Page 46 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 46

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ


         ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ                                        Το 2018, ο ΙΜΟ συμφώνησε για μείωση των συνολικών εκπο-
                                                             μπών αερίων του θερμοκηπίου της ναυτιλίας κατά τουλάχι-
         ΜΙΑ                                                 στον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008. Έκτοτε, οι
                                                             στόχοι έχουν γίνει πιο φιλόδοξοι, αλλά ο πραγματικός οδικός
         ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ                                        χάρτης για την επίτευξή τους είναι λιγότερο σαφής. Μήπως
                                                             οι ρυθμιστικές αρχές βιάστηκαν υπερβολικά στην επιβολή
         ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ                                   Αναφορικά με τους κανονισμούς, νομίζω ότι ο ΙΜΟ προχώρησε γρή-
                                                             νέων απαιτήσεων για τα αέρια του θερμοκηπίου;
         ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ                                γορα, αλλά η εν λόγω δράση ήταν απαραίτητη.
                                                      Σε ό,τι αφορά τη ναυπηγοεπισκευή στην Ευρώπη, υπάρχουν σίγουρα
         ΜΑΣ                                          πολλά περιθώρια βελτίωσης, καθώς, αν κοιτάξετε τους αριθμούς, οι
                                                      στόλοι τείνουν να έχουν μέση διάρκεια ζωής περίπου είκοσι χρόνια.
                                                      Ωστόσο, το ερώτημα που θα πρέπει να απαντήσουμε στο μέλλον είναι
                                                      αν η Ευρώπη θα διαθέτει τη βιομηχανική δυναμικότητα, εάν θα διαθέ-
                                                      τει αρκετά ναυπηγεία προκειμένου να ανταποκριθεί στη ζήτηση για
                                                      επισκευές.
                                                      Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τον κλάδο των ναυπηγήσεων.
                                                      Η τρέχουσα συζήτηση για το περιβάλλον έχει οδηγήσει σε οφέλη για
                                                      τη ναυπηγική βιομηχανία, ιδίως στην Ευρώπη; Οι στόχοι της δέσμης
                                                      μέτρων «Fit for 55» αφορούσαν τον αντίκτυπο στο κλίμα, αλλά και την
                                                      οικονομική ή επιχειρηματική ανάπτυξη. Επί του παρόντος δεν κατα-
                                                      γράφεται κάποιο πραγματικό οικονομικό όφελος για τα ευρωπαϊκά
                                                      ναυπηγεία. Αυτή τη στιγμή, αν οι πλοιοκτήτες εξετάσουν τη σύνθεση του
                                                      στόλου τους και τον τόπο ναυπήγησής του, η Ευρώπη βρίσκεται αρκετά
                                                      πιο πίσω, γεγονός που υπογραμμίζει την έλλειψη ανταγωνιστικότητάς
                                                      της στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία.
                                                      Συμπερασματικά, θα έλεγα ότι οι προοπτικές για τον κλάδο της ναυπη-
                                                      γοεπισκευής στην Ευρώπη είναι αισιόδοξες, αν και έχει να αντιμετωπί-
                                                      σει τις δικές του προκλήσεις, αλλά η κύρια ανησυχία θα εξακολουθήσει
                                                      να αφορά τη βιομηχανία των νεοναυπηγήσεων. Πρέπει να επανεξετά-
                                                      σουμε προσεκτικά αν θέλουμε να συνεχίσουμε να ακολουθούμε τις
                                                      ίδιες στρατηγικές που ακολουθούμε όλα αυτά τα χρόνια. Λαμβάνοντας
                                                      υπόψη τις τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις, οι οποίες έχουν αναδείξει
                                                      περαιτέρω τους οικονομικούς κινδύνους και τους κινδύνους ασφαλείας
                                                      που συνεπάγεται η εξάρτηση της Ευρώπης από ξένα ναυπηγικά έθνη,
                                                      η μείωση της ναυπηγικής μας δυναμικότητας πρέπει να ανατραπεί.
                                                      Πρέπει να δούμε άμεσα πολιτική δράση από την πλευρά της ΕΕ.

                                                             Ποιες αλλαγές αναμένετε ή ελπίζετε να δείτε στα δύο έτη
                                                             που ακολουθούν, μέχρι τα επόμενα «Ποσειδώνια»;
                                                      Αυτό που ελπίζω για το 2026 είναι η Ευρώπη να καταρτίσει μια πραγ-
                                                      ματική θαλάσσια βιομηχανική στρατηγική, η οποία θα είναι τομεακή,
                                                      θα εξετάζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην πραγματική της διάσταση
                                                      και θα λαμβάνει υπόψη τα πραγματικά χαρακτηριστικά της.
                                                      Μια τέτοια ολοκληρωμένη στρατηγική θα πρέπει να συνδυάζει την
                                                      ανάκτηση της βιομηχανικής κυριαρχίας και της ανταγωνιστικότητας
                                                      της ΕΕ στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας, ένα υποστηρικτικό
                                                      ρυθμιστικό πλαίσιο, την τεχνολογική έρευνα και την καινοτομία και την
                                                      αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού μας δυναμικού. Ωστόσο, η
                                                      συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι απαραίτητη
                                                      για να επιτευχθούν οι προαναφερθέντες στόχοι.
                                                      Γνωρίζω ότι όλα αυτά ίσως ακούγονται ως ευσεβείς πόθοι, αλλά νομίζω
                                                      ότι, αν εξετάσουμε προσεκτικά τα μέτρα που έχουν επιβληθεί, θα δούμε
                                                      ότι όλα είναι εφαρμόσιμα. Στο τέλος της ημέρας, θα πρέπει να έχουμε
         Απόσπασμα από τις τοποθετήσεις               μια στρατηγική που να καλύπτει όλες τις πτυχές του ναυτιλιακού τομέα,
         του Christophe Tytgat,                       συμπεριλαμβανομένων των ναυπηγείων και του κλάδου ναυτιλιακού
         γενικού γραμματέα                            εξοπλισμού.
         SEA Europe & CESA

         44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51