
Η αγορά ενέργειας διανύει περίοδο υψηλής μεταβλητότητας και αβεβαιότητας, καθώς η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη ώθησε κυβερνήσεις όπως των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου να απαγορεύσουν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Την ίδια ώρα, παρότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει προβεί σε αντίστοιχες ενέργειες, πολλές ιδιωτικές εταιρείες βάζουν «πάγο» στα ρωσικά ενεργειακά αγαθά, μειώνοντας σημαντικά την πρόσβασή τους και στις ευρωπαϊκές αγορές.
Οι προαναφερθείσες εξελίξεις έχουν προκαλέσει, μεταξύ άλλων, αισθητή μείωση της τιμής του ρωσικού πετρελαίου, γεγονός που, αν μη τι άλλο, ενισχύει την ανταγωνιστικότητά του. Ωστόσο, παρότι είναι ακόμη εφικτό για τους αγοραστές να αποκτήσουν ρωσικό πετρέλαιο, πολλές τράπεζες, διυλιστήρια και ναυτιλιακές εταιρείες θέτουν «εμπάργκο» στα ρωσικά ενεργειακά αγαθά.
Συνεπώς, η αγορά διακλαδώνεται σε δύο διαφορετικά «μονοπάτια». Από τη μία, ένα μέρος της αγοράς θα είναι πλήρως διαφανές και θα υπάρχουν καταγεγραμμένες προσφορές για ρωσικό πετρέλαιο. Από την άλλη, υπάρχουν «πλάγιοι» τρόποι για την προμήθεια και την εμπορία του ρωσικού πετρελαίου.
Η δεύτερη εναλλακτική φαντάζει ιδιαίτερα θελκτική για την Ινδία και τα κινεζικά διυλιστήρια, που μπορούν να αξιοποιήσουν το φθηνό ρωσικό πετρέλαιο για να προσφέρουν ώθηση στις οικονομίες τους. Πάντως, οφείλουν να λάβουν υπόψη και το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς που θα συνόδευε μια τέτοια κίνηση.
Τέλος, ένα επιπλέον ρίσκο είναι να βρεθούν στη δυσμενή θέση που πρόσφατα βρέθηκε ο ενεργειακός κολοσσός Shell, να απολογείται δημοσίως για την αγορά φθηνού ρωσικού πετρελαίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Με γνώμονα την ενίσχυση της παρουσίας του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας, το Μουσκάτ προέβη πρόσφατα σε τροποποιήσεις στη φορολογία που εφαρμόζεται στα πλοία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ