
To «βραχυκύκλωμα» που παρατηρείται στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ως απόρροια της πανδημίας του κορονοϊού, έχει οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις πρώτων υλών και, συνεπώς, σε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής σε πολλά μέρη του κόσμου. Ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκαν σε Κίνα, Βιετνάμ και Νότια Κορέα και τον Αύγουστο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Η έλλειψη τσιπ και άλλων πρώτων υλών, όπως χάλυβα, επηρεάζει σημαντικά την προσφορά και τις τιμές νέων αυτοκινήτων που εισέρχονται στην αγορά, ζήτημα που δεν φαίνεται ότι θα επιλυθεί άμεσα. Στο πλαίσιο αυτό, η Jaguar Land Rover (JLR) έχει ενημερώσει εταιρείες leasing για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων τους, ενώ η Mercedes-Benz έχει αφαιρέσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από μοντέλα της από τα τέλη Ιουνίου μέχρι νεωτέρας. Παράλληλα, η Toyota ανακοίνωσε μείωση της παγκόσμιας παραγωγής της κατά 40% τον Σεπτέμβριο. Ίδια περίπου είναι η εικόνα για ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, είδη ένδυσης, τρόφιμα, ενέργεια κ.ά.
Η έλλειψη πρώτων υλών, βέβαια, είναι και αποτέλεσμα της μείωσης του εργατικού δυναμικού των παγκόσμιων προμηθευτών. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο CEO της Caterpillar, Jim Umpleby, ανέδειξε αυτό το ζήτημα, το οποίο, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, επηρεάζει έντονα την παραγωγή της εταιρείας του.
Προς επίρρωσιν των ανωτέρω αξίζει να σημειωθεί ότι η αμερικανική βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου αυξήθηκε κατά μόλις 0,2%. Βέβαια, για την οριακή αυτή αύξηση σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και ο τυφώνας Άιντα, πέραν των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Επιπλέον, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο δείκτης χρόνου παράδοσης προϊόντων από προμηθευτές υποχώρησε σε οκτώ από τις εννέα οικονομίες της Ασίας τον Αύγουστο και κατά μέσο όρο άγγιξε τις 41,3 μονάδες, αρκετά χαμηλότερα από το φράγμα των 50 μονάδων.
Οι προαναφερθείσες συνιστώσες οδηγούν τις τιμές βασικών προϊόντων στα ύψη και εν τέλει επηρεάζουν το εισόδημα των καταναλωτών παγκοσμίως. Αναλυτές και οικονομολόγοι δεν κρύβουν την ανησυχία τους για ένα επί μακρόν κύμα πληθωρισμού, ενώ αντιθέτως στους κόλπους της ΕΚΤ και της Fed υπάρχει η πεποίθηση ότι ο πληθωρισμός σύντομα θα «ταβανιάσει».
Σε κάθε περίπτωση, προσφορά και ζήτηση προϊόντων δεν φαίνεται ότι θα φτάσουν σύντομα σε ισορροπία, δυσχεραίνοντας τα οικονομικά του τελικού καταναλωτή, και ο φετινός χειμώνας προμηνύεται αρκετά δύσκολος.
Φωτό: Alex Plavevski/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Οι απευθείας πτήσεις μεταξύ της Ινδίας και της Κίνας, ύστερα από μακροχρόνια παύση, είναι γεγονός, καθώς οι σχέσεις μεταξύ των χωρών φαίνεται να εξομαλύνονται…

Τα Center for Biological Diversity και Friends of the Earth προχώρησαν πρόσφατα σε μήνυση κατά της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ. Ως αιτία προβάλλεται η…

Με αφορμή την επικείμενη επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, η Isalos.net παρουσιάζει το κεντρικό άρθρο των Ναυτικών Χρονικών, που δημοσιεύθηκε λίγες ημέρες μετά την έναρξη…

Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται…

Ο κυκλώνας Μελίσα αναβαθμίστηκε σήμερα στη μέγιστη κατηγορία 5 στην Καραϊβική, απειλώντας την Τζαμάικα, την Αϊτή και τη Δομινικανή Δημοκρατία με καταστροφικούς ανέμους και…

Ινδικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι η MSC βρίσκεται ένα βήμα μακριά από τη νηολόγηση ορισμένων από τα πλοία του στόλου της στο εθνικό νηολόγιο.…

Καθώς τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς πετρελαίου πυκνώνουν, ασκώντας καθοδικές πιέσεις στις τιμές του αργού, η Ουάσιγκτον προχωρά σε στρατηγικές κινήσεις με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια…

Μια ομάδα κορυφαίων χρηματοπιστωτικών, ενεργειακών και βιομηχανικών εταιρειών ανακοίνωσε την ίδρυση της Carbon Measures, μιας νέας συμμαχίας με στόχο την προώθηση ενός πιο ακριβούς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ