
Ο τομέας των τακτικών γραμμών αναμφίβολα διανύει μια περίοδο άνευ προηγουμένου ευημερίας, καταγράφοντας, σύμφωνα με ανάλυση της Drewry, συνολικά σε επίπεδο κλάδου κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους $27 δισ. και περιθώριο λειτουργικού κέρδους 13% κατά το οικονομικό έτος 2020. Η δυναμική παραμένει ισχυρή, με τις εταιρείες να απολαμβάνουν μια εκτεταμένη περίοδο κερδοφορίας, η οποία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και αν οι συνθήκες στην αγορά χειροτερεύσουν, φαντάζει απίθανο οι εταιρείες τακτικών γραμμών να επιστρέψουν ξανά σε έναν κύκλο ύφεσης. Αυτό έγινε απολύτως εμφανές κατά το δεύτερο μισό του 2020, όταν οι εν λόγω μεταφορείς, παρά την καταβαραθρωμένη ζήτηση, κατάφεραν μέσω τεχνικών διαχείρισης της χωρητικότητάς τους να παραμείνουν επικερδείς.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω στρατηγικές (αναστολή δρομολογίων, προσπέραση λιμένων, επανατοποθέτηση πλοίων) αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για τις ίδιες, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στα άλλα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων. Από τη σκοπιά των φορτωτών, η περικοπή των δρομολογίων και η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα οδήγησαν σε σημαντικούς περιορισμούς στα μεταφερόμενα φορτία και σε καθυστερήσεις παράδοσης, που με την σειρά τους επηρέασαν τις δεσμεύσεις τους έναντι των πελατών τους.
Αντίστοιχα, ο κλάδος των λιμένων και των διαχειριστών τερματικών αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα, μεταξύ των οποίων περιορισμένο εργατικό δυναμικό, καθυστερημένες αφίξεις πλοίων, που οδήγησαν σε λιμενική συμφόρηση σε όλους τους σημαντικούς εμπορικούς δρόμους. Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η ανάπτυξη στην παγκόσμια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια να πέσει στο -1% το 2020, από το 2% που ήταν το 2019 και το 5% το 2018. Μάλιστα, κατά το 2020, σε παγκόσμιο επίπεδο οι λιμένες διαχειρίστηκαν περίπου 793 εκατ. TEUs, 9 εκατ. TEUs λιγότερα από το 2019.
Η μειωμένη διαχείριση επηρέασε, όπως είναι λογικό, και τα έσοδα των λιμενικών διαχειριστών. Η εκ διαμέτρου αντίθετη απόδοση των λιμενικών φορέων γίνεται πιο ξεκάθαρη συγκρίνοντας τον Liner Index και τον Port Index της Drewry (Liner: +119,6% vs Port index: -22,4%). Μάλιστα, το χάσμα μεταξύ εσόδων των δύο κλάδων συνεχίζει να διευρύνεται περαιτέρω εντός του 2021, με τον Liner Ιndex να συνεχίζει την ανοδική του πορεία, καθοδηγούμενος από την αύξηση των ναύλων, την ισχυρή κερδοφορία και την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η απόφαση της ιταλικής Επιτροπής Ανταγωνισμού (AGCM) να επιβάλει βαρύτατο πρόστιμο ύψους 256 εκατ. ευρώ στη Ryanair σηματοδοτεί μια νέα όξυνση στη διαμάχη μεταξύ…

Η υπογραφή των συμβάσεων μελέτης και κατασκευής μεταξύ του Υπουργείου Δημοσίων Έργων του Κουβέιτ και της China Communications Construction Company (CCCC), στις 22 Δεκεμβρίου,…

Η Γουινέα αναδεικνύεται στον αδιαφιλονίκητο ρυθμιστή της αγοράς των Capesizes, με τις εξαγωγές βωξίτη να καταγράφουν ιστορικό ρεκόρ στους 175 εκατ. τόνους (+22%) το…

Συνέντευξη του Μιχάλη Κουρτέση, Managing Director του ομίλου εταιρειών SeaHawk

Η εικόνα στη ναυτιλία τακτικών γραμμών φαίνεται να μεταβάλλεται δραστικά, καθώς πλέον κολοσσοί της αγοράς εγκαταλείπουν σταδιακά την πολιτική της αποφυγής και επανέρχονται εκ…

Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στον διαγωνισμό για τα υποβρύχια καλώδια της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορίνθου-Κω. Το καλωδιακό σύστημα που θα συνδέσει για πρώτη φορά τα Δωδεκάνησα…

Σε μια κίνηση που προκαλεί ανακατατάξεις στον ενεργειακό χάρτη των ΗΠΑ, το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε την άμεση αναστολή των μισθώσεων για πέντε υπό κατασκευή…

Συνέντευξη της Γεωργίας Μανιάτη, Διοικήτριας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ)
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ