
Την περασμένη εβδομάδα συνήλθε στον ΙΜΟ η έβδομη σύνοδος της υποεπιτροπής για το Pollution Prevention and Response (PPR7). Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Λονδίνο, ένα ήταν αυτό που ουσιαστικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον: η απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς HFO από τα πλοία που διασχίζουν τα ύδατα του Αρκτικού Ωκεανού.
Πιο συγκεκριμένα, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ένα working group του PPR7 πρότεινε την απαγόρευση της χρήσης βαρέων καυσίμων από τα πλοία στον Αρκτικό Ωκεανό, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024. Η εν λόγω πρόταση αναμένει την τελική έγκριση από το την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 76) το προσεχές φθινόπωρο.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση περιλαμβάνει ορισμένες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, τα πλοία που προορίζονται για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων στην περιοχή θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Παράλληλα, για τα πλοία εγγεγραμμένα στα εθνικά νηολόγια κρατών, των οποίων οι ακτογραμμές είναι στον Αρκτικό Ωκεανό, επίσης υπάρχει εξαίρεση, με την έναρξη της απαγόρευσης να μετατίθεται για την 1η Ιουλίου 2029. Η τελευταία αυτή εξαίρεση έρχεται προκειμένου και η Ρωσία να συμφωνήσει στο μέτρο, το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη της Μόσχας.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφέρουν ότι η πρόταση αποτελείται από πολλά «παραθυράκια», που πρακτικά καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή της το 2024. Οι αρνητικές συνέπειες της καύσης ναυτιλιακών καυσίμων με μεγάλες εκπομπές σωματιδίων άνθρακα αλλά και οι επιπτώσεις από τυχόν διαρροές βαρέως καυσίμου λόγω ατυχημάτων, μεγιστοποιούνται στο Αρκτικό περιβάλλον, καθιστώντας τον καθαρισμό τους σχεδόν αδύνατο, με την Clean Shipping Coalition και το World Wildlife Fund να ασκούν πιέσεις στον ΙΜΟ για την απαγόρευση του HFO στην περιοχή.
Από την άλλη, οι εταιρείες των βόρειων χωρών και ιδίως της Ρωσίας τονίζουν ότι, εάν η πρόταση εφαρμοστεί, τότε το κόστος για τους τελικούς καταναλωτές στις χώρες αυτές θα ξεπεράσει τα $600 εκατ., λόγω υψηλότερων τιμών των αποθειωμένων καυσίμων.
Φωτό: Marie Sjödin/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και του αυστραλιανού μεταλλευτικού κολοσσού BHP, σε συνδυασμό με τις δασμολογικές τριβές που θολώνουν τις πωλήσεις των αμερικανικών…
Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται στην…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναμένει με αγωνία τις αποφάσεις που θα ληφθούν το διάστημα 14-17 Οκτωβρίου στη συνεδρίαση της MEPC, αναφορικά με το…
Ως μοχλό ανάπτυξης που τροφοδοτεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου, χαρακτήρισε ο Γιώργος Βακόνδιος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου…
Για το πρώτο της κλιματικά ουδέτερο ταξίδι με 100% προηγμένο βιοκαύσιμο ετοιμάζεται η νορβηγική εταιρεία Hurtigruten. Στις 29 Οκτωβρίου 2025, το υβριδικό πλοίο «MS…
Η Καραϊβική εισέρχεται σε μια νέα εποχή ενεργειακής καινοτομίας με το έργο Soley Blé, το πρώτο υπεράκτιο πλωτό φωτοβολταϊκό πάρκο, που σχεδιάζεται να εγκατασταθεί…
Αυξημένη φαίνεται να είναι η όρεξη της Petrobras για επενδύσεις, καθώς η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βραζιλίας προανήγγειλε νέες κινήσεις με γνώμονα τη διαφοροποίηση…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει στραμμένο το ενδιαφέρον προς την επερχόμενη συνεδρίαση της MEPC. Η υιοθέτηση ή μη του IMO Net-Zero Framework ενδέχεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ