
Την περασμένη εβδομάδα συνήλθε στον ΙΜΟ η έβδομη σύνοδος της υποεπιτροπής για το Pollution Prevention and Response (PPR7). Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Λονδίνο, ένα ήταν αυτό που ουσιαστικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον: η απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς HFO από τα πλοία που διασχίζουν τα ύδατα του Αρκτικού Ωκεανού.
Πιο συγκεκριμένα, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ένα working group του PPR7 πρότεινε την απαγόρευση της χρήσης βαρέων καυσίμων από τα πλοία στον Αρκτικό Ωκεανό, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024. Η εν λόγω πρόταση αναμένει την τελική έγκριση από το την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 76) το προσεχές φθινόπωρο.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση περιλαμβάνει ορισμένες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, τα πλοία που προορίζονται για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων στην περιοχή θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Παράλληλα, για τα πλοία εγγεγραμμένα στα εθνικά νηολόγια κρατών, των οποίων οι ακτογραμμές είναι στον Αρκτικό Ωκεανό, επίσης υπάρχει εξαίρεση, με την έναρξη της απαγόρευσης να μετατίθεται για την 1η Ιουλίου 2029. Η τελευταία αυτή εξαίρεση έρχεται προκειμένου και η Ρωσία να συμφωνήσει στο μέτρο, το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη της Μόσχας.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφέρουν ότι η πρόταση αποτελείται από πολλά «παραθυράκια», που πρακτικά καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή της το 2024. Οι αρνητικές συνέπειες της καύσης ναυτιλιακών καυσίμων με μεγάλες εκπομπές σωματιδίων άνθρακα αλλά και οι επιπτώσεις από τυχόν διαρροές βαρέως καυσίμου λόγω ατυχημάτων, μεγιστοποιούνται στο Αρκτικό περιβάλλον, καθιστώντας τον καθαρισμό τους σχεδόν αδύνατο, με την Clean Shipping Coalition και το World Wildlife Fund να ασκούν πιέσεις στον ΙΜΟ για την απαγόρευση του HFO στην περιοχή.
Από την άλλη, οι εταιρείες των βόρειων χωρών και ιδίως της Ρωσίας τονίζουν ότι, εάν η πρόταση εφαρμοστεί, τότε το κόστος για τους τελικούς καταναλωτές στις χώρες αυτές θα ξεπεράσει τα $600 εκατ., λόγω υψηλότερων τιμών των αποθειωμένων καυσίμων.
Φωτό: Marie Sjödin/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες Πέμπτη νέες κυρώσεις σε βάρος της Βενεζουέλας, επιβάλλοντας περιορισμούς σε τρεις ανιψιούς του προέδρου Νικολάς Μαδούρο και σε…

Μια εις βάθος έρευνα προκειμένου να αξιολογήσει, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τις συγχωνεύσεις, την προτεινόμενη απόκτηση του κοινού ελέγχου της Terminal…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Η πρόοδος στους ευέλικτους, χαμηλών εκπομπών, κινητήρες μικρής διαμέτρου φέρνει πιο κοντά τη ναυτιλία σε ένα καθεστώς πραγματικής αποανθρακοποίησης, και η Everllence καταγράφει ένα…

Η ταχεία εξέλιξη των ναυτιλιακών ενεργειακών τεχνολογιών στρέφει πλέον το ενδιαφέρον στην επόμενη γενιά συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, με επίκεντρο τις προηγμένες μπαταρίες λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού (LFP).…

Εν μέσω εντατικοποίησης των διπλωματικών συζητήσεων για το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα δεδομένα για τις εξαγωγές σιταριού της Ρωσίας. Σύμφωνα…

Σε μια σημαντική πρωτοβουλία για τις μεταφορές προχώρησαν πρόσφατα τα Ηνωμένα Έθνη. Συγκεκριμένα, παρουσίασαν την πρώτη στο είδος της πρωτοβουλία με τίτλο «Decade of…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ