Page 48 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 48

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ


          OΙ ΝΑΥΤΙΚΟΙ                                     Το 2018, ο ΙΜΟ συμφώνησε για μείωση των συνολικών εκπο-
                                                          μπών αερίων του θερμοκηπίου της ναυτιλίας κατά τουλάχι-
          ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ                                       στον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008. Έκτοτε, οι
                                                          στόχοι έχουν γίνει πιο φιλόδοξοι, αλλά ο πραγματικός οδικός
          ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ                                       χάρτης για την επίτευξή τους είναι λιγότερο σαφής. Μήπως οι
                                                          ρυθμιστικές αρχές βιάστηκαν υπερβολικά στην επιβολή νέων
          ΛΥΣΗΣ ΣΤΙΣ                               Κατ’ αρχάς στο Zero Carbon Shipping Centre έχουμε μια πολύ σαφή απο-
                                                          απαιτήσεων για τα αέρια του θερμοκηπίου;
          ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ                               στολή να βοηθήσουμε ολόκληρη τη βιομηχανία να βρει λύσεις και στρα-
                                                   τηγικές για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Στο πλαίσιο
          ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ                            αυτό, υποστηρίζουμε θερμά τις αυξημένες φιλοδοξίες του ΙΜΟ. Ωστόσο,
                                                   το τρέχον πολιτικό τοπίο δημιουργεί αβεβαιότητα για τη μετάβαση του
                                                   στόλου στην πράσινη εποχή και απαιτεί τη λήψη σαφών και συγκεκρι-
                                                   μένων μέτρων. Υπάρχουν μερικοί πολύ συγκεκριμένοι στόχοι που ο ΙΜΟ
                                                   πρέπει να επιτύχει τον επόμενο ενάμιση χρόνο, με έναν από αυτούς να
                                                   είναι η θέσπιση δεσμευτικών κανονισμών για τον τρόπο με τον οποίο θα
                                                   προωθήσουμε τους στόχους για τον παγκόσμιο στόλο.
                                                   Πρώτα απ’ όλα, είναι προφανώς σημαντικό να θεσπιστεί ένα τεχνικό μέτρο
                                                   για την προώθηση ενός στόχου έντασης αερίων του θερμοκηπίου με βάση
                                                   το Global Fuel Standard. Τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ θα πρέπει ιδανικά να
                                                   συμφωνήσουν στον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να ορίσουμε αυτό το
                                                   πρότυπο, το οποίο βασίζεται σε μια λογική well-to-wake GHG intensity.
                                                   Αυτό θα θέσει το πλαίσιο για το πώς μπορούμε στη συνέχεια να οικοδο-
                                                   μήσουμε πιθανά οικονομικά μέτρα, εξετάζοντας πώς μπορούμε να προ-
                                                   ωθήσουμε τους μηχανισμούς ενός συστήματος οικονομικών κυρώσεων
                                                   για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Με αυτόν τον τρόπο, ο ΙΜΟ
                                                   θα μπορούσε να συλλέξει έσοδα από έναν μηχανισμό τιμολόγησης των
                                                   αερίων του θερμοκηπίου για να δώσει κίνητρα για την υιοθέτηση νέων
                                                   καυσίμων εντός του κλάδου.
                                                   Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η εστίαση στην ενεργειακή απόδοση είναι
                                                   μακράν ο πιο έξυπνος και οικονομικά αποδοτικός τρόπος για τη μείωση
                                                   των εκπομπών από τον παγκόσμιο στόλο. Ως εκ τούτου, η ενίσχυση του
                                                   επιπέδου φιλοδοξίας για το πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε την ενερ-
                                                   γειακή απόδοση του παγκόσμιου στόλου θα είναι εξαιρετικά ευπρόσδεκτη
                                                   και θα αποτελέσει δώρο για ολόκληρο τον κλάδο.

                                                          Ποιες τεχνολογίες θεωρείτε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν από
                                                          τον ελληνόκτητο στόλο για την επίτευξη των βραχυπρόθεσμων
                                                          και μεσοπρόθεσμων πράσινων στόχων;
                                                   Η συζήτηση γύρω από τις συσκευές ενεργειακής απόδοσης είναι αρκετά
                                                   θετική. Είναι σημαντικό τα νεότευκτα πλοία να εφοδιάζονται με τα υψη-
                                                   λότερα δυνατά μέτρα αποδοτικότητας, αλλά και όλα τα προγράμματα
                                                   δεξαμενισμών να εξετάζονται προσεκτικά για την αναβάθμιση του υφι-
                                                   στάμενου στόλου. Μια τέτοια προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τις
                                                   περιβαλλοντικές απαιτήσεις έχει οικονομικά οφέλη.
                                                   Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η ψηφιοποίηση της βιομηχανίας μας
                                                   ανοίγει νέες ευκαιρίες για επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και είμαι
                                                   βέβαιος ότι αρκετοί Έλληνες πλοιοκτήτες και διαχειριστές ακολουθούν
                                                   αυτή την οδό. Ωστόσο, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Τα δεδομένα
                                                   ενεργειακής απόδοσης του στόλου και τα δεδομένα συγκριτικής αξιολό-
                                                   γησης όμοιων πλοίων θα αποτελούσαν σημαντικά εργαλεία για τη λήψη
                                                   αποφάσεων. Τέλος, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές πρέπει να αρχίσουν
                                                   να εξετάζουν ποια εναλλακτικά καύσιμα είναι τα πλέον ενδεδειγμένα για
                                                   τους στόλους τους.
         Απόσπασμα από τις τοποθετήσεις            Θεωρώ ότι αναδύονται διάφορες ευκαιρίες όσον αφορά τις αλυσίδες
         του Claus Graugaard,                      εφοδιασμού νέων εναλλακτικών καυσίμων, στις οποίες ευελπιστώ ότι η
         CTO της Maersk Mc-Kinney Møller           ναυτιλία θα έχει πρόσβαση με πιο ευέλικτο τρόπο.
         Center for Zero Carbon Shipping

         46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53