
Η διεθνής ασφαλιστική εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών και logistics TT Club, σε ανακοίνωση που εξέδωσε, προειδοποιεί τους φορείς που δραστηριοποιούνται εντός των αλυσίδων εφοδιασμού για τον επακόλουθο αντίκτυπο του κλεισίματος της Διώρυγας του Σουέζ. Οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, που βρίσκονταν ήδη υπό πίεση από την αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία, αναμένεται να επιβαρυνθούν περαιτέρω μετά και το συμβάν στο Σουέζ, απ’ όπου περνά το 30% των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.
Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από τις καθυστερήσεις για τα φορτία που μεταφέρονταν στα πλοία που ακινητοποιήθηκαν στη διώρυγα, θα υπάρξουν αναπόφευκτα επιπτώσεις τόσο στα λιμενικά τερματικά που θα διαχειριστούν τα εν λόγω φορτία όταν φτάσουν όσο και στους ενδοχώριους μεταφορείς που θα αναλάβουν το τελευταίο μίλι της μεταφοράς τους. Έτσι, κατά το ΤΤ Club, ενώ η άμεση συνέπεια είναι η καθυστερημένη άφιξη των φορτίων, οι πραγματικές προκλήσεις και το ρίσκο για τις εφοδιαστικές αλυσίδες θα φανούν όταν αρχίσουν να καταφθάνουν τα εν λόγω φορτία.
Η άφιξη μεγάλου όγκου φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις για τη διανομή τους στην ενδοχώρα, θα δημιουργήσει διαταραχές στα λιμάνια και στους τερματικούς σταθμούς, καθώς η συσσώρευση φορτίου θα περιορίσει τη διακίνηση και τη διαθέσιμη χωρητικότητά τους. Πρόκειται για έναν πολύπλοκο κίνδυνο, που δεν θα επηρεάσει αποκλειστικά τους λιμένες προορισμού.
Η κατάσταση θα επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη υπάρχουσα ανισορροπία στη διαθεσιμότητα των εμπορευματοκιβωτίων, ιδίως στους εμπορικούς δρόμους Ανατολής-Δύσης, καθώς η επανατοποθέτηση των ήδη φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων θα καθυστερήσει σημαντικά.
Επιπροσθέτως, ο κίνδυνος κλοπών στα λιμάνια και στις αποθήκες εμπορευμάτων θα αυξηθεί, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την αναβάθμιση της ασφάλειας. Όπου και όποτε τα εμπορεύματα δεν κινούνται, η πιθανότητα κλοπής τους αυξάνεται. Για τον λόγο αυτόν, όσοι δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα εφοδιασμού θα πρέπει να προσέχουν αυτούς τους υπαρκτούς κινδύνους ασφάλειας.
Όσον αφορά την περίπτωση της Ευρώπης, οι ελλείψεις οδηγών αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά εντός του 2021, όπως επισημαίνεται σε πρόσφατη μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU). Η κατάσταση αυτή θα επιδεινώσει τις δυσκολίες στην παράδοση εισαγόμενων φορτίων και αντιστοίχως την παραλαβή φορτίων προς εξαγωγή.
Συνολικά, κατά την τελευταία δεκαετία, πολλές εταιρείες εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων κινούνται προς την κατεύθυνση της βελτιστοποίησης και της λειτουργικής αποτελεσματικότητας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τη μείωση του αριθμού των προμηθευτών καθώς και την εισαγωγή των αρχών του «just in time» προκειμένου να μειωθούν τα περιττά κόστη διατήρησης αποθεμάτων. Ωστόσο, η εμπειρία κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες της πανδημίας, το Brexit και πιο πρόσφατα το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ θέτουν υπό αμφισβήτηση την αντίληψη ότι η αύξηση της αποτελεσματικότητας και η μείωση του κόστους είναι αυτοσκοπός. Για τον λόγο αυτόν, στη νέα κανονικότητα πολλοί εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων ενδεχομένως να στρέψουν την προσοχή τους στη διαχείριση απρόβλεπτων καταστάσεων και να υιοθετήσουν περισσότερο μια φιλοσοφία «just in case» παρά μια «just in time» νοοτροπία.
Φωτό: KHALED ELFIQI/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ο Αρχηγός του Λ.Σ. Τρύφων Κοντιζάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Αττικής & Υποναύαρχος ε.α. Λ.Σ Λεωνίδας Μανωλάκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Ναυτιλίας Β. Αιγαίου Capt. Γιώργης…

Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται η αγορά των ορυκτών λιθίου, με τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών να καταγράφει ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα…

Συμφωνία πώλησης του 50% του χαρτοφυλακίου αιολικών και φωτοβολταϊκών έργων στην Ελλάδα, συνολικής ισχύος 424 MW, στην ισπανική Asterion Industrial Partners ανακοίνωσε η TotalEnergies,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ