
Ο τομέας των τακτικών γραμμών αναμφίβολα διανύει μια περίοδο άνευ προηγουμένου ευημερίας, καταγράφοντας, σύμφωνα με ανάλυση της Drewry, συνολικά σε επίπεδο κλάδου κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους $27 δισ. και περιθώριο λειτουργικού κέρδους 13% κατά το οικονομικό έτος 2020. Η δυναμική παραμένει ισχυρή, με τις εταιρείες να απολαμβάνουν μια εκτεταμένη περίοδο κερδοφορίας, η οποία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και αν οι συνθήκες στην αγορά χειροτερεύσουν, φαντάζει απίθανο οι εταιρείες τακτικών γραμμών να επιστρέψουν ξανά σε έναν κύκλο ύφεσης. Αυτό έγινε απολύτως εμφανές κατά το δεύτερο μισό του 2020, όταν οι εν λόγω μεταφορείς, παρά την καταβαραθρωμένη ζήτηση, κατάφεραν μέσω τεχνικών διαχείρισης της χωρητικότητάς τους να παραμείνουν επικερδείς.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω στρατηγικές (αναστολή δρομολογίων, προσπέραση λιμένων, επανατοποθέτηση πλοίων) αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για τις ίδιες, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα άλλα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων. Από τη σκοπιά των φορτωτών, η περικοπή των δρομολογίων και η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα οδήγησαν σε σημαντικούς περιορισμούς στα μεταφερόμενα φορτία και σε καθυστερήσεις παράδοσης, που με την σειρά τους επηρέασαν τις δεσμεύσεις τους έναντι των πελατών τους.
Αντίστοιχα, ο κλάδος των λιμένων και των διαχειριστών τερματικών αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα, μεταξύ των οποίων περιορισμένο εργατικό δυναμικό, καθυστερημένες αφίξεις πλοίων, που οδήγησαν σε λιμενική συμφόρηση σε όλους τους σημαντικούς εμπορικούς δρόμους. Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η ανάπτυξη στην παγκόσμια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια να πέσει στο -1% το 2020, από το 2% που ήταν το 2019 και το 5% το 2018. Μάλιστα, κατά το 2020, σε παγκόσμιο επίπεδο οι λιμένες διαχειρίστηκαν περίπου 793 εκατ. TEUs, 9 εκατ. TEUs λιγότερα από το 2019.
Η μειωμένη διαχείριση επηρέασε, όπως είναι λογικό, και τα έσοδα των λιμενικών διαχειριστών. Η εκ διαμέτρου αντίθετη απόδοση των λιμενικών φορέων γίνεται πιο ξεκάθαρη συγκρίνοντας τον Liner Index και τον Port Index της Drewry (Liner: +119,6% vs Port index: -22,4%). Μάλιστα, το χάσμα μεταξύ εσόδων των δύο κλάδων συνεχίζει να διευρύνεται περαιτέρω εντός του 2021, με τον Liner Ιndex να συνεχίζει την ανοδική του πορεία, καθοδηγούμενος από την αύξηση των ναύλων, την ισχυρή κερδοφορία και την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς οι παραγγελίες πλοίων απομακρύνονται από τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, η Alphaliner εξετάζει τα συστήματα πρόωσης με τα οποία είναι εξοπλισμένα τα containerships του…
Προς τη σύσταση κοινοπραξίας προχωρούν οι κολοσσοί ενέργειας Sinopec της Κίνας και Saudi Aramco της Σαουδικής Αραβίας. H συμφωνία, αξίας περίπου $4 δισ., υπεγράφη…
Το ράλι των παραγγελιών containerships φθίνει, όμως δεν σταματά, με τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία να εξασφαλίζουν παραγγελίες για την κατασκευή συνολικά 24 πλοίων τις τελευταίες…
Οι στρατιωτικές δαπάνες αυξήθηκαν ταχύτατα το περασμένο έτος, με ρυθμό της τάξεως του 9,4% έναντι του 2023 και διαμορφώθηκαν στα $2,72 τρισ. Ειδικότερα, ένα…
Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «KEDROS» παραλαμβάνει η Oceangold Tankers, CEO της οποίας είναι ο κ. Γιάννης Δράγνης. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του κινεζικού ναυπηγείου Shanghai…
Παρότι τα κινεζικά διυλιστήρια επεξεργάστηκαν ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες πετρελαίου τον Μάρτιο του 2025, τα αποθέματα αργού της Κίνας ωθήθηκαν σε άνοδο λόγω των ισχυρών…
Σε πώληση των μετοχών της που κατέχει στο ναυπηγείο Hanwha Ocean αναμένεται να προβεί η κρατική Korea Development Bank (KDB). Η KDB σχεδιάζει να…
Η Αυτού Υψηλότητα ο Σεΐχης Tamim bin Hamad Al Thani, εμίρης του Κατάρ, εγκαινίασε τους ηλιακούς σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Ras Laffan και Mesaieed,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ