
Ο τομέας των τακτικών γραμμών αναμφίβολα διανύει μια περίοδο άνευ προηγουμένου ευημερίας, καταγράφοντας, σύμφωνα με ανάλυση της Drewry, συνολικά σε επίπεδο κλάδου κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους $27 δισ. και περιθώριο λειτουργικού κέρδους 13% κατά το οικονομικό έτος 2020. Η δυναμική παραμένει ισχυρή, με τις εταιρείες να απολαμβάνουν μια εκτεταμένη περίοδο κερδοφορίας, η οποία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και αν οι συνθήκες στην αγορά χειροτερεύσουν, φαντάζει απίθανο οι εταιρείες τακτικών γραμμών να επιστρέψουν ξανά σε έναν κύκλο ύφεσης. Αυτό έγινε απολύτως εμφανές κατά το δεύτερο μισό του 2020, όταν οι εν λόγω μεταφορείς, παρά την καταβαραθρωμένη ζήτηση, κατάφεραν μέσω τεχνικών διαχείρισης της χωρητικότητάς τους να παραμείνουν επικερδείς.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω στρατηγικές (αναστολή δρομολογίων, προσπέραση λιμένων, επανατοποθέτηση πλοίων) αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για τις ίδιες, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα άλλα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων. Από τη σκοπιά των φορτωτών, η περικοπή των δρομολογίων και η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα οδήγησαν σε σημαντικούς περιορισμούς στα μεταφερόμενα φορτία και σε καθυστερήσεις παράδοσης, που με την σειρά τους επηρέασαν τις δεσμεύσεις τους έναντι των πελατών τους.
Αντίστοιχα, ο κλάδος των λιμένων και των διαχειριστών τερματικών αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα, μεταξύ των οποίων περιορισμένο εργατικό δυναμικό, καθυστερημένες αφίξεις πλοίων, που οδήγησαν σε λιμενική συμφόρηση σε όλους τους σημαντικούς εμπορικούς δρόμους. Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η ανάπτυξη στην παγκόσμια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια να πέσει στο -1% το 2020, από το 2% που ήταν το 2019 και το 5% το 2018. Μάλιστα, κατά το 2020, σε παγκόσμιο επίπεδο οι λιμένες διαχειρίστηκαν περίπου 793 εκατ. TEUs, 9 εκατ. TEUs λιγότερα από το 2019.
Η μειωμένη διαχείριση επηρέασε, όπως είναι λογικό, και τα έσοδα των λιμενικών διαχειριστών. Η εκ διαμέτρου αντίθετη απόδοση των λιμενικών φορέων γίνεται πιο ξεκάθαρη συγκρίνοντας τον Liner Index και τον Port Index της Drewry (Liner: +119,6% vs Port index: -22,4%). Μάλιστα, το χάσμα μεταξύ εσόδων των δύο κλάδων συνεχίζει να διευρύνεται περαιτέρω εντός του 2021, με τον Liner Ιndex να συνεχίζει την ανοδική του πορεία, καθοδηγούμενος από την αύξηση των ναύλων, την ισχυρή κερδοφορία και την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Η CMA CGM, πέρα από την επέκταση του στόλου της, ενισχύει την παρουσία της και στον κυβερνοχώρο. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία μέσω…
Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί την αποδυνάμωση της κινεζικής επιρροής στις παγκόσμιες λιμενικές υποδομές, με στόχο να θέσει περισσότερους τερματικούς σταθμούς υπό δυτικό…
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, προχωρά στην επόμενη φάση της καμπάνιας της «All Aboard Greece», αναδεικνύοντας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ