
To «βραχυκύκλωμα» που παρατηρείται στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ως απόρροια της πανδημίας του κορονοϊού, έχει οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις πρώτων υλών και, συνεπώς, σε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής σε πολλά μέρη του κόσμου. Ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκαν σε Κίνα, Βιετνάμ και Νότια Κορέα και τον Αύγουστο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Η έλλειψη τσιπ και άλλων πρώτων υλών, όπως χάλυβα, επηρεάζει σημαντικά την προσφορά και τις τιμές νέων αυτοκινήτων που εισέρχονται στην αγορά, ζήτημα που δεν φαίνεται ότι θα επιλυθεί άμεσα. Στο πλαίσιο αυτό, η Jaguar Land Rover (JLR) έχει ενημερώσει εταιρείες leasing για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων τους, ενώ η Mercedes-Benz έχει αφαιρέσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από μοντέλα της από τα τέλη Ιουνίου μέχρι νεωτέρας. Παράλληλα, η Toyota ανακοίνωσε μείωση της παγκόσμιας παραγωγής της κατά 40% τον Σεπτέμβριο. Ίδια περίπου είναι η εικόνα για ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, είδη ένδυσης, τρόφιμα, ενέργεια κ.ά.
Η έλλειψη πρώτων υλών, βέβαια, είναι και αποτέλεσμα της μείωσης του εργατικού δυναμικού των παγκόσμιων προμηθευτών. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο CEO της Caterpillar, Jim Umpleby, ανέδειξε αυτό το ζήτημα, το οποίο, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, επηρεάζει έντονα την παραγωγή της εταιρείας του.
Προς επίρρωσιν των ανωτέρω αξίζει να σημειωθεί ότι η αμερικανική βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου αυξήθηκε κατά μόλις 0,2%. Βέβαια, για την οριακή αυτή αύξηση σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και ο τυφώνας Άιντα, πέραν των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Επιπλέον, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο δείκτης χρόνου παράδοσης προϊόντων από προμηθευτές υποχώρησε σε οκτώ από τις εννέα οικονομίες της Ασίας τον Αύγουστο και κατά μέσο όρο άγγιξε τις 41,3 μονάδες, αρκετά χαμηλότερα από το φράγμα των 50 μονάδων.
Οι προαναφερθείσες συνιστώσες οδηγούν τις τιμές βασικών προϊόντων στα ύψη και εν τέλει επηρεάζουν το εισόδημα των καταναλωτών παγκοσμίως. Αναλυτές και οικονομολόγοι δεν κρύβουν την ανησυχία τους για ένα επί μακρόν κύμα πληθωρισμού, ενώ αντιθέτως στους κόλπους της ΕΚΤ και της Fed υπάρχει η πεποίθηση ότι ο πληθωρισμός σύντομα θα «ταβανιάσει».
Σε κάθε περίπτωση, προσφορά και ζήτηση προϊόντων δεν φαίνεται ότι θα φτάσουν σύντομα σε ισορροπία, δυσχεραίνοντας τα οικονομικά του τελικού καταναλωτή, και ο φετινός χειμώνας προμηνύεται αρκετά δύσκολος.
Φωτό: Alex Plavevski/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τριπλή ονοματοδοσία πλοίων γιόρτασε πρόσφατα η Laskaridis Maritime στο κινεζικό ναυπηγείο Hengli Shipbuilding στο Dalian. Τα bulk carriers που εισέρχονται στον στόλο της Laskaridis…
Η FARAD S.A. υπέγραψε μια νέα συμφωνία με τον γαλλικό ναυπηγικό κολοσσό Naval Group Hellas, θυγατρική της Naval Group στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της…
Μία νέα αεροπορική σύνδεση μεταξύ του Los Angeles International Airport (LAX) και της Αθήνας (ATH), εγκαινίασε η Norse Atlantic διευρύνοντας το υπερατλαντικό δίκτυό της.…
Με βραδύ ρυθμό έχει εκκινήσει το 2025 για τις εξαγωγές θερμικού άνθρακα της Ινδονησίας, καθώς η ζήτηση από την Κίνα και την Ινδία ‒τους…
Θετικές διαφαίνονται οι ενδείξεις για τις εξαγωγές σόγιας της Βραζιλίας προς την Κίνα, καθώς η τελευταία προέβη σε άρση ορισμένων πρότερων μέτρων. Συγκεκριμένα, το…
Οι αμερικανικές εξαγωγές LNG συνεχίζουν να σκαρφαλώνουν σε νέα υψηλά. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάρτηση της Kpler στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι αμερικανικές εξαγωγές…
Με την ενσωμάτωση συστοιχιών μπαταριών υψηλής ισχύος, το νέο φεριμπότ της Scandlines αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα πλοίου μηδενικών εκπομπών. Το πλοίο, σχεδιασμένο εξαρχής για…
Επιβραδύνθηκε σημαντικά ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Απρίλιο εφέτος, καθώς αυξήθηκε 2%, από 2,4% τον Μάρτιο και έναντι αύξησης 3,1% που σημειώθηκε επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ