
Όταν τα ναύλα των τακτικών γραμμών «βυθίστηκαν» τον Ιούλιο του 2020, με περίπου ένα στα δέκα containerships να μένουν εκτός αγοράς, ελάχιστοι θα μπορούσαν να προβλέψουν τη ραγδαία άνοδο στα ναύλα τους, μόλις ένα χρόνο μετά.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της S&P Platts, στις 2 Αυγούστου 2021, μόλις το 2,5% του στόλου βρέθηκε εκτός αγοράς, ενώ τα συμβόλαια χρονοναύλωσης 6-12 μηνών, για ένα πλοίο χωρητικότητας 8.500 TEUs, εκτοξεύτηκαν στα $105.000 την ημέρα. Το ποσό αυτό σηματοδοτεί αύξηση άνω του 425%, καθώς στις 2 Αυγούστου του 2020, αντίστοιχα συμβόλαια κοστολογούνταν στα $20.000 την ημέρα.
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, η αύξηση στους ναύλους δεν ήταν ίδια για όλα τα μεγέθη containerships. Ειδικότερα, τη μικρότερη αύξηση -ίση με 311%- κατέγραψαν τα feeders, χωρητικότητας 700 TEU. Ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση, κατέγραψαν τα Panamax containerships. Στην κατηγορία αυτή σημειώθηκε εντυπωσιακή αύξηση ύψους 688% σε σχέση με την περσινή χρονιά, φθάνοντας τα $67.000 την ημέρα. Κατά μέσο όρο, η αύξηση των ναύλων στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν ίση με 545%.
Πάντως, η αύξηση που παρατηρήθηκε δεν αφορά μονάχα το κόστος της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται, πως μόλις το 5% των δρομολογίων που πραγματοποιούνται στις τακτικές γραμμές «κλείνονται» μέσω της spot αγοράς, με τη συντριπτική πλειοψηφία των containerships να χρονοναυλώνονται. Η διάρκεια των συμβολαίων αυτών κατέγραψε σημαντικές αυξήσεις σε σχέση με τα επίπεδα ένα χρόνο πριν. Ειδικότερα, στα τέλη του δεύτερου τριμήνου του 2021, συμβόλαια διάρκειας 36-60 μηνών άρχισαν να «κλείνονται» ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στην προσπάθεια των ναυλωτών να προστατευτούν από περαιτέρω αύξηση της ζήτησης, η οποία όχι μόνο θα αυξήσει τα ναύλα ακόμα περισσότερο, αλλά δύναται να αφήσει και εκτός αγοράς ναυλωτές, σημειώνει η S&P Platts.
Άλλωστε, η αύξηση του στόλου που θα λάβει χώρα τα έτη 2021 και 2022, δεν είναι αρκετή για να συμβαδίσει με την εκτιμώμενη αύξηση της ζήτησης για containerships. Αναλυτές εκτιμούν πως θα χρειαστεί να περιμένουμε έως το 2023, όταν ο στόλος containerships αναμένεται να αυξηθεί κατά 8,5%, για να παρατηρηθεί σταθεροποίηση της αγοράς.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η αύξηση στις ουρές αναμονής των Capesizes έξω από τους κινεζικούς λιμένες αποτελεί ένδειξη πίεσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ωστόσο παρουσιάζει συγκεκριμένα ποιοτικά…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ