδίδουν καλύτερα από πλοία συμβατικής σχε-         η βραχύβια μίσθωση πλοίων αντί για την αγορά
          δίασης λόγω της μείωσης του βυθίσματος σε λιμένες και       τους. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο
          ποταμούς. Ποια είναι η δική σας άποψη; Πιστεύετε πως        κατοχής πλοίων που ενδεχομένως να καταστούν
          υπάρχει ενδεχόμενο η συμβατική σχεδίαση να αφορά στο        απαρχαιωμένα στο μέλλον.
          μέλλον πλοία μικρότερου βυθίσματος;                         Η τελική απόφαση εξαρτάται βέβαια από πολλούς
                   Είναι ενδιαφέρον το ότι περίπου το 63% των συμ-    παράγοντες, όπως η οικονομική δυνατότητα της
                   μετεχόντων παραμένει αναποφάσιστο σχετικά με       κάθε εταιρείας, η ανοχή στον κίνδυνο, η φύση των
                   την πιθανότητα τα πλοία μικρότερου βυθίσματος      φορτίων που μεταφέρει και το σύμπλεγμα δρομο-
                   να έχουν καλύτερη απόδοση από πλοία με συμ-        λογίων που εκτελεί. Η πλήρης κατανόηση αυτής
                   βατική σχεδίαση, λόγω της δυνατότητάς τους να      της δυναμικής θα είναι κρίσιμη για τη λήψη τεκμη-
                   μειώσουν το βύθισμα σε λιμένες και ποταμούς.       ριωμένης απόφασης που θα ευθυγραμμίζεται με τη
                   Η άποψή μου είναι πως τα πλοία μικρότερου          συνολική επιχειρηματική στρατηγική της εταιρείας.


         102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107