Page 43 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 43
θετήθηκε η Πράξη για τη Βιομηχανία είναι στη διαδικασία ανάπτυξης των διεθνών κριτη-
των Μηδενικών Καθαρών Εκπομπών ρίων. Δεν χρειάζεται να εφεύρουμε τον τροχό. Το
(EU Net-Zero Industry Act), εξέλιξη που μείζον θέμα είναι η τεράστια διαφορά στην τιμή
χαιρέτισε η ECSA. Πρόκειται για μια μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων. Και
απάντηση της Ευρώπης στο Inflation πάλι, δεν πρέπει να εφεύρουμε τον τροχό, πρέ-
Reduction Act, στις επιδοτήσεις της πει να αντλήσουμε κάποια διδάγματα από άλλους
κυβέρνησης Μπάιντεν για την υποστή- τομείς για το πώς κατάφεραν να υπερκεράσουν
ριξη της αναβάθμισης των καθαρών αυτές τις προκλήσεις. Για παράδειγμα, ο τομέας της
τεχνολογιών. Στόχος της νέας νομοθε- ενέργειας. Η απανθρακοποίηση των μεταφορών
σίας είναι η συνολική ικανότητα παραγω- και ειδικότερα της ναυτιλίας είναι μια αρκετά σύν-
γής στρατηγικών τεχνολογιών μηδενικών θετη διαδικασία, αλλά μπορούμε να αντλήσουμε
καθαρών εκπομπών της ΕΕ να προσεγ- κάποια διδάγματα. Ο τομέας της ενέργειας χρη-
γίσει ή να καλύψει τουλάχιστον το 40% σιμοποίησε τα έσοδα του EU ETS για να γεφυρώ-
των ετήσιων αναγκών υλοποίησης έως το σει το χάσμα τιμών μεταξύ των καθαρών και των
2030. Πρέπει λοιπόν να αντιστοιχίσουμε συμβατικών καυσίμων. Θα πρέπει να κάνουμε το
τους φιλόδοξους στόχους για τον τομέα ίδιο. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε σωστά τα δισε-
της ναυτιλίας με τον φιλόδοξο στόχο για κατομμύρια ευρώ που παράγονται κάθε χρόνο στο
το cluster, υποστηρίζοντας ένα ισχυρό πλαίσιο του EU ETS. Έχουμε ήδη δεσμεύσει, υπό
και διεθνώς ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό το ETS, allowances ύψους 20 εκατ. για τον τομέα
ναυτιλιακό σύμπλεγμα. της ναυτιλίας, αριθμός που αντιστοιχεί σε κεφάλαια
περίπου 1,6 δισ. ευρώ με βάση τις τρέχουσες τιμές
Σε τι στάδιο βρίσκεται η ναυτιλία ως προς του ETS carbon price.
την υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων Δεύτερον, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ως
που δεν είναι πράσινα, αλλά και βιοκαυ- κλάδος θα έχουμε κατά προτεραιότητα πρόσβαση
σίμων; σε καθαρά καύσιμα. Η ναυτιλία δεν είναι σαν τις
Πρώτα από όλα, υπάρχουν συγκεκριμένοι ορισμοί οδικές μεταφορές, όπου ο εξηλεκτρισμός προ-
για τα καθαρά καύσιμα ή τα πράσινα καύσιμα ή τα χωρά με γρήγορους ρυθμούς. Ένα από τα σημεία
βιώσιμα καύσιμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ ο ΙΜΟ που θέσαμε επί τάπητος όταν η ΕΕ εισήγαγε τα
41