
Την ανάγκη για πλήρη αναμόρφωση του συστήματος κρατικών επιδοτήσεων που προορίζονται για τη ναυτιλία και ουσιαστικά επιβαρύνουν τους φορολογουμένους υπογραμμίζει σε πρόσφατη έρευνά του ο ΟΟΣΑ.
Πιο συγκεκριμένα, το International Transport Forum, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ, δημοσίευσε πρόσφατα την αξιολόγησή του για το κατά πόσο οι κρατικές επιδοτήσεις στη ναυτιλία είναι προστιθέμενης αξίας για τους φόρους που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες στις χώρες του ΟΟΣΑ. Παράλληλα, προβαίνει στις κατάλληλες συστάσεις προς τους φορείς της πολιτικής και διοικητικής εξουσίας για τη βελτίωση της αποδοτικότητας αυτών των επιχορηγήσεων.
Ωστόσο, πώς ορίζει ο ΟΟΣΑ τις επιδοτήσεις για τη ναυτιλία; Ουσιαστικά πρόκειται για την άμεση ή έμμεση κρατική οικονομική υποστήριξη προς τα εθνικά νηολόγια, την επιδότηση για τα μισθολόγια ή τις εισφορές για τους ναυτικούς και την οικονομική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εκάστοτε cluster.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας είναι ότι οι δαπάνες για τους φόρους χωρητικότητας (tonnage tax) από πλευράς πλοιοκτητών στις χώρες του ΟΟΣΑ ανέρχονται σε $1,1 δις ετησίως από το 2000 έως σήμερα.
Ωστόσο, το International Transport Forum υποδεικνύει ότι η εγγραφή πλοίων στα εθνικά νηολόγια δεν προσφέρει σημαντικά οφέλη για τις εθνικές οικονομίες των χωρών του ΟΟΣΑ, συμπληρώνοντας ότι μια ενδεχόμενη διοχέτευση των επιδοτήσεων αυτών για τη μείωση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων από τη βιομηχανία θα έχει περισσότερα οφέλη.
Το Forum καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών του ΟΟΣΑ να διασαφηνίσουν τους στόχους των κρατικών επιδοτήσεων και επιχορηγήσεων, καθώς επίσης να αυξήσουν τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων.
Άμεση ήταν η αντίδραση τoυ θεσμικού φορέα των ευρωπαϊκών εφοπλιστικών ενώσεων (ECSA), ο οποίος με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι αυτές οι επιδοτήσεις αποτελούν ένα πολύ αποδοτικό «εργαλείο» για την ενδυνάμωση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε ένα πλήρως ανταγωνιστικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται…

Ο κυκλώνας Μελίσα αναβαθμίστηκε σήμερα στη μέγιστη κατηγορία 5 στην Καραϊβική, απειλώντας την Τζαμάικα, την Αϊτή και τη Δομινικανή Δημοκρατία με καταστροφικούς ανέμους και…

Ινδικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι η MSC βρίσκεται ένα βήμα μακριά από τη νηολόγηση ορισμένων από τα πλοία του στόλου της στο εθνικό νηολόγιο.…

Καθώς τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς πετρελαίου πυκνώνουν, ασκώντας καθοδικές πιέσεις στις τιμές του αργού, η Ουάσιγκτον προχωρά σε στρατηγικές κινήσεις με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια…

Μια ομάδα κορυφαίων χρηματοπιστωτικών, ενεργειακών και βιομηχανικών εταιρειών ανακοίνωσε την ίδρυση της Carbon Measures, μιας νέας συμμαχίας με στόχο την προώθηση ενός πιο ακριβούς…

Στο επίκεντρο της πρόσφατης συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου βρέθηκε το θέμα της ανταγωνιστικής πράσινης μετάβασης, καθώς και η επιτακτική ανάγκη εντατικοποίησης των συλλογικών προσπαθειών…

Σε νέα εποχή εισέρχεται ο ναυπηγικός κολοσσός της Νότιας Κορέας HD Hyundai, μετά τη στρατηγική αναδιάρθρωση των θυγατρικών του. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου,…

Παρά τον εν εξελίξει εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας, η ανθεκτικότητα των κινεζικών εξαγωγών αποδεικνύει πόσο απαραίτητα παραμένουν πολλά από τα προϊόντα της Κίνας, ακόμα και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ