Για ανάγκη αυξημένων επενδύσεων στις θαλάσσιες εφοδιαστικές αλυσίδες κάνει λόγο η UNCTAD στην έκθεσή της Review of Maritime Transport 2022.
Λιμάνια, εμπορικοί στόλοι και συνδέσεις στην ενδοχώρα θα πρέπει να προετοιμαστούν καλύτερα για τις μελλοντικές προκλήσεις, όπως είναι η κλιματική αλλαγή και η μετάβαση στη χαμηλών εκπομπών ενέργεια, σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Η κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες τα τελευταία δύο χρόνια έχει καταδείξει μια ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, με αποτέλεσμα η συμφόρηση και το κόστος μεταφοράς να αυξάνονται. «Θα πρέπει να μάθουμε από την τωρινή κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες και να προετοιμαστούμε καλύτερα για τις μελλοντικές προκλήσεις και μεταβάσεις. Η προετοιμασία αυτή περιλαμβάνει την ενίσχυση των υποδομών συνδυασμένων μεταφορών, την ανανέωση των στόλων και τη βελτίωση της απόδοσης των λιμένων», υποστηρίζει η γενική γραμματέας της UNCTAD, Rebeca Grynspan.
Η UNCTAD εκτιμά ότι οι αυξημένες τιμές σιτηρών και ναύλων των bulkers θα οδηγήσουν σε αύξηση κατά 1,2% στις τιμές καταναλωτή, με μεγαλύτερες αυξήσεις να σημειώνονται στις χώρες μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων.
Σύμφωνα με την έκθεση, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σημείωσε ρυθμό ανάπτυξης 3,2% το 2021, με τον συνολικό όγκο των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν διά θαλάσσης να διαμορφώνεται σε 11 δισ. τόνους. Για το 2022 εκτιμάται επιβράδυνση στην ανάπτυξη του εμπορίου (1,4%), ενώ για τα έτη 2023-2027 ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης θα είναι της τάξεως του 2,1%, κατά την UNCTAD.