
Η ελληνική εμπορική ναυτιλία εξακολουθεί να κρατά τα ηνία παγκοσμίως και να πρωταγωνιστεί αδιάλειπτα στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο.
Από τη δεκαετία του 1960, η Αθήνα και πιο συγκεκριμένα ο Πειραιάς, αναδείχθηκαν σε σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα. Τα τελευταία 30 χρόνια, η ανάγκη για περισσότερο χώρο, η κυκλοφοριακή συμφόρηση γύρω από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αλλά και οι προσωπικές προτιμήσεις των πλοιοκτητών οδήγησαν σε μια μεγαλύτερη διασπορά των διαχειριστριών εταιρειών στα Βόρεια και Νότια Προάστια αλλά και στις κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας. Συνεπώς νέες περιοχές έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον πλοιοκτητών και ναυτιλιακών επιχειρηματιών, δημιουργώντας ένα νέο σκηνικό γύρω από τη βιομηχανία στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Στο πλαίσιο αυτό, τα Ναυτικά Χρονικά στο αγγλόφωνο τεύχος Νοεμβρίου επιχειρούν μέσω νέας έρευνας να ρίξουν φως στην γεωγραφική κατανομή των διαχειριστριών εταιρειών στην Αττική καθώς και να καταγράψουν κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για τη δραστηριότητά τους. Τα στοιχεία απαραίτητα για την εκπόνηση της έρευνας εξήχθησαν από τον «62ο Ελληνικό Ναυτικό Οδηγό».
Από την έρευνα προκύπτει λοιπόν ότι συνολικά 548 διαχειρίστριες εταιρείες με ποντοπόρους στόλους είναι εγκατεστημένες στο λεκανοπέδιο Αττικής, εκ των οποίων το 41,97% (230/548) βρίσκονται στον Πειραιά και το 19,9% (109/548) στα Νότια Προάστια. (Γλυφάδα, Βούλα, Βουλιαγμένη, Ελληνικό, Βάρκιζα, Άνω Γλυφάδα, Άλιμος, Αργυρούπολη, Βάρη, Παλαιό Φάληρο).
Αντίστοιχα το 13,5% (74/548) των διαχειριστριών εταιρειών είναι εγκατεστημένες στα Βόρεια Προάστια (Κηφισιά, Μαρούσι, Χαλάνδρι, Αγ. Παρασκευή, Βριλήσσια, Νέα Ερυθραία, Νέο Ψυχικό, Λυκόβρυση) χωρίς ωστόσο να λαμβάνεται υπόψιν ο άξονας της Λεωφόρου Κηφισίας, o οποίος αναλύεται ξεχωριστά. Στον άξονα της Λεωφ. Συγγρού εδρεύει το 6,93% των διαχειριστριών εταιρειών, ήτοι 38 εταιρείες ενώ σε αυτόν της Λεωφ. Κηφισίας το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 9,49% (52 εταιρείες).
Κατά μήκος του Κηφισού είναι εγκατεστημένες 12 εταιρείες, αριθμός που αντιστοιχεί στο 2,19% επί του συνόλου των διαχειριστριών ενώ στο Κέντρο της Αθήνας (Αμπελόκηποι, Κολωνάκι, Αθήνα) βρίσκονται 29 διαχειρίστριες εταιρείες (5,29%). Τέλος τόσο στη Δυτική (Ελευσίνα, Μαγούλα, Μάνδρα, Ασπρόπυργος) όσο και στην Ανατολική Αττική (Παιανία, Κορωπί, Λαύριο) το ποσοστό εγκατεστημένων διαχειριστριών εταιρειών ανέρχεται στο 0.36% (2 εταιρείες).
Η κατανομή των διαχειριστριών εταιρειών στους κατατόπους γεωγραφικούς άξονες της Αττικής
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό ότι η δυναμική του Πειραιά ως ναυτιλιακού κέντρου δεν αμφισβητείται.
Ένα άλλο σημαντικό εύρημα της έρευνας αφορά το μέγεθος των στόλων που διαχειρίζονται οι εταιρείες στην Αττική. Ειδικότερα, το 53% των εταιρειών αυτών (290/548) διαχειρίζονται μικρούς στόλους που απαρτίζονται από 1 έως 4 πλοία*, δείγμα του ότι οι εταιρείες με μικρότερους στόλους αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλίας. Αντίστοιχα 171 εταιρείες (31%) διαχειρίζονται στόλους από 5 έως 15 πλοία, ενώ το εναπομείναν 16% (87/548) των διαχειριστριών εταιρειών διαχειρίζονται στόλους μεγαλύτερους των 16 πλοίων.
Το μέγεθος των διαχειριστριών εταιρειών στην Αττική (με βάση των αριθμό των πλοίων που διαχειρίζονται)
Περισσότερες πληροφορίες για την κατανομή των ναυτιλιακών εταιρειών στην Αττική, ανά μέγεθος στόλου και τύπο διαχειριζόμενων πλοίων μπορείτε να βρείτε στην έρευνα των Ναυτικών Χρονικών “Where in Attica? Revisiting the geographical allocation of Attica’s shipping neighborhoods”.
Την ψηφιακή έκδοση (e-book) του τεύχους Νοεμβρίου 2019 των Ναυτικών Χρονικών, το οποίο φιλοξενεί τη σχετική έρευνα με τίτλο “Where in Attica? Revisiting the geographical allocation of Attica’s shipping neighborhoods” μπορείτε να την προμηθευθείτε από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο Readpoint.
Τα τεύχη των Ναυτικών Χρονικών, σε έντυπη μορφή, μπορείτε να τα προμηθευτείτε κατόπιν εγγραφής στη λίστα συνδρομητών εδώ, καθώς και στα βιβλιοπωλεία ΙΑΝΟΣ (Σταδίου 24, Αθήνα) και TELSTAR (2ας Μεραρχίας 3, Πειραιάς).
Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε τα Ναυτικά Χρονικά, σε μηνιαία βάση, στην κατοικία ή στο γραφείο σας, πατήστε εδώ.
Χορηγός Έρευνας:
Σημειώσεις:
* Στη σχετική βιβλιογραφία αλλά και σε αντίστοιχες έρευνες μικροί στόλοι θεωρούνται αυτοί που απαρτίζονται από 1 έως 4 πλοία
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την παρθενική του κίνηση στο πεδίο των θαλάσσιων μεταφορών υλοποίησε πρόσφατα ο Ισπανός κροίσος Amancio Ortega, ιδρυτής του κολοσσού της μόδας Zara. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ορόσημο για τις υπεράκτιες εξερευνήσεις πετρελαίου της Κίνας συνιστά η πρόσφατη εκκίνηση της παραγωγής σε ένα γιγαντιαίο πεδίο πετρελαίου στη Θάλασσα Μποχάι. Σύμφωνα με…
H αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία συγκαταλέγεται μεταξύ των κλάδων που θα επωφεληθούν από την οικονομική συμφωνία των ΗΠΑ με την Ιαπωνία. Στην ανακοίνωση του Λευκού…
Συνεχίζεται, όπως όλα δείχνουν, το «σίριαλ» πώλησης των λιμένων της CK Hutchison, με βάση τα τελευταία δημοσιεύματα. Ειδικότερα, όπως γνωστοποίησε το Reuters στις 25…
Απώλειες κατέγραψε για έκτη διαδοχική εβδομάδα η ναυλαγορά των containerships, με τις καθοδικές πιέσεις στους spot ναύλους να εντείνονται. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Η επανεκκίνηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα είναι γεγονός, με την Hellenic Seaplanes να συνεχίζει τις πτήσεις της. Μετά την επιτυχημένη προσθαλάσσωση υδροπλάνου στο…
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πρωτοστατούν στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, παρά τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητες που αυτή ενέχει. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 1.421…
H Αρχή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών του Ηνωμένου Βασιλείου (UK ETS), με απάντησή της στις διαβουλεύσεις της βιομηχανίας για την επέκταση του UK ETS…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ