
Στις 30 Οκτωβρίου συγκροτήθηκε στο New London, Connecticut to φόρουμ για την ακτοφυλακή της Αρκτικής (Coast Guard Forum). Στόχος του φόρουμ είναι η προστασία του περιβάλλοντος αλλά και η παροχή προστασίας σε ανθρώπους και πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Αρκτικής.
Στο φόρουμ συμμετέχουν τα ίδια μέλη που συμμετέχουν και στο Αρκτικό Συμβούλιο (Arctic Council): Καναδάς, Δανία, Φινλανδία, Ισλανδία, Νορβηγία, Ρωσία, Σουηδία και ΗΠΑ. Τα κράτη μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είχαν συμφωνήσει στο παρελθόν να παρέχουν μεταξύ τους βοήθεια και υποστήριξη σε περιπτώσεις έρευνας, διάσωσης και αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων. Όπως χαρακτηριστικά, όμως, αναφέρει ο ναύαρχος Paul Zukunft, ο διοικητής της ακτοφυλακής των ΗΠΑ «παρά την ύπαρξη του Συμβουλίου δεν υπήρχε κανένας ουσιαστικός μηχανισμός για την εκτέλεση της όποιας απόφασης λαμβανόταν που αφορούσε έρευνα, διάσωση η προστασία του περιβάλλοντος στην Αρκτική, με αποτέλεσμα να ενεργούν αυτοβούλως οι τοπικές ακτοφυλακές».
Αυτό είναι το κενό που το φόρουμ για την ακτοφυλακή της Αρκτικής επιχειρεί να καλύψει μέσω τακτικών συναντήσεων, διαλόγου αλλά και κοινών ασκήσεων.
Ο ναύαρχος Zukunft δηλώνει εμφατικά ότι οι δυνατότητες της αμερικανικής ακτοφυλακής είναι σχετικώς περιορισμένες και σίγουρα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη συνεχώς αυξανόμενη κυκλοφορία πλοίων στην περιοχή της Αρκτικής. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το καλοκαίρι του 2016 αναμένεται να πλεύσει στο Βορειοδυτικό Πέρασμα ένα κρουαζιερόπλοιο με 1.000 επιβάτες, και ότι σε περίπτωση ανάγκης λόγω ενός ατυχήματος η αμερικανική ακτοφυλακή δεν θα είναι σε θέση μόνη της να αναλάβει ενέργειες έρευνας και διάσωσης λόγω έλλειψης πόρων σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομή.
Για τον Αμερικανό ναύαρχο σαφώς και δεν υπάρχει κίνδυνος για τα κρουαζιερόπλοια που θα θελήσουν να πλεύσουν στην περιοχή της Αρκτικής, με τις Αμερικανικές και Καναδικές αρχές να ενεργούν από κοινού με όλα τα διαθέσιμα μέσα τους για αντιμετώπιση κάθε έκτακτης κατάστασης. Αλλά σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο ρόλος της Ρωσίας που διαθέτει δεκάδες παγοθραυστικά είναι ιδιαιτέρως σημαντικός για την συγκεκριμένη περιοχή.
Όμως παρά την βαρύτητα του ρόλου της Ρωσίας στην Αρκτική αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η συγκρότηση του φόρουμ είχε αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες κατά το Μάρτιο 2014, εξαιτίας της άρνησης της κυβέρνησης του Καναδά για συμμετοχή της Μόσχας λόγω της επέμβασης στην Κριμαία, μία άρνηση που δεν ικανοποίησε βέβαια τις υπόλοιπες χώρες μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου. Για τον Zukunft, όμως, η παρουσία και των οκτώ αρκτικών χωρών, της Ρωσία συμπεριλαμβανομένης, κρίνεται κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Άλλωστε και με δεδομένη την υλικοτεχνκική υποδομή και υπεροχή της Ρωσίας στην Αρκτική, χωρίς την παρουσία της το φόρουμ δεν θα μπορεί να επιτελέσει τον στόχο του.
Από την άλλη, βέβαια, τα κράτη μέλη του φόρουμ αναγνωρίζουν και τα σημαντικά προβλήματα που προκαλεί η πολιτική της Ρωσίας στην Αρκτική με διενέργεια στρατιωτικών ασκήσεων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των άλλων αρκτικών χωρών, με άνοιγμα στρατιωτικών βάσεων κτλ. Όμως παρά τα όποια σοβαρά ζητήματα τίθενται από τις ενέργειες της Ρωσίας, ο Αμερικανός ναύαρχος θεωρεί τον διάλογο και τη συνεργασία όλων ως αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία του φόρουμ, που στόχος του είναι να φέρνει σε επαφή τις αρχές των ακτοφυλακών των οκτώ μελών του μία φορά τον χρόνο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ο Αρχηγός του Λ.Σ. Τρύφων Κοντιζάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Αττικής & Υποναύαρχος ε.α. Λ.Σ Λεωνίδας Μανωλάκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Ναυτιλίας Β. Αιγαίου Capt. Γιώργης…

Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ