
Τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, η έλλειψη εργατικού δυναμικού και οι ανισορροπίες στα δίκτυα των εφοδιαστικών αλυσίδων αύξησαν τα κόστη μεταφοράς εμπορευμάτων διά θαλάσσης το 2021, σύμφωνα με το ΔΝΤ. Στο πλαίσιο αυτό, οι ναύλοι για τα containerships τετραπλασιάστηκαν από την αρχή της πανδημίας, με τα μεγαλύτερα κέρδη να καταγράφονται τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021.
Ωστόσο, από τον Σεπτέμβριο, όταν οι ναύλοι των containerships άγγιξαν ιστορικά υψηλά επίπεδα, καταγράφεται πτώση της τάξης του 16%, με τις απώλειες κυρίως να αφορούν τις διαδρομές μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας, σημειώνει το ΔΝΤ.
Η πτώση αυτή, κατά το ΔΝΤ, καταδεικνύει ότι η ισχυρή ζήτηση για εμπορεύματα υποχωρεί μετά το peak που καταγράφεται μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου. Την ίδια ώρα, οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ αποφάσισαν την επέκταση των ωραρίων λειτουργίας των λιμανιών, προκειμένου να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά τους και να μειώσουν τη συμφόρηση και τις καθυστερήσεις.
Παρά την καταγραφείσα πτώση, οι ναύλοι ενδέχεται και φέτος να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Άλλωστε, ζητήματα που σχετίζονται με την προσφορά δεν επιλύονται άμεσα. Υψηλότερα κόστη μεταφοράς και ελλείψεις προϊόντων θα αυξήσουν τις τιμές. Η UNCTAD εκτιμά ότι, εάν οι ναύλοι συνεχίσουν την αυξητική τους τάση έως το 2023, τα κόστη εισαγωγών και οι τιμές καταναλωτικών προϊόντων θα αυξηθούν αντίστοιχα κατά 10,6% και 1,5%. Το ΔΝΤ επισημαίνει ότι ο αντίκτυπος θα είναι δυσανάλογα μεγάλος για μικρές αναπτυσσόμενες νησιωτικές χώρες, οι οποίες ως επί το πλείστον βασίζονται στις θαλάσσιες εισαγωγές εμπορευμάτων. Από την άλλη, μικρότερες χώρες, που εξάγουν πρώτες ύλες, θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικές και θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στον δρόμο τους προς την ανάκαμψη, στο σενάριο που τα κόστη μεταφοράς παραμείνουν υψηλά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η Ρωσία επιτέθηκε στο λιμάνι Πιβντένι, στη νότια Ουκρανία, σήμερα, έγινε γνωστό από Ουκρανούς αξιωματούχους, καθώς κλιμακώνει τα πλήγματα στην περιφέρεια της Οδησσού κατά…

Διήμερη επίσκεψη πραγματοποίησε την Πέμπτη 18 και Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 σε Λήμνο και Άγιο Ευστράτιο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας.…

Την ένταξη του νεότευκτου «AEGEAN WINNER» στον στόλο της επισημοποίησε η Arcadia, συμφερόντων των αδελφών Αγγελόπουλου, σε ειδική τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές…

Αζέρικα καύσιμα εισήλθαν στην Αρμενία, στην πρώτη εμπορική συναλλαγή ύστερα από πάνω από τρεις δεκαετίες πολέμων μεταξύ των δύο χωρών, ανακοίνωσε την Παρασκευή 19…

Η αύξηση στις ουρές αναμονής των Capesizes έξω από τους κινεζικούς λιμένες αποτελεί ένδειξη πίεσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ωστόσο παρουσιάζει συγκεκριμένα ποιοτικά…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ