Page 275 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 275
trade patterns από και προς την Ουκρανία και που επηρέασε την αγορά χύδην ξηρού φορτίου.
οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία οδήγησαν σε Έκτοτε, η ναυσιπλοΐα βρίσκεται σε κίνδυνο,
αύξηση των τονομιλίων των bulk carriers. καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι σε
Περίπου την ίδια χρονική περίοδο, όμως, οι θετι- πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα.
κές επιδράσεις στους ναύλους από την πανδημία Με περίπου το 15% του παγκόσμιου εμπορίου και
άρχισαν να μετριάζονται, καθώς τα καταναλω- περίπου το 20% του εμπορίου εμπορευματοκι-
τικά πρότυπα ομαλοποιήθηκαν και ο παγκόσμιος βωτίων να διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα,
πληθωρισμός είχε αντίκτυπο στους καταναλωτές. πολλά πλοία επαναδρομολογούνται μέσω του
Το «βραχυκύκλωμα» των logistics υποχώρησε Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, με αποτέλεσμα
και η προσφορά των bulk carriers επανήλθε στα την αύξηση των ταξιδιών στις κύριες εμπορικές
φυσιολογικά της επίπεδα. Η μεγάλη συσσώρευση οδούς. Ως αποτέλεσμα, το κόστος μεταφοράς
αποθεμάτων εμπορευμάτων και βιομηχανικών εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης έχει
προϊόντων άρχισε να εξαντλείται, και αυτό ήταν αυξηθεί κατά 2-300%. Για τα bulk carriers, η επί-
αρνητικό για το διεθνές εμπόριο. Κατά συνέπεια, δραση είναι λιγότερο έντονη και μεταφράζεται
από τα µέσα του 2022 και για τους επόμενους 12 σε αύξηση των ναύλων κατά 15-20%.
μήνες, η αγορά κατέρρευσε, με τους ναύλους Εκτός από αυτά τα γεω-οικονομικά γεγονότα, οι
των bulkers να μειώνονται κατά 50-70% από καιρικές συνθήκες προκάλεσαν, από την πλευρά
τα προηγούμενα υψηλά επίπεδα. Από τα μέσα τους, διαταραχές στο διεθνές εμπόριο και στην
του 2023, η εικόνα της ναυλαγοράς άρχισε να αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Η
βελτιώνεται, καθώς το καθυστερημένο άνοιγμα πιο εμφανής ήταν η επίδραση των ασυνήθιστα
της Κίνας από τους περιορισμούς της πανδημίας χαμηλών βροχοπτώσεων κατά την περίοδο Μαΐ-
άρχισε τελικά να επηρεάζει το διεθνές εμπόριο. ου-Δεκεμβρίου 2023 στην Κεντρική Αμερική,
Με την αύξηση τόσο των εισαγωγών όσο και των που μείωσαν τα επίπεδα νερού της Διώρυγας
εξαγωγών, η Κίνα βρέθηκε και πάλι στο επίκε- του Παναμά. Το αποτέλεσμα ήταν η ανεπάρ-
ντρο του ενδιαφέροντος, προσφέροντας στην κεια νερού για την εξυπηρέτηση του συστήμα-
αγορά την απαραίτητη τόνωση. τος των locks, που απαιτείται για την ανύψωση
Τον Οκτώβριο του 2023, η επίθεση της Χαμάς των πλοίων κατά τη διέλευσή τους από τη διώ-
στο Ισραήλ ήταν το τρίτο απρόβλεπτο γεγονός ρυγα. Έτσι, μειώθηκε κατά το ήμισυ ο ημερήσιος
273