Page 97 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 97
Το 43% των συμμετεχόντων συμφωνούν έως έναν βαθμό με την εξής πρόταση: «Το
κλασικό μοντέλο προσφοράς και ζήτησης δεν μπορεί πλέον να εξηγήσει τις μεταβολές
στις ναυλαγορές των bulk carriers». Σε ποιους άλλους παράγοντες μπορεί να αποδοθεί
η καταγραφείσα μεταβλητότητα;
Εξετάζοντας τη ναυλαγορά τα τελευταία 150 χρόνια, παρατηρούμε ότι οι έντονες
διακυμάνσεις πάντα παρατηρούνταν σε περιόδους πολέμου, ενεργειακής κρί-
ΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ σης, τεχνολογικών επαναστάσεων, πανδημίας, ραγδαίας οικονομικής ανάπτυξης/
ύφεσης, κ.λπ. Συνεπώς πιστεύω ότι το κλασικό μοντέλο προσφοράς/ζήτησης
παραμένει πάντα εφαρμόσιμο.
ΜΟΝΤΕΛΟ Αναμφίβολα, όμως, η ζήτηση δεν επηρεάζεται μόνο από απλές οικονομικές παρα-
μέτρους, αλλά και από άλλες μεταβλητές, όπως περιφερειακών (π.χ. ΕU ETS,
FuelEU Maritime, sanctions) και παγκοσμίων απαιτήσεων (π.χ. CII, ESG).
ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ/ Το 58% των συμμετεχόντων παραμένουν αναποφάσιστοι όσον αφορά την πιθανότητα τα
πλοία μικρότερου βυθίσματος να αποδίδουν καλύτερα από πλοία συμβατικής σχεδίασης
ΖΗΤΗΣΗΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ λόγω της μείωσης του βυθίσματος σε λιμένες και ποταμούς. Ποια είναι η δική σας άποψη;
Πιστεύετε πως υπάρχει ενδεχόμενο η συμβατική σχεδίαση να αφορά στο μέλλον πλοία
μικρότερου βυθίσματος;
ΠΑΝΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟ Είναι αδύνατον να προβλέψει κανείς επακριβώς τις συνέπειες της κλιματικής
αλλαγής. Οι ειδικοί επιστήμονες, για την ώρα, παράγουν απλώς πολλαπλά πιθανά
σενάρια χωρίς την παραμικρή εγγύηση.
Όντως έχει παρατηρηθεί πρόσφατα ελαττωμένο βάθος νερού σε περιοχές όπως
η Διώρυγα του Παναμά και ο ποταμός Παρανά στην Αργεντινή. Παράλληλα όμως
κατακλυζόμαστε από δυσοίωνες προβλέψεις για αύξηση της στάθμης της θάλασ-
σας, λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας στους πόλους, που μπορεί να εξαφανίσει
σε μερικές δεκαετίες περιοχές νησιών όπως οι Νήσοι Μάρσαλ, οι Μαλδίβες και
το Βανουάτου.
Τα συμβατικά φορτηγά πλοία είναι σχεδιασμένα ώστε να ανταποκρίνονται στις
97