
To «βραχυκύκλωμα» που παρατηρείται στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ως απόρροια της πανδημίας του κορονοϊού, έχει οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις πρώτων υλών και, συνεπώς, σε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής σε πολλά μέρη του κόσμου. Ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκαν σε Κίνα, Βιετνάμ και Νότια Κορέα και τον Αύγουστο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Η έλλειψη τσιπ και άλλων πρώτων υλών, όπως χάλυβα, επηρεάζει σημαντικά την προσφορά και τις τιμές νέων αυτοκινήτων που εισέρχονται στην αγορά, ζήτημα που δεν φαίνεται ότι θα επιλυθεί άμεσα. Στο πλαίσιο αυτό, η Jaguar Land Rover (JLR) έχει ενημερώσει εταιρείες leasing για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων τους, ενώ η Mercedes-Benz έχει αφαιρέσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από μοντέλα της από τα τέλη Ιουνίου μέχρι νεωτέρας. Παράλληλα, η Toyota ανακοίνωσε μείωση της παγκόσμιας παραγωγής της κατά 40% τον Σεπτέμβριο. Ίδια περίπου είναι η εικόνα για ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, είδη ένδυσης, τρόφιμα, ενέργεια κ.ά.
Η έλλειψη πρώτων υλών, βέβαια, είναι και αποτέλεσμα της μείωσης του εργατικού δυναμικού των παγκόσμιων προμηθευτών. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο CEO της Caterpillar, Jim Umpleby, ανέδειξε αυτό το ζήτημα, το οποίο, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, επηρεάζει έντονα την παραγωγή της εταιρείας του.
Προς επίρρωσιν των ανωτέρω αξίζει να σημειωθεί ότι η αμερικανική βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου αυξήθηκε κατά μόλις 0,2%. Βέβαια, για την οριακή αυτή αύξηση σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και ο τυφώνας Άιντα, πέραν των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Επιπλέον, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο δείκτης χρόνου παράδοσης προϊόντων από προμηθευτές υποχώρησε σε οκτώ από τις εννέα οικονομίες της Ασίας τον Αύγουστο και κατά μέσο όρο άγγιξε τις 41,3 μονάδες, αρκετά χαμηλότερα από το φράγμα των 50 μονάδων.
Οι προαναφερθείσες συνιστώσες οδηγούν τις τιμές βασικών προϊόντων στα ύψη και εν τέλει επηρεάζουν το εισόδημα των καταναλωτών παγκοσμίως. Αναλυτές και οικονομολόγοι δεν κρύβουν την ανησυχία τους για ένα επί μακρόν κύμα πληθωρισμού, ενώ αντιθέτως στους κόλπους της ΕΚΤ και της Fed υπάρχει η πεποίθηση ότι ο πληθωρισμός σύντομα θα «ταβανιάσει».
Σε κάθε περίπτωση, προσφορά και ζήτηση προϊόντων δεν φαίνεται ότι θα φτάσουν σύντομα σε ισορροπία, δυσχεραίνοντας τα οικονομικά του τελικού καταναλωτή, και ο φετινός χειμώνας προμηνύεται αρκετά δύσκολος.
Φωτό: Alex Plavevski/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ