Page 276 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 276
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
αριθμός διελεύσεων πλοίων, ενώ εκκίνησε και Από την πλευρά της ζήτησης, υπάρχουν πολ-
ένας γύρος δημοπρασιών για την εξασφάλιση λοί παράγοντες που αξίζει να επισημανθούν.
slots, το κόστος του οποίου ήταν μεγάλο. Τα bulk Η παγκόσμια οικονομία φαίνεται πως βρίσκε-
carriers δεν συμμετείχαν ενεργά στις δημοπρα- ται σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι πριν από
σίες αυτές, καθώς τα μεγάλα πλοία μεταφοράς έναν χρόνο, με τον πληθωρισμό να υποχωρεί.
εμπορευματοκιβωτίων και φυσικού αερίου είχαν Το ΔΝΤ στην πρόσφατη έκθεσή του εκτιμά ότι η
μεγαλύτερο οικονομικό όφελος από την εξα- παγκόσμια ανάπτυξη θα διαμορφωθεί στο 3,2%
σφάλιση των slots. Τα bulk carriers που ανα- το 2024, ελαφρώς υψηλότερα από την προη-
γκάστηκαν να παρακάμψουν τη διαδρομή της γούμενη πρόβλεψή του. Τα επιτόκια μπορεί να
διώρυγας επιμήκυναν τα ταξίδια τους, με απο- αρχίσουν να χαλαρώνουν μεσοπρόθεσμα, εξέ-
τέλεσμα την άνοδο των ναύλων για μερικούς λιξη θετική για το διεθνές εμπόριο.
μήνες τουλάχιστον. Οι πρόσφατες βροχοπτώσεις Για το 2024, ο στόλος των bulk carriers ανα-
περιόρισαν το πρόβλημα, ωστόσο η ναυτιλία μένεται να αυξηθεί κατά 2,3% και ομοίως για
είναι προετοιμασμένη για παρόμοιες συνθήκες καθένα από τα επόμενα δύο έτη. Με τους περι-
ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής. βαλλοντικούς κανονισμούς να επιβραδύνουν
Στο μέτωπο της προσφοράς, το orderbook την ταχύτητα με την οποία πλέουν τα bulkers,
των bulk carriers κινείται στο 8% του στόλου. η πραγματική προσφορά μειώνεται περαιτέρω.
Ο κύριος λόγος είναι η επιφυλακτικότητα των H ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά ξηρών φορ-
επενδυτών να παραγγείλουν νέα πλοία, όταν τίων εκτιμάται σε περίπου 2,6% για το 2024 και
τα πράσινα καύσιμα του μέλλοντος βρίσκονται λίγο περισσότερο για καθένα από τα δύο επό-
ακόμη υπό επεξεργασία. Κατά συνέπεια, υπάρ- μενα έτη. Εάν η βασική εκτίμηση για την πορεία
χει αβεβαιότητα ως προς τις επενδύσεις σε προσφοράς-ζήτησης επιβεβαιωθεί, αναμένουμε
συστήματα πρόωσης, καθώς οποιαδήποτε λαν- υψηλότερους ναύλους βραχυπρόθεσμα και
θασμένη απόφαση μπορεί να αποβεί δαπανηρή. μεσοπρόθεσμα.
Την ίδια ώρα, υπάρχει περιορισμένο capacity Σε σύγκριση με τα Ποσειδώνια 2022, το τρέχον
στα ναυπηγεία, λόγω των πολλών παραγγελιών γεγονός μπορεί να μην είναι τόσο «πλούσιο» για
containerships και gas carriers, το οποίο δεν τον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού
ενθαρρύνει τους πλοιοκτήτες να προβούν σε φορτίου, αλλά αισθανόμαστε ότι η τάση βελτί-
παραγγελίες bulk carriers. Οι τιμές των νεότευ- ωσης θα συνεχιστεί με ορίζοντα τα Ποσειδώνια
κτων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι 2026. Ας πιούμε σε αυτό, με την ευχή να έχουμε
αρκετά υψηλές σε σχέση με τις προοπτικές κερ- μια σπουδαία εκδήλωση το 2024!
δοφορίας τους.
274