Page 109 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 109

Το 43% των συμμετεχόντων συμφωνούν έως έναν βαθμό         trades στη συγκεκριμένη γεωγραφική περι-
                 με την εξής πρόταση: «Το κλασικό μοντέλο προσφοράς        οχή, εξυπηρετούμενα από μεγάλα Handysize
                 και ζήτησης δεν μπορεί πλέον να εξηγήσει τις μετα-        πλοία (40.000 dwt), με πολλαπλές δυνατότητες
                 βολές στις ναυλαγορές των bulk carriers». Σε ποιους       μεταφοράς φορτίων χύδην και κατεργασμένων
                 άλλους παράγοντες μπορεί να αποδοθεί η καταγραφείσα       προϊόντων.
                 μεταβλητότητα;
                          Στις επιδράσεις από την κλιματική αλλαγή (π.χ.   Το 40% των συμμετεχόντων θεωρούν ότι νεότευκτα
                          εξαγωγές σιτηρών), σε γεωπολιτικά γεγονότα  πλοία συμβατικών καυσίμων ενδέχεται να καταστούν
                          (περιορισμοί στις εξαγωγές), στον ρυθμό ανά-  «ανεπιθύμητα» από τους ναυλωτές πριν από το πέρας
                          πτυξης των αναπτυσσόμενων οικονομιών και   της οικονομικής τους ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, ποια θεω-
                          στη μετατόπιση της βαριάς βιομηχανίας (π.χ.  ρείτε πως είναι η βέλτιστη στρατηγική που πρέπει να
                          σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας από την   ακολουθήσει μια εταιρεία όσον αφορά την απόκτηση
                          Κίνα).                                 πλοίων;
                                                                           Διανύουμε περίοδο αναπροσαρμογής και η
                 Το 58% των συμμετεχόντων παραμένουν αναποφάσιστοι         ιστορία έχει αποδείξει ότι μια καλή στρατη-
                 όσον αφορά την πιθανότητα τα πλοία μικρότερου βυθί-       γική είναι η σταδιακή προσαρμογή στις νέες
                 σματος να αποδίδουν καλύτερα από πλοία συμβατικής         συνθήκες της αγοράς. Η πίεση για την απαν-
                 σχεδίασης λόγω της μείωσης του βυθίσματος σε λιμένες      θρακοποίηση έχει λειτουργήσει θετικά στον
                 και ποταμούς. Ποια είναι η δική σας άποψη; Πιστεύ-        κλάδο, με την έννοια ότι οι περισσότεροι δια-
                 ετε πως υπάρχει ενδεχόμενο η συμβατική σχεδίαση να        χειριστές πλοίων έχουν αποκτήσει καλύτερη
                 αφορά στο μέλλον πλοία μικρότερου βυθίσματος;             ιδέα των δυνατοτήτων των πλοίων υπό διαχεί-
                          Η κλιματική αλλαγή έχει επηρεάσει αρνητικά       ριση και έχουν βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την
                          τα βυθίσματα σε πολλά μέρη του κόσμου            υπηρεσιακή λειτουργία τους. Η αντικατάσταση
                          (Αμαζόνιος, Ορινόκο, Κανάλι Παναμά κ.α.), με     παλαιών πλοίων με νεότερα/οικονομικότερα
                          αποτέλεσμα τα βαθιά πλοία να είναι λιγότερο      είναι μια καλή αρχή, σε συνδυασμό με την
                          ανταγωνιστικά σε σχέση με ρηχά πλοία – μια       εισαγωγή τεχνικών βελτιώσεων, που συνεισφέ-
                          παρατεταμένη διάρκεια αυτού του φαινομέ-         ρουν στη μείωση της κατανάλωσης. Η χρήση
                          νου πιθανόν να οδηγήσει σε αναπροσαρμογή         βιοκαυσίμων είναι επίσης μια εναλλακτική, έως
                          των παρτίδων των φορτίων (cargo stems) σε        ότου αποφασιστεί το είδος του/των καυσίμων
                          μικρότερα μεγέθη.                                που θα οδηγήσουν στην πλήρη απανθρακοποί-
                          Μακροπρόθεσμα, η δυναμική της ζήτησης            ηση. Το γεγονός ότι θα χρειαστεί αρκετό διά-
                          πρώτων υλών/ξηρού φορτίου δείχνει να επικε-      στημα για την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς
                          ντρώνεται στον Ινδικό Ωκεανό/Νοτιοανατολική      με τα ενδεδειγμένα καύσιμα, όπως και για τη
                          Ασία, και εκεί είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλο   δημιουργία των απαραίτητων δικτύων, μειώ-
                          μέρος των λιμένων δεν μπορούν να εξυπη-          νει αισθητά τον κίνδυνο ένα νεότευκτο πλοίο,
                          ρετήσουν πλοία με μεγάλα βυθίσματα. Δεν          παραδοτέο το 2025, να περιθωριοποιηθεί πριν
                          αποκλείεται να δούμε να αναπτύσσονται liner      από το τέλος της ωφέλιμης ζωής του.


                                                                                                            109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114