Page 50 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 50
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ
ΥΨΙΣΤΗΣ Το κόστος, η περιορισμένη διαθεσιμότητα και οι πραγματικές
επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι όλα μείζονα θέματα προς
ΣΗΜΑΣΙΑΣ συζήτηση όσον αφορά τα νέα εναλλακτικά καύσιμα. Ποια
είναι, κατά τη γνώμη σας, τα επιχειρήματα υπέρ της ενεργει-
Η ΔΙΑΡΚΗΣ ακής μετάβασης, παρά το κόστος και τις πιθανές περιβαλλο-
ντικές επιπτώσεις;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η τελευταία επικαιροποιημένη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού
Οργανισμού (IMO) έφερε μια νέα διάσταση στο τραπέζι. Η μεθοδο-
ΤΩΝ λογία αξιολόγησης του κύκλου ζωής (Life cycle assessment), η οποία
αναφέρεται στην αξιολόγηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ από την παραγωγή καυσίμου έως την τελική χρήση από ένα πλοίο (Well-
to-Wake), είναι κάτι εντελώς καινούργιο για τον κλάδο μας. Αυτή τη
στιγμή γνωρίζουμε ότι έχουμε στη διάθεσή μας «γκρι» καύσιμα, τα οποία
προέρχονται από την παραγωγή ορυκτών καυσίμων και οι εκπομπές τους
είναι πολύ υψηλές.
Ωστόσο, καθώς κατευθυνόμαστε προς τα «μπλε» και «πράσινα» καύσιμα,
το τοπίο αλλάζει. Πρέπει να εξετάσουμε και να λάβουμε υπόψη μας την
παγκόσμια συνεργασία μεταξύ των βιομηχανιών. Η πράσινη ενέργεια και
οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για να
προχωρήσουμε σε αυτή την ενεργειακή μετάβαση. Επί του παρόντος, δεν
είμαστε έτοιμοι, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε και να δούμε τι έπεται.
Κατά την περίοδο της πανδημίας, ο ABS ανέπτυξε κανονισμούς
και κατευθυντήριες γραμμές για τις εξ αποστάσεως επιθεω-
ρήσεις, οι οποίες έχουν πλέον καθιερωθεί στην παγκόσμια
ναυτιλία. Πόσο ικανοποιητικά είναι τα αποτελέσματα;
Με τις απαιτήσεις των πλοιοκτητών να αυξάνονται συνεχώς, οι απομα-
κρυσμένες επιθεωρήσεις έχουν τη δυνατότητα να καταστήσουν τις δια-
δικασίες πιο αποδοτικές και αποτελεσματικές. Ωστόσο, είναι σημαντικό
να σημειωθεί ότι οι απομακρυσμένες επιθεωρήσεις δεν είναι για όλους
τους τύπους πλοίων και όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες. Δεν απαιτούν
απλώς τη σύνδεση με μια οθόνη, αλλά πολλά δεδομένα και αισθητήρες.
Επίσης, τα καλύτερα αποτελέσματα προκύπτουν από μια καλή εργασι-
ακή κουλτούρα με ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ των επιθεωρητών και
του πληρώματος.
Ποιες αλλαγές αναμένετε ή ελπίζετε να λάβουν χώρα στα
δύο έτη που ακολουθούν, μέχρι τα επόμενα «Ποσειδώνια»;
Σίγουρα οι άνθρωποί μας αποτελούν το μεγαλύτερο asset της ναυτιλίας
και ο ρόλος τους στο μέλλον του κλάδου θα είναι κεντρικός. Γι’ αυτό η
εκπαίδευση και η ενημέρωση των πληρωμάτων είναι υψίστης σημασίας
και κάτι που ελπίζουμε να βελτιωθεί σύντομα. Πέραν της εκπαίδευσης,
θα θέλαμε να δούμε την αξιοποίηση δεδομένων για τη βελτίωση της
ασφάλειας και της ψυχολογίας των πληρωμάτων.
Αναμένουμε επίσης από τους ρυθμιστικούς φορείς τη συγκεκριμενοποί-
ηση ορισμένων κανόνων και κατευθυντήριων γραμμών για το μέλλον.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να δω και τις εταιρείες να δημιουργούν τα
δικά τους «εγχειρίδια» για την απανθρακοποίηση. Ο ABS έχει αναπτύ-
ξει πολλές συνεργασίες, με το ερευνητικό κέντρο Maersk Mc-Kinney
Møller Center, μεταξύ άλλων, για τη δημιουργία κατευθυντήριων γραμ-
μών και οδηγιών, ελπίζοντας πως όλοι μαζί μπορούμε να βοηθήσουμε
τη ναυτιλιακή βιομηχανία να παραμείνει ανταγωνιστική. Δεν πρέπει να
υποτιμούμε τον ρόλο της εφοδιαστικής αλυσίδας για την ευημερία της
παγκόσμιας κοινότητας και, ως εκ τούτου, πρέπει να διατηρήσουμε τη
Απόσπασμα από τις τοποθετήσεις ναυτιλία ανταγωνιστική, μέσω της οποίας τα εμπορεύματα και τα αγαθά
του Πάνου Κουτσουράκη, θα μεταφέρονται στον κόσμο με τον πλέον φιλικό προς το περιβάλλον
αντιπροέδρου, ABS, Global Sustainability
τρόπο.
48