
Οι εκτιμήσεις για τις εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων όσον αφορά το 2020 ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, μέχρι το ξέσπασμα του κορονοϊού. Με τα δεδομένα να έχουν πλέον αλλάξει και το μέλλον να μην είναι τόσο ευοίωνο, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το πόσο ο ιός θα επηρεάσει εν τέλει τη μέχρι πρόσφατα εξαιρετικά ανθηρή βιομηχανία της κρουαζιέρας.
Η προτροπή του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ προς όλους τους μεγαλύτερης ηλικίας ταξιδιώτες να μην επιλέγουν κρουαζιέρες αποτελεί ένα «κακό» πρώτο σημάδι για το μέλλον και την πορεία του κλάδου. Στο ίδιο πλαίσιο, ο πρόεδρος της Γαλλίας συνέστησε σε όλους τους Γάλλους να αποφεύγουν τα ταξίδια, ενώ η μείωση της επιβατικής κίνησης από Κίνα, Νότια Κορέα και Ισραήλ αποτελεί μεγάλο πλήγμα για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, που προετοιμάζονται ήδη, όπως κάθε άνοιξη, για νέες κρουαζιέρες στη Βόρεια και Νότια Ευρώπη.
Παρά το γεγονός ότι υπήρξαν πολλές ελκυστικές προσφορές για κρουαζιέρες, ειδικά σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος εάν αυτές οι προσφορές ήταν απόρροια του οικονομικού αντίκτυπου της εξάπλωσης του κορονοϊού ή εάν τα εκπτωτικά πακέτα αποτελούν κομμάτι της συνήθους στρατηγικής για προσέλκυση νέων πελατών που οι εταιρείες του κλάδου ανακοινώνουν κάθε άνοιξη. Επίσης, κατόπιν οδηγίας της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα προστασίας της υγείας και της υγιεινής εν πλω, με τη διενέργεια προληπτικών ελέγχων σε άτομα που παρουσιάζουν ανησυχητικά συμπτώματα. Παράλληλα απαγορεύεται η επιβίβαση σε άτομα που έχουν ταξιδέψει ή περάσει από αεροδρόμια στη Νότια Κορέα, στην Κίνα, στο Χονγκ Κονγκ και στο Μακάου μέχρι και δεκατέσσερις ημέρες πριν από την επιβίβασή τους στο πλοίο. Παρά τις νέες αυτές αλλαγές, οι τιμές των εισιτηρίων τους προσεχείς μήνες φαίνεται να μη μεταβάλλονται.
Οι ερωτήσεις, όμως, που απασχολούν πράκτορες και ταξιδιώτες είναι πολλαπλές: Για πόσο θα είναι εφικτή, ειδικά μετά τη νέα οδηγία του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, η διατήρηση των τιμών των εισιτηρίων στα ίδια επίπεδα; Ποιες οι πιθανότητες να δούμε κι άλλα κρουαζιερόπλοια να μπαίνουν σε καραντίνα;
Ο Μάρτιος αναμένεται να είναι ένας εξαιρετικά «δύσκολος» μήνας για όλες τις εταιρείες του κλάδου και ειδικά για όσες είχαν έντονη δραστηριότητα στην Ασία. Ήδη η Norwegian CL ανακοίνωσε ότι επαναδρομολογεί ένα από τα κρουαζιερόπλοιά της από την Ασία στην ελληνική αγορά, εντάσσοντας την Ελλάδα όλο και περισσότερο στον χάρτη των διεθνών προορισμών. Παράλληλα η Viking ανακοίνωσε ότι αναστέλει όλες τις κρουαζιέρες μέχρι την 1η Μαΐου, εξαιτίας της ραγδαίας εξάπλωσης του ιού ενώ η τόσο η Royal Caribbean όσο και η Norwegian Cruises ανακοίνωσαν την Παρασκευή 13 Μαρτίου ότι αναστέλλουν τις κρουαζιέρες τους για περίπου έναν μήνα.
Αν και κύκλοι στην αγορά κρουαζιέρας μιλούν για «ένα αναπάντεχο τσουνάμι», που θα κλονίσει όλες τις εταιρείες του κλάδου, το μεγαλύτερο πλήγμα στην εικόνα των εταιρειών ήταν η προβολή των πλοίων-μεγαθηρίων ως σημεία καραντίνας από τα ΜΜΕ. Με σκοπό τη βελτίωση της εικόνας αυτής, πολλές εταιρείες προχώρησαν στην παροχή κινήτρων προκειμένου να προσελκύσουν επιβάτες τις επόμενες εβδομάδες ή σε πολιτικές αναβολής των ταξιδιών με εξαιρετικά δελεαστικούς όρους. Το γεγονός είναι ότι ο κλάδος παρουσίαζε θετικές προοπτικές και δυστυχώς επλήγη απρόσμενα από τις παγκόσμιες δραματικές εξελίξεις. Είναι σίγουρο ότι η μείωση της κίνησης στα κρουαζιερόπλοια θα έχει αντανάκλαση και σε άλλους κλάδους του τουρισμού.
Φωτό: Brandon Nelson/Unspalsh
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο επισκέφθηκε το Σάββατο 18/10/2025 ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, όπου τον υποδέχθηκε ο Γενικός Διευθυντής, κ. Γιάννης…
Σε ισχυρό μομέντουμ εξακολουθούν να βρίσκονται τα VLCCs, καθώς η αυξημένη «όρεξη» της Κίνας για πετρέλαιο και η περιορισμένη προσφορά πλοίων συγκροτούν ευνοϊκά θεμελιώδη…
Ανεξάρτητα από τις έντονες προσπάθειες για μια καθαρή ενεργειακή μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω των ΑΠΕ, η χρήση θερμικού άνθρακα ‒και κατ’ επέκταση η…
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ύστερα από διαπραγματεύσεις η φήφιση του IMO Net-Zero Framework αναβλήθηκε για ένα έτος. Υπενθυμίζεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος ήταν ανάμεσα…
Ο κ. Ιωάννης Ν. Κοτζιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association – HSA), συναντήθηκε με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα…
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Η αμερικανική κυβέρνηση επέμεινε ότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε το Πεκίνο στις εξαγωγές σπάνιων γαιών θα έχουν αρνητικές συνέπειες για όλον τον κόσμο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ