Page 105 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 105
Η μία είναι η προσπάθεια των ναυτιλιακών εται- και θετική συμβολή της ναυτιλίας στην παγκόσμια
ρειών (σε συνεργασία με ναυλωτές, ναυπηγεία, οικονομία, είτε σε καιρούς ευημερίας είτε σε και-
παρόχους καυσίμων, νηογνώμονες, τεχνικά γρα- ρούς πανδημίας ή πολιτικών αναταραχών.
φεία κ.ά.) να μειώσουν τις εκπομπές CO₂ των Τώρα, όσο για το πόσο γρήγορα θα αντικαταστα-
υπαρχόντων πλοίων και παράλληλα να δημιουργή- θεί ο άνθρακας, πιστεύω πως αυτό έχει να κάνει
ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ σουν συνθήκες για να κατασκευαστούν zero-CO₂ με το πόσο γρήγορα θα αναπτυχθούν εναλλακτι-
πλοία. Αυτή είναι μια προσπάθεια που σε έναν
κές βιώσιμες πήγες ενέργειας σε ανταγωνιστικές
βαθμό εξαρτάται από εμάς και ασφαλώς πρέπει
τιμές σε σχέση με τον άνθρακα. Αυτό θα εξαρτηθεί
ΚΑΙ Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ να συνεχιστεί και να ενταθεί τα επόμενα χρόνια. από τους πόρους που θα επενδυθούν σε αυτές τις
εναλλακτικές πηγές ενέργειας και τη στήριξη των
Η δεύτερη έννοια είναι αυτή των φορτίων που
κυβερνήσεων παγκοσμίως στις προσπάθειες απαν-
μεταφέρονται με τα πλοία ξηρού φορτιού (για
ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ παράδειγμα, κάρβουνο), η ζήτηση για τα οποία θρακοποίησης, αλλά και από τους φόρους που
φορτία δεν εξαρτάται από εμάς στη ναυτιλία και
θα επιβληθούν στη χρήση άνθρακα. Απαραίτητη
θα είναι και η σωστή ενημέρωση του κόσμου για
δεν θα έπρεπε να τιμωρούμαστε για το αν άλλοι
ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ κλάδοι της παγκόσμιας οικονομίας έχουν την ανά- κάποιες από αυτές τις εναλλακτικές πήγες ενέρ-
γκη αυτών των φορτίων και γι’ αυτό καλούμαστε να
γειας, όπως η πυρηνική ενέργεια, και τα βήματα
τα μεταφέρουμε. Για παράδειγμα, η προσπάθεια
προόδου που έχουν γίνει ως προς την ασφάλεια
ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό παραγωγής της.
αέριο οδήγησε, έστω προσωρινά, σε αύξηση της
ζήτησης για κάρβουνο, χωρίς το οποίο, ιδιαίτερα
κατά τη διάρκεια του περασμένου χειμώνα, οι Το 43% των συμμετεχόντων συμφωνούν έως έναν βαθμό
με την εξής πρόταση: «Το κλασικό μοντέλο προσφοράς και
συνθήκες διαβίωσης σε ορισμένες χώρες της ζήτησης δεν μπορεί πλέον να εξηγήσει τις μεταβολές στις
Ευρώπης θα είχαν επηρεαστεί ιδιαίτερα δυσμε- ναυλαγορές των bulk carriers». Σε ποιους άλλους παράγο-
νώς. Επομένως, η ζήτηση για ρυπογόνα φορτία ντες μπορεί να αποδοθεί η καταγραφείσα μεταβλητότητα;
θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τα εμπλεκόμενα Είμαι της γνώμης πως το μοντέλο προσφοράς-ζή-
μέρη και τους ρυθμιστικούς φορείς αυτών των τησης μπορεί να δώσει μια γενική κατεύθυνση σε
άλλων κλάδων, και να αναγνωριστεί η εκτεταμένη σχέση με τις προοπτικές της ναυτιλίας. Για παρά-
105