Ο απολογισμός του υπουργού Προστασίας του Πολίτη

Ο απολογισμός του υπουργού Προστασίας του Πολίτη

4

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε χθες ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη στο κτίριο της Ακτής Βασιλειάδη, κάνοντας τον απολογισμό των πεπραγμένων της ετήσιας θητείας του.

Ειδικότερα ο κ. Παπουτσής μίλησε στους δημοσιογράφους επισημαίνοντας τα κάτωθι:

Έχει περάσει ήδη ένας χρόνος από την ημέρα που ο συνάδελφός μου ο υφυπουργός Μανώλης Όθωνας και εγώ αναλάβαμε την ευθύνη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και κατ’ επέκταση της λειτουργίας και την εποπτεία στο Λιμενικό Σώμα.

Από τότε μέχρι τώρα τα πάντα έχουν αλλάξει. Είμαστε κυριολεκτικά σε άλλη φάση, σε άλλη εποχή.
Και θέλω στη σημερινή συνέντευξη Τύπου να δώσω ορισμένες διευκρινίσεις για τα χαρακτηριστικά αυτής της εποχής και πώς αυτά προσδιορίζονται από τις απαιτήσεις της χώρας.

Το θεωρώ απαραίτητο γιατί βλέπω ότι τον τελευταίο καιρό τείνει να δημιουργηθεί μία σύγχυση όσον αφορά τις προτεραιότητες, τον πολιτικό προγραμματισμό της κυβέρνησης, τη δουλειά μας. Η χώρα μας, πέρα από την οικονομική επιτήρηση, βρίσκεται σε επιτήρηση στα θέματα που αφορούν το Σένγκεν.

Η χώρα μας εδώ και δύο χρόνια βρίσκεται σε μια διαρκή διαπραγμάτευση με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα προκειμένου να διασφαλίσουμε την παραμονή της χώρας μας στο χώρο του Σένγκεν. Κι αυτό έχει προκύψει από την προσφυγή την οποία έκανε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2009 στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, κινώντας τη διαδικασία επί παραβάσει, δεδομένου ότι η χώρα δεν ανταποκρίνετο στις απαιτήσεις που έχουμε, που έχουν τα κράτη μέλη, από τις χώρες που συμμετέχουν στο Σένγκεν.

Ο χώρος Σένγκεν λειτουργεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού θεσμικού οικοδομήματος, στον τρίτο πυλώνα της Ένωσης, δηλαδή εκεί που διαμορφώνεται ο ευρωπαϊκός χώρος για την ασφάλεια των πολιτών και για τη Δικαιοσύνη. Κι αυτός ο πυλώνας είναι καινούργιος, τώρα διαμορφώνεται.

Γι’ αυτό και υπάρχουν αλλεπάλληλες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνεχείς συζητήσεις στο πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών, για τα μεγάλα θέματα που αφορούν είτε την αξιολόγηση της πορείας του Σένγκεν μέχρι σήμερα είτε την κοινή μεταναστευτική πολιτική, είτε τη συνεργασία των αρχών ασφαλείας των κρατών μελών για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και αυτό αφορά όχι μόνο τα χερσαία σύνορα, αλλά και τα θαλάσσια σύνορα.

Γι’ αυτό και οι συζητήσεις συνεχίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μάλιστα βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο, ανάμεσα στις Αρχές των κρατών που έχουν Ακτοφυλακή, ανταποκρινόμενοι σε μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία ήρθε με εντολή και αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με θέμα τη διαμόρφωση, τη μελέτη και την οργάνωση μιας ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής.

Σ’ αυτές τις συζητήσεις μάλιστα, πριν από ένα ή δύο μήνες, ο αρχηγός του Λιμενικού, αντιναύαρχος κ. Σούλης συμμετείχε, εκπροσωπώντας το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα και φυσικά τη χώρα μας.

Ταυτόχρονα, η Ευρώπη αντιμετωπίζει τη μεγάλη πίεση της παράνομης μετανάστευσης.

Οι εξελίξεις είναι σημαντικές σε ολόκληρη την περιοχή μας – τις γνωρίζετε και δεν θα τις επαναλάβω – τόσο στη Βόρειο Αφρική, όπως και στις άλλες χώρες οι οποίες συνορεύουν με τη δικιά μας όμορη χώρα, την Τουρκία. Η Τουρκία και η Ελλάδα είναι χώρες transit, για τη μεταφορά παράνομων μεταναστών. Η Τουρκία και η Ελλάδα δεν έχουν τους πόρους για να αντιμετωπίσουν την παράνομη μετανάστευση.

Η Ελλάδα έχει το προνόμιο να βρίσκεται στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα ελληνικά σύνορα σύμφωνα με τη Συνθήκη είναι ευρωπαϊκά σύνορα.

Η Ελλάδα έχει την υποχρέωση να δίνει τη μάχη της και όλες τις δυνάμεις της για τη φύλαξη και την επιτήρηση των ελληνικών και των ευρωπαϊκών συνόρων και για το λόγο αυτό απαιτείται και η αντίστοιχη οργάνωση των Αρχών που είναι επιφορτισμένες με αυτό το ρόλο και με αυτό το καθήκον.

Στην Ελλάδα, οι Αρχές οι οποίες είναι επιφορτισμένες με το καθήκον της επιτήρησης των συνόρων, είναι για μεν τα χερσαία σύνορα η Ελληνική Αστυνομία, για δε τα θαλάσσια σύνορα το Λιμενικό Σώμα, η Ελληνική Ακτοφυλακή.

Αυτή η διευκρίνιση έχω την αίσθηση ότι είναι απολύτως αναγκαία και χρειάζεται να τη λέμε πολύ συχνά για να μπορούμε να επανατοποθετούμε την προβληματική μας και κυρίως να υπενθυμίζουμε τη δικαιολογητική βάση όλων των νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης σ’ αυτήν την υπόθεση.

Πριν από ένα χρόνο, μαζί σχεδόν με τη δική μας άφιξη στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, παραλάβαμε και το πρόγραμμα το οποίο εγκρίθηκε για πρώτη φορά, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης της χώρας μας για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, σε συμφωνία των Ελληνικών Αρχών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο είχε δρομολογήσει ο συνάδελφός μου υπουργός κ. Χρυσοχοϊδης και οι Γενικοί Γραμματείς, τόσο ο κ. Χριστόπουλος της Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, όσο και ο κ. Γρηγόρης Τασούλας.

Το πρόγραμμα αυτό το υλοποιήσαμε και το υλοποιούμε. Είναι το πρόγραμμα για το οποίο δεσμεύεται η χώρα μας, και όχι απλώς δεσμεύεται, βρισκόμαστε υπό διαρκή επιτήρηση. Και όταν λέω «υπό διαρκή επιτήρηση», είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώνουμε διαρκώς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη, γιατί πολλά από αυτά τα θέματα είναι θέματα διακυβερνητικής συνεργασίας και επομένως τα κράτη μέλη είναι εκείνα τα οποία έχουν τον πρώτο λόγο.

Για παράδειγμα, εμείς χρηματοδοτούμαστε από αυτό το πρόγραμμα με 240 εκατομμύρια, τα οποία ελέγχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και από τα κράτη μέλη κάθε μήνα. Κάθε εβδομάδα πριν από το Συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών και Δικαιοσύνης στο οποίο συμμετέχω, ο Πρέσβης κ. Αμοιρίδης, ο Διευθυντής του γραφείου μου, μαζί με τον Διευθυντή του Σένγκεν του Υπουργείου Εξωτερικών, κ. Ραπτάκη ενημερώνουν όλους τους Πρέσβεις στην Ελλάδα για το ποια ήταν τα βήματα τα οποία έχουμε κάνει και ποιες ακριβώς είναι οι προτεραιότητές μας.

Αυτό το πρόγραμμα είναι τριετούς διάρκειας και θα συνεχιστεί και πρέπει να συνεχιστεί με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Στο πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνονται πολλές νέες θεσμικές λειτουργίες, τις οποίες κάναμε. Περιλαμβάνεται η ίδρυση της νέας Υπηρεσίας Ασύλου, της νέας Υπηρεσίας για τα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής, της Αρχής Προσφυγών.

Παράλληλα, με αυτό το πρόγραμμα λειτουργεί η άλλη δέσμευση της χώρας μας η οποία έχει φέρει την Ελλάδα σε εποπτεία. Είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Σένγκεν, δηλαδή το πρόγραμμα δράσης για τις σχέσεις  Ελλάδας – Σένγκεν.

Τι είναι αυτό το πρόγραμμα. Αυτό το πρόγραμμα περιλαμβάνει νέες δομές όσον αφορά την ολοκληρωμένη διαχείριση των συνόρων μας, θαλασσίων και χερσαίων, τον συντονισμό όλων των υπηρεσιών που λειτουργούν στο πλαίσιο αυτό και επιπλέον την αντιμετώπιση των νέων θεμάτων που έχουν δημιουργηθεί μέσα από πρώτον, την απελευθέρωση των αεροπορικών συγκοινωνιών και δεύτερον, μέσα από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Γιατί αυτά; Γιατί η απελευθέρωση των αεροπορικών συγκοινωνιών έδωσε τη δυνατότητα σε εταιρείες χαμηλού κόστους να «πιάνουν» σε περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία προτιμούν και σε μικρά νησιά. Αυτομάτως, οι πύλες εισόδου και εξόδου από τη χώρα μας πολλαπλασιάστηκαν. Την ίδια στιγμή υπάρχει η τάση για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, η οποία είναι και επιλογή της Κυβέρνησης, επιλογή της Κυβέρνησης –το τονίζω- η ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Η ανάπτυξη όμως της κρουαζιέρας προϋποθέτει επίσης και τις αντίστοιχες δομές υποδοχής και ασφάλειας της κρουαζιέρας. Το βασικό αίτημα των εταιρειών προερχομένων παραδείγματος χάρη από το Ισραήλ με κρουαζιερόπλοια που έχουν πολίτες του Ισραήλ ποιο ήταν; Ήταν οι αυστηροί κανόνες ασφαλείας κατά την είσοδο – έξοδο και παραμονή των πλοίων μέσα στα λιμάνια.

Τους θέλουμε; Εάν τους θέλουμε, πρέπει να πάρουμε μέτρα. Δεν τους θέλουμε, δεν παίρνουμε μέτρα, δεν έρχονται.

Τα λέω αυτά γιατί φοβάμαι, ότι μέσα στη γενική σύγχυση χάνονται και κανείς δεν αντιλαμβάνεται το ρόλο τον οποίον έχει το Λιμενικό Σώμα -Ελληνική Ακτοφυλακή σ’ αυτές τις νέες προτεραιότητες.

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ενίσχυση του Σώματος, σημαίνει αυτονομία όσον αφορά την επιχειρησιακή του δράση, σημαίνει εκπαίδευση γύρω από νέα ζητήματα, σημαίνει επιπλέον συντονισμό με τις άλλες αρχές που δεν είναι μόνον η Ελληνική Αστυνομία, αλλά είναι το Υπουργείο Εξωτερικών σε πολλές περιπτώσεις ή το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε άλλες περιπτώσεις, συνεργασία με τους άλλους τομείς που λειτουργούν στο πλαίσιο του πάλαι ποτέ Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ιδιαίτερα στα θέματα που αφορούν την κρουαζιέρα, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την ακτοπλοΐα.

Όμως ,την ίδια στιγμή, χρειάζεται και η συμμετοχή του Λιμενικού Σώματος στις νέες πολιτικές και στρατηγικές επεξεργασίες που γίνονται για τη διαμόρφωση ενός νέου δόγματος εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.

Είναι εκ των ον ουκ άνευ. Είναι υποχρέωσή μας, δεν είναι εφεύρημα γενικότερα της Κυβέρνησης. Είναι υποχρέωση και δέσμευσή μας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δημιουργία του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου ΣΕΓΚΕΝ, δηλαδή διαχείρισης των συνόρων.

Σ’ αυτό το Κέντρο, το οποίο είναι διακλαδικού χαρακτήρα, όπως γνωρίζετε, είναι επικεφαλής ο Υποναύαρχος του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο κ. Μπαντιάς. Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση της συγκρότησης και της στελέχωσής του, έχουμε υποχρέωση μέχρι το τέλος του ’12 να έχει στηθεί στα πόδια του και να έχει ξεκινήσει ήδη τις λειτουργίες του.

Κινούμαστε με ταχύτατους ρυθμούς σ’ αυτή την κατεύθυνση και η φιλοδοξία, μικρή – μεγάλη φιλοδοξία, επιλογή πάντως είναι να εγκατασταθεί εδώ για πολλούς και συμβολικούς λόγους. Γιατί θέλουμε να είναι κοντά στο FRONTEX το οποίο επίσης φιλοδοξούμε μετά τη λήξη του πιλοτικού προγράμματος τον επόμενο μήνα, σε λίγο καιρό, να έχουμε θετική αξιολόγηση και να παραμείνει και στα επόμενα χρόνια εδώ.

Πιστεύω, ότι όλοι αντιλαμβάνεστε γιατί χρειαζόμαστε να είναι ο FRONTEX στην Ελλάδα. Και πολύ περισσότερο πιστεύω ότι όλοι αντιλαμβάνεστε το συμβολισμό που έχει να βρίσκεται εδώ στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής καθώς είναι αυτό το σώμα το οποίο έχει την ευθύνη για τη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων της χώρας μας, μια χώρα που έχει τα πιο εκτεταμένα θαλάσσια σύνορα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Παράλληλα, το Λιμενικό Σώμα προχωρά σε όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό των δομών του, για τη νέα διάταξη της λειτουργίας του σε σχέση με τη νέα αποστολή του, ενώ ταυτόχρονα για ακόμη ένα χρόνο, έχει δεσμευτεί για την υποστήριξη των υπηρεσιών που αφορούν τη Ναυτιλία και το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Αυτά όλα σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης, περιοριστικών πολιτικών, μείωσης των προσλήψεων και γενικότερης οικονομικής κρίσης, όπως αντιλαμβάνεστε δεν είναι εύκολο εγχείρημα. Είναι δύσκολο εγχείρημα το οποίο όμως το βγάζουμε σε πέρας και για το λόγο αυτό θέλω να συγχαρώ τον Αρχηγό τον Αντιναύαρχο κ. Σούλη, αλλά και όλους τους επιτελείς οι οποίοι κάτω από τη στενή συνεργασία του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου μας για την ασφάλεια της ναυσιπλοϊας, κ. Χριστόπουλου λειτουργούν και έχουν πετύχει εξαιρετικά αποτελέσματα.

Και αυτά τα αποτελέσματα είναι ορατά. Ένα όραμα δεκαετιών έγινε πραγματικότητα, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος. Αυτά τα αποτελέσματα θα ενισχυθούν όχι μόνο με το έμψυχο δυναμικό, τους 570 δηλαδή νέους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και λιμενοφύλακες οι οποίοι προσελήφθησαν τη φετινή χρονιά, αλλά και μέσα από τη διαρκή εκπαίδευση και τη διακλαδική συνεργασία στο πλαίσιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Υπενθυμίζω δε, ότι η νέα διάρθρωση του Υπουργείου περιλαμβάνει νέα σχήματα, νέες δομές τις οποίες οφείλουμε να τις αντιληφθούμε, γιατί αλλιώς χάνουμε την μπάλα.

Πρώτα απ’ όλα, την Επιτελική Μονάδα Διακλαδικής Συνεργασίας του Υπουργείου. Σ’ αυτήν συμμετέχουν αξιωματικοί και από τα τρία Σώματα, συντονίζουν τις πολιτικές μεταξύ τους, αξιοποιούν τις καλές πρακτικές, διαμορφώνουν διακλαδικά προγράμματα συνεργασίας και εκπαίδευσης και επιπλέον επιχειρούν οικονομίες κλίμακος.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση όλες οι πρωτοβουλίες που έχουν σχεδιαστεί από εδώ και πέρα είναι πρωτοβουλίες προκειμένου να υπάρχει εξοικονόμηση των δαπανών, οι οποίες μέχρι τώρα αξιοποιούντο από τα τρία Σώματα ξεχωριστά και από το Υπουργείο μας συνολικότερα.

Δεύτερον, η άλλη θεσμική αλλαγή η οποία έγινε και λειτουργεί και μάλιστα αυτή είναι και υπό τη στενή επιτήρηση της Τρόικα, είναι η νέα διακλαδική υπηρεσία ευρωπαϊκών προγραμμάτων και συγχρηματοδοτούμενων έργων. Η οποία λόγω ακριβώς του διακλαδικού της χαρακτήρα και λόγω του γεγονότος ότι αποτελεί και την εθνική αρχή της χώρας μας για την διαχείριση τόσο του Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και το Ταμείο Προσφύγων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επελέγη από την Κυβέρνηση προκειμένου να πάρει τις αρμοδιότητες και το ρόλο τον οποίον θα έχουν σε όλα τα άλλα Υπουργεία οι νέες Γενικές Διευθύνσεις που συστάθηκαν για την εποπτεία της δημοσιονομικής διαχείρισης.

Όλα τα άλλα Υπουργεία τώρα δημιουργούν νέες Γενικές Διευθύνσεις Δημοσιονομικής Διαχείρισης. Στο δικό μας Υπουργείο, λόγω ακριβώς του χαρακτήρα των τριών Σωμάτων και της ιδιαιτερότητας της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, επελέγη αυτή η Διακλαδική Αρχή και Υπηρεσία, να είναι εκείνη που θα είναι επιφορτισμένη και με τον συνολικό έλεγχο της δημοσιονομικής διαχείρισης και θα ενημερώνει αυτόματα το Υπουργείο Οικονομικών.

Σας μιλώ, λοιπόν, για κάτι εντελώς διαφορετικό απ’ αυτό το οποίο γνωρίσατε και γνωρίσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή την αλήθεια επιτέλους πρέπει να την αναδείξουμε. Γιατί αν δεν την αναδείξουμε, τότε απλώς θα βλέπουμε πνεύματα να υπάρχουν και να λειτουργούν πέρα από την πραγματική βάση, πέρα από την πραγματική ζωή είτε γιατί εμπλεκόμαστε και οχυρωνόμαστε στο παρελθόν, είτε γιατί αγκυλωνόμαστε στις ιδεοληψίες μας και στις πολιτικές μας προσεγγίσεις πάλι του παρελθόντος.

Το Υπουργείο είναι σε άλλη εποχή. Η Ελλάδα βρίσκεται σε άλλη εποχή. Οι προτεραιότητές μας είναι σε άλλη εποχή. Σ’ αυτή την κατεύθυνση εμείς είμαστε υποχρεωμένοι και ταυτόχρονα αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με σταθερά και αποφασιστικά βήματα.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, του εκσυγχρονισμού και της εναρμόνισης των διατάξεων που διέπουν το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος το οποίο έχει κι αυτό ιδιαίτερη ανάγκη για νέες θεσμικές αλλαγές και ρυθμίσεις που αφορούν την επαγγελματική του εξέλιξη, το χώρο της δουλειάς τους, τους όρους της επαγγελματικής τους ενασχόλησης θέλω να σας ανακοινώσω, ότι ήδη τις επόμενες ημέρες θα στείλουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας έξι (6) Προεδρικά Διατάγματα:

  • Το 1ο είναι η συγκρότηση της σύνθεσης και της λειτουργίας των Συμβουλίων Κρίσεων.
  • Το 2ο είναι το Προεδρικό Διάταγμα για τις καταστάσεις του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής.
  • Το 3ο είναι για τις κατηγορίες, τις ειδικότητες και τις οργανικές θέσεις του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, της Ελληνικής Ακτοφυλακής.
  • Το 4ο είναι περί ιεραρχίας, προαγωγών, αποστρατείας, ειδικών υποχρεώσεων και απαγορεύσεων του προσωπικού.
  • Το 5ο είναι για τις τοποθετήσεις, τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις του προσωπικού. Και
  • Το 6ο είναι ο καθορισμός ουσιαστικών και τυπικών προσόντων υποψηφίων για την κατάταξή τους.

Και θέλω με την ευκαιρία αυτή να συγχαρώ τον Επιτελάρχη τον κ. Βαλεργάκη γιατί όλη αυτή την περίοδο με πολύ συστηματική προσπάθεια κατάφερε να ολοκληρώσει , ενώ είχε να αντιμετωπίσει έναν κυκεώνα προβλημάτων και ταυτόχρονα να καταλήξει σε συγκεκριμένα θέματα, τα οποία σε συνεργασία με το Διευθυντή της νέας Διεύθυνσης της οργάνωσης της νομοθεσίας τον πλοίαρχο τον κ. Αντώνη Βιδάλη, έφεραν σε πέρας, με υπεράνθρωπες προσπάθειες.

Όμως, πέρα από το νομοθετικό και το θεσμικό έργο το οποίο γίνεται, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, κινήθηκε με αποφασιστικά βήματα στο πλαίσιο τόσο της διακλαδικής συνεργασίας όσο και με τις δικές του πρωτοβουλίες, στους βασικούς τομείς των χώρων ευθύνης του πρώτα απ’ όλα για την καταπολέμηση της διαφθοράς.

Η Υπηρεσία των Εσωτερικών Υποθέσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, μια Υπηρεσία η οποία όπως γνωρίζετε με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις αναβαθμίστηκε και πήρε αρμοδιότητες οι οποίες εκτείνονται στο σύνολο του ελληνικού δημοσίου αλλά και των εποπτευόμενων Οργανισμών και ταυτόχρονα και των αλλοδαπών υπηκόων οι οποίοι συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα ή σε διεθνή προγράμματα στη χώρα μας, η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων, συμμετείχε σε ορισμένες επιχειρήσεις που μπορώ να πω ότι αξίζουν ιδιαίτερης μνείας.

Πρώτα απ’ όλα, στην εξάρθρωση του οργανωμένου κυκλώματος διακίνησης και εμπορίας ναρκωτικών στην Κέρκυρα με σύλληψη πέντε ατόμων, εκ των οποίων δυο βαθμοφόροι του Λιμενικού. Στην εξάρθρωση επίσης των τεσσάρων εγκληματικών οργανώσεων λαθρεμπορίας τσιγάρων με σύλληψη εκεί 21 μελών των οργανώσεων αυτών, εκ των οποίων πέντε βαθμοφόρων του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Παράλληλα η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων πήρε τη σκυτάλη από το κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά με εντολή του Εισαγγελέα και επελήφθη από την πρώτη στιγμή τόσο για την αποκάλυψη, όσο και για τη διερεύνηση της τέλεσης ποινικών αδικημάτων για τα πιστοποιητικά κλάσης, που έχουν εκδοθεί από το ρωσικό νηογνώμονα.

Σύμφωνα μάλιστα με έγγραφη παραγγελία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά, συγκεντρώνεται τώρα το προανακριτικό υλικό, λαμβάνονται καταθέσεις, αυτό κρατάει χρόνο και κρατάει χρόνο για ποιο λόγο; Γιατί μέχρι στιγμής είναι υποχρεωμένοι να εξετάσουν τουλάχιστον 99 νόμιμους εκπρόσωπους πλοιοκτητριών εταιρειών και συνολικά 130 εμπλεκόμενα πρόσωπα.

Δεύτερον, οι Υπηρεσίες Ασφαλείας και Λιμενικής Αστυνομίας κινούνται με εξαιρετικά ταχύτατους ρυθμούς και αποτελεσματικά θα έλεγα. Έτσι έχουμε τις Υπηρεσίες Ασφαλείας οι οποίες έκαναν ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που είχαν σαν αποτέλεσμα την κατάσχεση 26.660.158 πακέτων τσιγάρων, 15 φορτηγών πλοίων, 27 φορτηγών και ημιφορτηγών οχημάτων, την κατάσχεση 14 αυτοκινήτων Ι.Χ. και συνέβαλαν 243 πρόσωπα ενώ το ύψος των διαφυγόντων δασμών από αυτές τις υποθέσεις υπολογίζεται για το κράτος στα 84 εκ. ευρώ.

Σε αντίστοιχους ελέγχους επίσης για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας πετρελαιοειδών κατασχέθηκαν τρία δεξαμενόπλοια και ποσότητες 191 τόνων πετρελαιοειδών, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη νέα έρευνα για υπόθεση λαθραίας διακίνησης πετρελαιοειδών περίπου 300 τόνων.

Οι έλεγχοι που διενεργήθηκαν σε όλη την ελληνική επικράτεια οδήγησαν τον προηγούμενο χρόνο στη σύλληψη 511 ατόμων και την κατάσχεση μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών. Επίσης από τους ελέγχους των κεντρικών και των περιφερειακών Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής για παράνομες αλιευτικές δραστηριότητες και πρακτικές από επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη, αλλά και από ιδιώτες, βεβαιώθηκαν 1.029 παραβάσεις, επιβλήθηκαν διοικητικά πρόστιμα συνολικού ύψους 660.000 ευρώ και επιβλήθηκαν ποινές αφαίρεσης συνολικά 9.260 ημερών από άδειες αλιείας.

Το ίδιο συνέβη και στον τομέα του παραεμπορίου, όπου στους χώρους της αρμοδιότητας του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής σε ολόκληρη την επικράτεια, αντιμετωπίστηκε το  παραεμπόριο και κατασχέθηκαν μεγάλες ποσότητες παραποιημένων προϊόντων και κλεψίτυπων δίσκων CD ή DVD.

Οφείλουμε επίσης στην αξιολόγηση να πούμε για την αποτελεσματική επιτήρηση των ανατολικών εξωτερικών θαλασσίων συνόρων και της παράνομης εισόδου των αλλοδαπών στα θαλάσσια σύνορα της χώρας μας. Είχαμε αποτελεσματική επιτήρηση των χώρων της αρμοδιότητας του Λιμενικού στη Δυτική Ελλάδα, την Πάτρα, την Ηγουμενίτσα, την Κέρκυρα, την Κόρινθο, που συνδέουν ακτοπλοϊκά την Ελλάδα και την Ιταλία.

Σε αυτή την προσπάθεια, έχει επιστρατευτεί το σύνολο των επιχειρησιακών μέσων και του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος. Παράλληλα σε συνεργασία η Ελληνική Ακτοφυλακή και η Ελληνική Αστυνομία ήταν και οι δύο αρωγοί στην προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου μαζί με τον Οργανισμό FRONTEX, επιχείρησαν στη μεγάλη διοργάνωση με την κωδική επωνυμία «Ποσειδών», αλλά επίσης οι πρωτοβουλίες μας στο επίπεδο αυτό αναλαμβάνονται και σε συνεργασία σε διμερές επίπεδο με την Ιταλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Τουρκία.

Οι συλλήψεις αλλοδαπών για παράνομη είσοδο μέσω των ανατολικών θαλασσίων συνόρων παραμένουν σταθερά σε χαμηλά επίπεδα, ακριβώς λόγω της παρουσίας και των εξαιρετικών επιχειρήσεων που διεξάγει στη θαλάσσια περιοχή αυτή εδώ και δυο χρόνια το Λιμενικό με τον FRONTEX.

Την περίοδο του 2010 μέχρι τώρα το Νοέμβριο του ’11 σημειώθηκαν 783 συλλήψεις αλλοδαπών και 35 διακινητών, ενώ κατασχέθηκαν συνολικά 21 σκάφη διαφόρων τύπων που είχαν χρησιμοποιηθεί ως μέσα για την παράνομη είσοδο αλλοδαπών στη χώρα.

Επιπλέον, μετά τις εξελίξεις στη βόρειο Αφρική και στη Λιβύη, στην Αλγερία, στην Αίγυπτο, υποχρεώθηκε το Λιμενικό Σώμα να καλύψει την Κρήτη και τις θαλάσσιες περιοχές της νοτίου και δυτικής Πελοποννήσου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Αυτή η επέκταση όμως της δραστηριότητας, είχε σαν αποτέλεσμα την αποτροπή της παράνομης εισόδου αλλοδαπών προερχόμενων από την Αίγυπτο και τη Λιβύη, υπήρξε ανάσχεση στις μετακινήσεις παράνομων μεταναστών από την Τουρκία προς την Ιταλία και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια να πάρουμε τις θετικές κρίσεις από τους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συγχαρητήρια.

Τώρα, για την αποτροπή όμως, της παράνομης εξόδου αλλοδαπών, δηλαδή υποχρέωσή μας που απορρέει από το Σένγκεν προς τις άλλες χώρες και στο πλαίσιο της συντονισμένης δράσης πάλι με την Αστυνομία, περιλαμβάνονται αυστηρότατοι έλεγχοι, έλεγχοι στα λιμάνια με αύξηση του προσωπικού και ενίσχυση φυσικά των ελέγχων.

Ειδικότερα, οι έλεγχοι στα λιμάνια, τις ακτές και τις θαλάσσιες περιοχές στη δυτική Ελλάδα μόνο, έχουν οδηγήσει στη σύλληψη 4.554 αλλοδαπών και 539 διακινητών, μεταξύ των οποίων μάλιστα συγκαταλέγονται –το αναφέρω αυτό γιατί πρόκειται περί μεγάλων επιτυχιών στον τομέα αυτό- και ορισμένες ηγετικές φυσιογνωμίες του χώρου της διακίνησης των διακινητών των παράνομων μεταναστών. Ένας χώρος, ο οποίος δεν είναι ελληνικός είναι διεθνής, τα κυκλώματα είναι εξαιρετικά ισχυρά, εξαιρετικά οργανωμένα και με πολλά χρήματα, τα οποία διακινούνται στις δραστηριότητές τους.

Επίσης κατασχέθηκαν ως μέσα παράνομης μεταφοράς αλλοδαπών από τη δυτική Ελλάδα 14 σκάφη διαφόρων τύπων και μεγεθών, καθώς και 337 οχήματα. Εξ αυτών σύμφωνα με  τις νομοθετικές ρυθμίσεις τις οποίες έχουμε εισάγει στην ελληνική νομοθεσία για τα κατασχεθέντα αυτά μετά από αξιολόγηση θα διατεθούν για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής το σύνολο των μέσων αυτών, ή εν πάση περιπτώσει όποια εξ αυτών θεωρηθούν ότι είναι χρήσιμα.

Τέλος, θέλω να δώσω κι ένα άλλο στοιχείο. Στο πλαίσιο της διμερούς συμφωνίας αστυνομικής συνεργασίας και επανεισδοχής Ελλάδας – Ιταλίας, οι ομόλογες Αρχές της γείτονος χώρας έχουν επαναπροωθήσει αυτό το χρονικό διάστημα συνολικά 2.622 παράνομους αλλοδαπούς που συνελήφθησαν. Τους έστειλαν πίσω. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει για μας ένα στοιχείο ότι 2.662 ξέφυγαν από τους ελέγχους μας. Όμως, κι αυτό μας υποχρεώνει να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τους ελέγχους σε αυτή την περιοχή και στα λιμάνια. Υπάρχει όμως κι ένα ενθαρρυντικό στοιχείο γιατί αυτό το νούμερο είναι κατά 20% μικρότερο από τον αριθμό της προηγούμενης χρονιάς που ήταν 3.260 και έτσι οι επαναπροωθήσεις προς τη χώρα μας είναι λιγότερες.

Το επόμενο θέμα είναι η αντιμετώπιση της πειρατείας. Γνωρίζετε ότι το θέμα αυτό είναι ένα θέμα το οποίο απασχολεί τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών σε πολιτικό επίπεδο εδώ και χρόνια. Εδώ και χρόνια ο IMO ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός επίσης ασχολείται με διαφορετικές προσεγγίσεις ανάμεσα στα κράτη – μέλη του ΙΜΟ.

Το ίδιο ισχύει και για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πολλές συζητήσεις έγιναν και στην πραγματικότητα ακόμη τα διεθνή όργανα δεν έχουν καταλήξει σε μια προσέγγιση. Όμως, για εμας είναι υποχρέωση να το αντιμετωπίσουμε, καθώς η Ελλάδα είναι μια χώρα ναυτική, είναι μια χώρα όπου η εμπορική της ναυτιλία είναι παγκόσμια δύναμη. Το ελληνικό κράτος, οι ελληνικές Υπηρεσίες έχουν υποχρέωση να σταθούν και σε αυτό το ζήτημα. Έχουμε υποχρέωση να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο και στο πλαίσιο αυτά υπήρξε και η άμεση ενασχόληση και ο προβληματισμός στο πλαίσιο του Αρχηγείου μας.

Όπως γνωρίζετε η αντιμετώπιση των περιστατικών πειρατείας που εκδηλώνονται στα υπό Ελληνικής Σημαία πλοία εντάσσεται στην αποστο

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.