
Στις 30 Οκτωβρίου συγκροτήθηκε στο New London, Connecticut to φόρουμ για την ακτοφυλακή της Αρκτικής (Coast Guard Forum). Στόχος του φόρουμ είναι η προστασία του περιβάλλοντος αλλά και η παροχή προστασίας σε ανθρώπους και πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Αρκτικής.
Στο φόρουμ συμμετέχουν τα ίδια μέλη που συμμετέχουν και στο Αρκτικό Συμβούλιο (Arctic Council): Καναδάς, Δανία, Φινλανδία, Ισλανδία, Νορβηγία, Ρωσία, Σουηδία και ΗΠΑ. Τα κράτη μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είχαν συμφωνήσει στο παρελθόν να παρέχουν μεταξύ τους βοήθεια και υποστήριξη σε περιπτώσεις έρευνας, διάσωσης και αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων. Όπως χαρακτηριστικά, όμως, αναφέρει ο ναύαρχος Paul Zukunft, ο διοικητής της ακτοφυλακής των ΗΠΑ «παρά την ύπαρξη του Συμβουλίου δεν υπήρχε κανένας ουσιαστικός μηχανισμός για την εκτέλεση της όποιας απόφασης λαμβανόταν που αφορούσε έρευνα, διάσωση η προστασία του περιβάλλοντος στην Αρκτική, με αποτέλεσμα να ενεργούν αυτοβούλως οι τοπικές ακτοφυλακές».
Αυτό είναι το κενό που το φόρουμ για την ακτοφυλακή της Αρκτικής επιχειρεί να καλύψει μέσω τακτικών συναντήσεων, διαλόγου αλλά και κοινών ασκήσεων.
Ο ναύαρχος Zukunft δηλώνει εμφατικά ότι οι δυνατότητες της αμερικανικής ακτοφυλακής είναι σχετικώς περιορισμένες και σίγουρα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη συνεχώς αυξανόμενη κυκλοφορία πλοίων στην περιοχή της Αρκτικής. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το καλοκαίρι του 2016 αναμένεται να πλεύσει στο Βορειοδυτικό Πέρασμα ένα κρουαζιερόπλοιο με 1.000 επιβάτες, και ότι σε περίπτωση ανάγκης λόγω ενός ατυχήματος η αμερικανική ακτοφυλακή δεν θα είναι σε θέση μόνη της να αναλάβει ενέργειες έρευνας και διάσωσης λόγω έλλειψης πόρων σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομή.
Για τον Αμερικανό ναύαρχο σαφώς και δεν υπάρχει κίνδυνος για τα κρουαζιερόπλοια που θα θελήσουν να πλεύσουν στην περιοχή της Αρκτικής, με τις Αμερικανικές και Καναδικές αρχές να ενεργούν από κοινού με όλα τα διαθέσιμα μέσα τους για αντιμετώπιση κάθε έκτακτης κατάστασης. Αλλά σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο ρόλος της Ρωσίας που διαθέτει δεκάδες παγοθραυστικά είναι ιδιαιτέρως σημαντικός για την συγκεκριμένη περιοχή.
Όμως παρά την βαρύτητα του ρόλου της Ρωσίας στην Αρκτική αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η συγκρότηση του φόρουμ είχε αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες κατά το Μάρτιο 2014, εξαιτίας της άρνησης της κυβέρνησης του Καναδά για συμμετοχή της Μόσχας λόγω της επέμβασης στην Κριμαία, μία άρνηση που δεν ικανοποίησε βέβαια τις υπόλοιπες χώρες μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου. Για τον Zukunft, όμως, η παρουσία και των οκτώ αρκτικών χωρών, της Ρωσία συμπεριλαμβανομένης, κρίνεται κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Άλλωστε και με δεδομένη την υλικοτεχνκική υποδομή και υπεροχή της Ρωσίας στην Αρκτική, χωρίς την παρουσία της το φόρουμ δεν θα μπορεί να επιτελέσει τον στόχο του.
Από την άλλη, βέβαια, τα κράτη μέλη του φόρουμ αναγνωρίζουν και τα σημαντικά προβλήματα που προκαλεί η πολιτική της Ρωσίας στην Αρκτική με διενέργεια στρατιωτικών ασκήσεων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των άλλων αρκτικών χωρών, με άνοιγμα στρατιωτικών βάσεων κτλ. Όμως παρά τα όποια σοβαρά ζητήματα τίθενται από τις ενέργειες της Ρωσίας, ο Αμερικανός ναύαρχος θεωρεί τον διάλογο και τη συνεργασία όλων ως αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία του φόρουμ, που στόχος του είναι να φέρνει σε επαφή τις αρχές των ακτοφυλακών των οκτώ μελών του μία φορά τον χρόνο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ