
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Στο τέλος της εβδομάδας ο BDΙ έκλεισε στις 559 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 689 μονάδες με $ 6,743 την ημέρα, BPI στις 430 μονάδες στα $ 3,430 την ημέρα, BSI στις 530 μονάδες στα $ 5,541 την ημέρα και BHSI στις 301 μονάδες, στα $ 4,533 την ημέρα.
Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε επισημάνει πως είναι θέμα ημερών ο δείκτης να βρεθεί κάτω από τις 600 μονάδες και όπερ και εγένετο.
Το αν θα πέσει η αγορά κάτω από τις 500 μονάδες, μόνο αντικείμενο γραφείων στοιχημάτων μπορεί να αποτελέσει και δεν είμαστε διατεθειμένοι να εμπλακούμε σε αυτή τη λογική, αν και οφείλουμε να πούμε ότι και να συμβεί κάτι τέτοιο δεν θα διαφοροποιήσει ουσιαστικά την εικόνα της αγοράς η οποία βρίσκεται ήδη σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα.
Από την άλλη οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο BDI δεν είναι χρηματιστηριακός δείκτης και όσο γρήγορα διορθώνει πτωτικά, τόσο γρήγορα μπορεί να αρχίσει να παρουσιάζει άνοδο όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν και ιδιαίτερα το 2014 όπου είχε έντονη μεταβλητότητα.
Έχοντας αναφέρει τα ανωτέρω, δεν υπονοούμε ότι αναμένουμε άμεσα έντονη ανοδική αντίδραση, αλλά από τις αρχές Μαρτίου ελπίζουμε να εισέλθουμε σε ανοδική πορεία του δείκτη συγκριτικά με τα σημερινά χαμηλά.
Γεγονός είναι πάντως ότι η πορεία της ναυλαγοράς έχει δημιουργήσει έντονους προβληματισμούς στην ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα αλλά από την άλλη, όπως σε κάθε περίοδο κρίσης, έχει δημιουργήσει και ευκαιρίες ιδιαίτερα στον τομέα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων, το οποίο επιβεβαιώνεται και από την έντονη δραστηριότητα που έλαβε χώρα το 2014 καθώς στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου άλλαξαν χέρια περίπου 75 εκ. τόνοι DWT , νούμερο το οποίο συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια θεωρείται πολύ υψηλό. Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο πως υπάρχουν και αρκετοί που είναι σε στάση αναμονής, περιμένοντας ότι οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.
Επιβεβαίωση της ανωτέρω αγοραστικής διάθεσης είναι και η έντονη δραστηριοποίηση των Ελλήνων πλοιοκτητών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς το 2014 οι Έλληνες αγόρασαν σχεδόν 350 πλοία από όλους τους κλάδους εκ των οποίων σχεδόν το 50% αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ενώ παράλληλα πούλησαν περίπου 150 πλοία όλων των τύπων εκ των οποίων τα 60 περίπου αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Πάντως αν αναλύσουμε την αγοραστική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του 2014, διαπιστώνουμε ότι οι πρώτοι 6 μήνες του έτους ήταν πιο δραστήριοι συγκριτικά με το 2ο εξάμηνο. Στην παρούσα φάση σε γενικές γραμμές, παρατηρείται μία μείωση του ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, η οποία όμως έχει αντικατασταθεί με την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Πολλές συζητήσεις κάνουν επίκληση στην κυκλικότητα του κλάδου, επισημαίνοντας ότι η κυκλικότητα (Business Cycles) της ναυτιλίας έχει διάρκεια 7 χρόνων και δεδομένου ότι βρισκόμαστε 6 χρόνια και 5 μήνες από τον Αύγουστο του 2008 όπου ξέσπασε η κρίση, θεωρητικά σε λίγους μήνες θα πρέπει να μιλάμε για «έξοδο» από την κρίση. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι, αν και ενδεχομένως το επόμενο διάστημα και ιδιαίτερα μετά τις αργίες στην Ασία να δούμε βελτίωση της αγοράς, είναι νωρίς ακόμη να μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα για ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς και μάλλον ο συγκεκριμένος κύκλος της ναυτιλίας να χαρακτηριστεί από μία χρονική επιμήκυνση πέρα των 7 ετών δεδομένης της Παγκόσμιας οικονομικής αστάθειας/μεταβλητότητας και την σωρευτική υπέρ-προσφορά πλοίων της τελευταίας 5αετίας.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘MARITIME TABONEO’ 76.302 DWT (2004 – Imabari) με Cranes4x30, αγοράστηκε από την Cyprus Maritime στα $ 10,75 περίπου, και το ‘THALIA’ 75.120DWT (2001 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στην Shelton Navigation στα $ 9,7 εκ.
✏ Στα Supramax και στα Handysize, το ‘CMB BIWA’ 53.505 DWT (2002 – Imabari) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,7 εκ. και το ‘BIRCH 4’ 25.369 DWT (2000 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 5,4 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα VLCCs, το ‘GC HAIKOU’ 298.522 DWT (2000 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στηνNew Shipping στα $ 31 εκ.
✏ Στα Products, το ‘MIDNIGHT SUN’ 45.219 DWT (1997 – Minami Nippon) πουλήθηκε στα χαμηλά $ 8 εκ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εκδήλωση της «Πρωτοβουλίας 21», στις 20 Οκτωβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής, όπου έγινε απολογισμός των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη…

Με αριθμό μελών-ρεκόρ, αυξημένο παγκόσμιο αποτύπωμα και ανανεωμένη εστίαση στις μελλοντικές προτεραιότητες του κλάδου, η INTERCARGO γιορτάζει φέτος τα 45 έτη από την ίδρυσή…

Με τη σημασία των κρίσιμων μετάλλων για την παγκόσμια οικονομία να αυξάνεται ραγδαία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι ΗΠΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους…

Πρόσφατα, το bulk carrier ονόματι «MV Veracity» παραδόθηκε στη Sea Pioneer από το ναυπηγείο Oshima Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας. Τόσο η παράδοση του πλοίου,…

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά εκκίνησε μια διαδικασία διαβούλευσης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τον εντοπισμό πιθανών εταίρων που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν…

Τον Σεπτέμβριο του 2025 διενεργήθηκαν ανά τον κόσμο συνολικά 6.777 επιθεωρήσεις κράτους λιμένα, οι οποίες οδήγησαν σε 178 κρατήσεις, με 20.209 καταγεγραμμένες ελλείψεις και…

Υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από το NZF, οργανισμοί της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν εκ νέου την υποστήριξή τους προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό…

Μια σημαντική κορυφή κατέκτησε στις 29 Οκτωβρίου η Nvidia, γεγονός που αναδεικνύει το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ