
O συντομότερος θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, παραμένει κλειστός από την Τετάρτη, ενώ ένας μεγάλος αριθμός ρυμουλκών προσπαθούν να απελευθερώσουν ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσάραξε στην όχθη της Διώρυγας του Σουέζ.
Υπενθυμίζεται ότι το 400 μέτρων και 224 χιλιάδων τόνων πλοίο της εταιρείας τακτικών γραμμών Evergreen, ακινητοποιήθηκε την Τρίτη το πρωί όταν απώλεσε την δυνατότητα πλοήγησης εν μέσω δυνατών ανέμων και αμμοθύελλας που το εξέτρεψαν από την πορεία του.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου όγκου των μεταφερόμενων φορτίων διέρχεται ετησίως από τη Διώρυγα μεταφέροντας κάθε είδους φορτίο, από καύσιμα μέχρι τελικά καταναλωτικά προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο έτερος εναλλακτικός θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ασίας Ευρώπης, γύρω από το Αφρικανικό ακρωτήριο, διαρκεί μία εβδομάδα περισσότερο.
Βάσει νεότερων στοιχείων που μεταδίδει το Bloomberg, έως και την Τετάρτη το πρωί σαράντα πλοία είχαν μπλοκαριστεί, ενώ άλλα 185 περιμένουν να διέλθουν της Διώρυγας, γεγονός που με τη σειρά του αναμένεται να επηρεάσει πολλές βιομηχανίες και να διαταράξει τον ανεφοδιασμό των παγκόσμιων αγορών.
Ήδη σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa δέκα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 13 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ενδέχεται να επηρεαστούν. Αυτό και μόνο ήταν ικανό για να αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου πάνω από 2%.
Επίσης από την Τετάρτη, πέντε έμφορτα πλοία LNG, δεν κατάφεραν να περάσουν από τη Διώρυγα, εκ των οποίων τρία έπλεαν προς την Ασία και δύο προς την Ευρώπη σύμφωνα με δηλώσεις αναλύτριας της Κpler στο Reuters, η οποία πρόσθεσε πως αν η συμφόρηση συνεχιστεί μέχρι το τέλος της βδομάδα ενδεχομένως να επηρεαστεί η διέλευση συνολικά 15 πλοίων LNG.


Σε δηλώσεις που έκανε στο Ολλανδικό Nieuwsuur, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ΒOSKALIS Peter Berdowski, που έχει κληθεί να συνδράμει στην επιχείρηση, αναφέρει πως η αποκόλληση του πλοίου της Evergreen μπορεί να πάρει από μέρες έως εβδομάδες.
Σύμφωνα με τον Niels Madsen, Αντιπρόεδρο της Sea-Intelligence εάν το πλοίο της Evergreen παραμείνει καθηλωμένο έως 48 ώρες ο αντίκτυπος του συμβάντος θα περιοριστεί σε μια σταδιακή επιδείνωση των ήδη πολύ κακών καθυστερήσεων των δρομολογίων, ωστόσο αν η Διώρυγα παραμείνει κλειστή για άλλες τρεις με πέντε μέρες τότε το συμβάν θα αρχίσει να δημιουργεί πολύ σοβαρές επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε μία τέτοια περίπτωση, πέραν των καθυστερήσεων στην παράδοση των εμπορευμάτων που βρίσκονται εν πλω, οι επιπλοκές στις εφοδιαστικές αλυσίδες όλων των ναυλαγορών αναμένεται να ενταθούν. Αυτό με τη σειρά του ενδεχομένως να οδηγήσει σε ανατιμήσεις τόσο στις αγορές ενέργειας (πετρελαίου και φυσικού αερίου) όσο και στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων όπου ήδη η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για μεταφορές έχει οδηγήσει σε ελλείψεις χωρητικότητας και εξοπλισμού (εμπορευματοκιβωτίων) εκτοξεύοντας σε επίπεδα ρεκόρ τους ναύλους. Αν με την διαταραχή των δρομολογίων η ανισορροπία προσφοράς (χωρητικότητας και εξοπλισμού) και ζήτησης ενταθεί περαιτέρω το κόστος ανά μονάδα μεταφοράς αναμένεται να εκτοξευθεί ακόμα υψηλότερα.
Τέλος, όπως αναφέρουν ασφαλιστές και ναυλομεσίτες στο Reuters, η ιαπωνική πλοιοκτήτρια εταιρεία που ναυλώνει το πλοίο στην Evergreen, Shoei Kishen KK και οι ασφαλιστές της μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με αξιώσεις εκατομμυρίων τόσο από την Αρχή που διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Σουέζ για απώλεια εσόδων και φθορές στο κανάλι όσο και από άλλα πλοία των οποίων η διέλευση εμποδίζεται.
Φωτό: SUEZ CANAL AUTHORITY
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης…

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος ισχυρών επιδόσεων για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά, ωστόσο ο τομέας των Panamaxes κινήθηκε σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ