
Ο τομέας των τακτικών γραμμών αναμφίβολα διανύει μια περίοδο άνευ προηγουμένου ευημερίας, καταγράφοντας, σύμφωνα με ανάλυση της Drewry, συνολικά σε επίπεδο κλάδου κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους $27 δισ. και περιθώριο λειτουργικού κέρδους 13% κατά το οικονομικό έτος 2020. Η δυναμική παραμένει ισχυρή, με τις εταιρείες να απολαμβάνουν μια εκτεταμένη περίοδο κερδοφορίας, η οποία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και αν οι συνθήκες στην αγορά χειροτερεύσουν, φαντάζει απίθανο οι εταιρείες τακτικών γραμμών να επιστρέψουν ξανά σε έναν κύκλο ύφεσης. Αυτό έγινε απολύτως εμφανές κατά το δεύτερο μισό του 2020, όταν οι εν λόγω μεταφορείς, παρά την καταβαραθρωμένη ζήτηση, κατάφεραν μέσω τεχνικών διαχείρισης της χωρητικότητάς τους να παραμείνουν επικερδείς.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω στρατηγικές (αναστολή δρομολογίων, προσπέραση λιμένων, επανατοποθέτηση πλοίων) αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για τις ίδιες, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα άλλα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων. Από τη σκοπιά των φορτωτών, η περικοπή των δρομολογίων και η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα οδήγησαν σε σημαντικούς περιορισμούς στα μεταφερόμενα φορτία και σε καθυστερήσεις παράδοσης, που με την σειρά τους επηρέασαν τις δεσμεύσεις τους έναντι των πελατών τους.
Αντίστοιχα, ο κλάδος των λιμένων και των διαχειριστών τερματικών αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα, μεταξύ των οποίων περιορισμένο εργατικό δυναμικό, καθυστερημένες αφίξεις πλοίων, που οδήγησαν σε λιμενική συμφόρηση σε όλους τους σημαντικούς εμπορικούς δρόμους. Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η ανάπτυξη στην παγκόσμια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια να πέσει στο -1% το 2020, από το 2% που ήταν το 2019 και το 5% το 2018. Μάλιστα, κατά το 2020, σε παγκόσμιο επίπεδο οι λιμένες διαχειρίστηκαν περίπου 793 εκατ. TEUs, 9 εκατ. TEUs λιγότερα από το 2019.
Η μειωμένη διαχείριση επηρέασε, όπως είναι λογικό, και τα έσοδα των λιμενικών διαχειριστών. Η εκ διαμέτρου αντίθετη απόδοση των λιμενικών φορέων γίνεται πιο ξεκάθαρη συγκρίνοντας τον Liner Index και τον Port Index της Drewry (Liner: +119,6% vs Port index: -22,4%). Μάλιστα, το χάσμα μεταξύ εσόδων των δύο κλάδων συνεχίζει να διευρύνεται περαιτέρω εντός του 2021, με τον Liner Ιndex να συνεχίζει την ανοδική του πορεία, καθοδηγούμενος από την αύξηση των ναύλων, την ισχυρή κερδοφορία και την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Οι απευθείας πτήσεις μεταξύ της Ινδίας και της Κίνας, ύστερα από μακροχρόνια παύση, είναι γεγονός, καθώς οι σχέσεις μεταξύ των χωρών φαίνεται να εξομαλύνονται…

Τα Center for Biological Diversity και Friends of the Earth προχώρησαν πρόσφατα σε μήνυση κατά της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ. Ως αιτία προβάλλεται η…

Με αφορμή την επικείμενη επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, η Isalos.net παρουσιάζει το κεντρικό άρθρο των Ναυτικών Χρονικών, που δημοσιεύθηκε λίγες ημέρες μετά την έναρξη…

Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται…

Ο κυκλώνας Μελίσα αναβαθμίστηκε σήμερα στη μέγιστη κατηγορία 5 στην Καραϊβική, απειλώντας την Τζαμάικα, την Αϊτή και τη Δομινικανή Δημοκρατία με καταστροφικούς ανέμους και…

Ινδικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι η MSC βρίσκεται ένα βήμα μακριά από τη νηολόγηση ορισμένων από τα πλοία του στόλου της στο εθνικό νηολόγιο.…

Καθώς τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς πετρελαίου πυκνώνουν, ασκώντας καθοδικές πιέσεις στις τιμές του αργού, η Ουάσιγκτον προχωρά σε στρατηγικές κινήσεις με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια…

Μια ομάδα κορυφαίων χρηματοπιστωτικών, ενεργειακών και βιομηχανικών εταιρειών ανακοίνωσε την ίδρυση της Carbon Measures, μιας νέας συμμαχίας με στόχο την προώθηση ενός πιο ακριβούς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ