Page 42 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 42
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ
Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ Το 2018, ο ΙΜΟ συμφώνησε για μείωση των συνο-
λικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ναυτιλίας κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 σε
σύγκριση με το 2008. Έκτοτε, οι στόχοι έχουν γίνει
ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑ πιο φιλόδοξοι, αλλά ο πραγματικός οδικός χάρτης
για την επίτευξή τους είναι λιγότερο σαφής. Μήπως
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ οι ρυθμιστικές αρχές βιάστηκαν υπερβολικά στην
επιβολή νέων απαιτήσεων για τα αέρια του θερ-
ΠΡΟΣΒΑΣΗ Από την πλευρά της Ευρώπης, είδαμε την εισαγωγή των πιο
μοκηπίου;
ΣΤΑ ΚΑΘΑΡΑ φιλόδοξων στόχων για το κλίμα διεθνώς. Η δέσμη μέτρων «Fit
for 55» ολοκληρώθηκε πέρυσι, με την ένταξη της ναυτιλίας
ΚΑΥΣΙΜΑ στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ και την εισαγωγή
ενός νέου προτύπου – του κανονισμού της ΕΕ για τα καύσιμα
που καθορίζει ορισμένα πρότυπα χρήσης καθαρών καυσίμων
για τη ναυτιλία. Η επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050
είναι αρκετά φιλόδοξη όχι μόνο για τη ναυτιλία, αλλά για ολό-
κληρη την οικονομία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ναυτιλία είναι ο μόνος διεθνής κλά-
δος της οικονομίας που έχει, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επί-
πεδο, τους ίδιους στόχους για να φτάσει σε μηδενικές εκπο-
μπές μέχρι το 2050. Ξέρουμε πού θέλουμε να πάμε, έχουμε
ξεκάθαρους στόχους, αλλά δεν ξέρουμε πώς θα φτάσουμε
εκεί. Αυτό είναι το μεγάλο ερωτηματικό όχι μόνο για τη ναυ-
τιλία, αλλά και για ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Πώς θα
παραμείνουμε ανταγωνιστικοί, πώς δεν θα υπονομεύσουμε
την ανταγωνιστικότητά μας, και ειδικά όταν πρόκειται για
τη ναυτιλία, πρόκειται για την ασφάλεια της ηπείρου μας. Η
ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι ακρογωνιαίος λίθος της ενεργειακής
και επισιτιστικής ασφάλειας της Ευρώπης και διασφαλίζει
την ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η Ευρώπη
βασίζεται στις εξαγωγές των προϊόντων και των υπηρεσιών
μας, και στις εισαγωγές ενέργειας.
Έτσι, το μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα φτάσουμε εκεί. Από τη
δική μας πλευρά, υπάρχουν τρία βασικά σημεία που πρέπει
να λάβουμε υπόψη μας:
• Πρέπει να αξιοποιήσουμε σωστά τα έσοδα που προ-
κύπτουν από το σύστημα εμπορίας εκπομπών. Αυτό
που επιθυμούμε είναι μια συγκεκριμένη κατεύθυνση
στο πλαίσιο του Innovation Fund της ΕΕ, η οποία θα
στηρίξει την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας,
την παραγωγή και την υιοθέτηση καθαρών καυσί-
μων στις αγορές της ΕΕ.
• Είναι απαραίτητη η εισαγωγή ισχυρών απαιτήσεων
για τους προμηθευτές καυσίμων στην Ευρώπη.
Έχουμε πολύ φιλόδοξους στόχους για τη ναυτιλία,
αλλά δεν έχουμε παρόμοιους στόχους για τους
Ευρωπαίους προμηθευτές καυσίμων. Πρόκειται
για μια εξαίρεση, καθώς όλοι οι άλλοι τομείς των
μεταφορών και της ευρωπαϊκής οικονομίας έχουν
συγκεκριμένους στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας. Αυτό πρέπει να διορθωθεί το συντομό-
τερο δυνατό.
Απόσπασμα από τις τοποθετήσεις • Η ισχυρή και διεθνώς ανταγωνιστική ευρωπαϊκή
του Σωτήρη Ράπτη, ναυτιλία μπορεί να στηρίξει ένα ισχυρό και ακμά-
γενικού γραμματέα της ECSA
ζον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό cluster. Πρόσφατα υιο-
40