
Την περασμένη εβδομάδα συνήλθε στον ΙΜΟ η έβδομη σύνοδος της υποεπιτροπής για το Pollution Prevention and Response (PPR7). Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Λονδίνο, ένα ήταν αυτό που ουσιαστικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον: η απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς HFO από τα πλοία που διασχίζουν τα ύδατα του Αρκτικού Ωκεανού.
Πιο συγκεκριμένα, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ένα working group του PPR7 πρότεινε την απαγόρευση της χρήσης βαρέων καυσίμων από τα πλοία στον Αρκτικό Ωκεανό, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024. Η εν λόγω πρόταση αναμένει την τελική έγκριση από το την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 76) το προσεχές φθινόπωρο.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση περιλαμβάνει ορισμένες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, τα πλοία που προορίζονται για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων στην περιοχή θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Παράλληλα, για τα πλοία εγγεγραμμένα στα εθνικά νηολόγια κρατών, των οποίων οι ακτογραμμές είναι στον Αρκτικό Ωκεανό, επίσης υπάρχει εξαίρεση, με την έναρξη της απαγόρευσης να μετατίθεται για την 1η Ιουλίου 2029. Η τελευταία αυτή εξαίρεση έρχεται προκειμένου και η Ρωσία να συμφωνήσει στο μέτρο, το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη της Μόσχας.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφέρουν ότι η πρόταση αποτελείται από πολλά «παραθυράκια», που πρακτικά καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή της το 2024. Οι αρνητικές συνέπειες της καύσης ναυτιλιακών καυσίμων με μεγάλες εκπομπές σωματιδίων άνθρακα αλλά και οι επιπτώσεις από τυχόν διαρροές βαρέως καυσίμου λόγω ατυχημάτων, μεγιστοποιούνται στο Αρκτικό περιβάλλον, καθιστώντας τον καθαρισμό τους σχεδόν αδύνατο, με την Clean Shipping Coalition και το World Wildlife Fund να ασκούν πιέσεις στον ΙΜΟ για την απαγόρευση του HFO στην περιοχή.
Από την άλλη, οι εταιρείες των βόρειων χωρών και ιδίως της Ρωσίας τονίζουν ότι, εάν η πρόταση εφαρμοστεί, τότε το κόστος για τους τελικούς καταναλωτές στις χώρες αυτές θα ξεπεράσει τα $600 εκατ., λόγω υψηλότερων τιμών των αποθειωμένων καυσίμων.
Φωτό: Marie Sjödin/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Μετά την άρση των κυρώσεων της αμερικανικής κυβέρνησης στο αργό της Βενεζουέλας, οι οποίες διήρκεσαν τέσσερις μήνες, οι πετρελαϊκές εξαγωγές της λατινοαμερικανικής χώρας έχουν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ