Page 272 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 272
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
αυτό να ξεπερνούν ακόμα και τα $100.000/ημέρα, μένει σε πολύ καλά επίπεδα. Άλλωστε, ο ρυθμός με
ενώ στην τεράστια θετική επίδραση που είχαν τα τον οποίο αυξάνεται η παλαιότητα του στόλου των
παραπάνω γεγονότα στην κερδοφορία των δεξα- δεξαμενόπλοιων σίγουρα αποτελεί ενθαρρυντικό
μενόπλοιων συνέβαλε σημαντικά και ο εξαιρετικά παράγοντα για τους εφοπλιστές, που εξετάζουν επεν-
χαμηλός ρυθμός αύξησης του στόλου, που ήταν της δύσεις σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, καθώς το
τάξεως του 3% για το 2022 και 1,7% για το 2023, με ποσοστό των δεξαμενόπλοιων που θα ξεπερνούν σε
μια εξίσου χαμηλή αύξηση, της τάξεως του 1,5%, να ηλικία τα 20 έτη –και άρα θα μπορούσαν δυνητικά να
αναμένεται και για το 2024. οδηγηθούν προς διάλυση και να μειώσουν σημαντικά
Οι βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προοπτικές την προσφορά τονάζ– αναμένεται να φτάσει μέχρι το
παραμένουν ιδιαίτερα θετικές για τον κλάδο, καθώς τέλος του 2027 (έτος κατά το οποίο θα παραδοθεί ένα
η διαταραχή στο εμπόριο πετρελαίου που στηρίζει δεξαμενόπλοιο αν παραγγελθεί σήμερα) στο 32% του
την κερδοφορία δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης, υπάρχοντος στόλου και μέχρι το τέλος των επόμενων
με την άρση των κυρώσεων στα ρωσικά ενεργειακά 10 ετών στο 63% του σημερινού στόλου.
προϊόντα να μην αναμένεται να πραγματοποιηθεί για
τουλάχιστον μερικά ακόμα χρόνια και τη σύγκρουση 1.000 O στόλος των τάνκερ
στη Μέση Ανατολή να συνεχίζει να κλιμακώνεται 63% (>25.000 dwt) σε αριθμό
κατά σύνταξη του παρόντος, καθώς τα κράτη του πλοίων ανά έτος παράδοσης
Ιράν και του Ισραήλ έχουν εξαπολύσει ήδη αλλη- 900 Πηγή δεδομένων: IHS
λοεπιθέσεις, σχετικά μικρής κλίμακας βέβαια μέχρι
σήμερα. Επιπλέον, εάν η Τεχεράνη πραγματοποιήσει
την απειλή της να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, ο 32%
θετικός αντίκτυπος στην κερδοφορία των δεξαμενό- 800
πλοιων αναμένεται να αυξηθεί εκθετικά, δεδομένου
ότι περισσότερο από το ένα τρίτο του παγκόσμιου Πλοία στο νερό
εμπορίου αργού πετρελαίου περνάει από αυτό το Πλοία προς παράδοση
σημείο κάθε χρόνο. 700
Στην πλειοψηφία τους, οι πλοιοκτήτες φαίνεται να
αναμένουν και εκείνοι ότι η τρέχουσα διαταραχή θα
συνεχιστεί και θα παρατείνει ακόμα περισσότερο τα
κατά πολύ αυξημένα τονομίλια και την υγιή κερδοφο- 600
ρία ως αποτέλεσμα. Οι σημαντικές επενδύσεις που
έγιναν τόσο σε μεταχειρισμένα όσο και σε νεότευκτα
δεξαμενόπλοια από το 2022 και μετά είναι ενδεικτι-
κές των θετικών αυτών προσδοκιών, που εκφρά- 500
στηκαν είτε μέσω της διάθεσης για ανανεώσεις των
εκάστοτε στόλων είτε μέσω αγορών επιπρόσθετου
τονάζ. Οι εκτοξευόμενες αξίες στα μεταχειρισμένα
δεξαμενόπλοια, δε, σε σχέση με τις πολύ μικρότερες 400
αυξήσεις στις αντίστοιχες τιμές των νεότευκτων, σε
συνδυασμό με τη σημαντική κερδοφορία για όλους
τους πλοιοκτήτες του τομέα από το 2022 και μετά, 300
έδωσαν σημαντική ώθηση και στις παραγγελίες
πλοίων.
Η τάση αυτή αναμένεται, επίσης, να συνεχιστεί για το
Πηγή επόμενο διάστημα και για όσο η κερδοφορία παρα- 200
δεδομένων:
Seaborne
Shipbrokers Ποσοστιαία απόδοση αξιών μεταχειρισμένων
τανκερ ανά ηλικία
100
Μέγεθος από Απρίλιο του 2022 από Δεκέμβριο του 2023
5ετίας 10ετίας 15ετίας 5ετίας 10ετίας 15ετίας
Ηλικία
VLCC 54% 67% 63% 14% 13% 6%
-
Suezmax 69% 100% 104% 8% 8% 11%
Aframax 58% 93% 110% 6% 7% 7%
≤2003
LR1 54% 99% 103% 7% 8% 9% 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
MR 45% 79% 100% 5% 14% 9%
270