Page 272 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 272

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ


                      αυτό να ξεπερνούν ακόμα και τα $100.000/ημέρα,   μένει σε πολύ καλά επίπεδα. Άλλωστε, ο ρυθμός με
                      ενώ στην τεράστια θετική επίδραση που είχαν τα   τον οποίο αυξάνεται η παλαιότητα του στόλου των
                      παραπάνω γεγονότα στην κερδοφορία των δεξα-  δεξαμενόπλοιων σίγουρα αποτελεί ενθαρρυντικό
                      μενόπλοιων συνέβαλε σημαντικά και ο εξαιρετικά   παράγοντα για τους εφοπλιστές, που εξετάζουν επεν-
                      χαμηλός ρυθμός αύξησης του στόλου, που ήταν της   δύσεις σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, καθώς το
                      τάξεως του 3% για το 2022 και 1,7% για το 2023, με   ποσοστό των δεξαμενόπλοιων που θα ξεπερνούν σε
                      μια εξίσου χαμηλή αύξηση, της τάξεως του 1,5%, να   ηλικία τα 20 έτη –και άρα θα μπορούσαν δυνητικά να
                      αναμένεται και για το 2024.               οδηγηθούν προς διάλυση και να μειώσουν σημαντικά
                      Οι βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προοπτικές   την προσφορά τονάζ– αναμένεται να φτάσει μέχρι το
                      παραμένουν ιδιαίτερα θετικές για τον κλάδο, καθώς   τέλος του 2027 (έτος κατά το οποίο θα παραδοθεί ένα
                      η διαταραχή στο εμπόριο πετρελαίου που στηρίζει   δεξαμενόπλοιο αν παραγγελθεί σήμερα) στο 32% του
                      την κερδοφορία δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης,   υπάρχοντος στόλου και μέχρι το τέλος των επόμενων
                      με την άρση των κυρώσεων στα ρωσικά ενεργειακά   10 ετών στο 63% του σημερινού στόλου.
                      προϊόντα να μην αναμένεται να πραγματοποιηθεί για
                      τουλάχιστον μερικά ακόμα χρόνια και τη σύγκρουση   1.000            O στόλος των τάνκερ
                      στη Μέση Ανατολή να συνεχίζει να κλιμακώνεται         63%           (>25.000 dwt) σε αριθμό
                      κατά σύνταξη του παρόντος, καθώς τα κράτη του                       πλοίων ανά έτος παράδοσης
                      Ιράν και του Ισραήλ έχουν εξαπολύσει ήδη αλλη-  900                 Πηγή δεδομένων: IHS
                      λοεπιθέσεις, σχετικά μικρής κλίμακας βέβαια μέχρι
                      σήμερα. Επιπλέον, εάν η Τεχεράνη πραγματοποιήσει
                      την απειλή της να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, ο   32%
                      θετικός αντίκτυπος στην κερδοφορία των δεξαμενό-  800
                      πλοιων αναμένεται να αυξηθεί εκθετικά, δεδομένου
                      ότι περισσότερο από το ένα τρίτο του παγκόσμιου                     Πλοία στο νερό
                      εμπορίου αργού πετρελαίου περνάει από αυτό το                       Πλοία προς παράδοση
                      σημείο κάθε χρόνο.                          700
                      Στην πλειοψηφία τους, οι πλοιοκτήτες φαίνεται να
                      αναμένουν και εκείνοι ότι η τρέχουσα διαταραχή θα
                      συνεχιστεί και θα παρατείνει ακόμα περισσότερο τα
                      κατά πολύ αυξημένα τονομίλια και την υγιή κερδοφο-  600
                      ρία ως αποτέλεσμα. Οι σημαντικές επενδύσεις που
                      έγιναν τόσο σε μεταχειρισμένα όσο και σε νεότευκτα
                      δεξαμενόπλοια από το 2022 και μετά είναι ενδεικτι-
                      κές των θετικών αυτών προσδοκιών, που εκφρά-  500
                      στηκαν είτε μέσω της διάθεσης για ανανεώσεις των
                      εκάστοτε στόλων είτε μέσω αγορών επιπρόσθετου
                      τονάζ. Οι εκτοξευόμενες αξίες στα μεταχειρισμένα
                      δεξαμενόπλοια, δε, σε σχέση με τις πολύ μικρότερες   400
                      αυξήσεις στις αντίστοιχες τιμές των νεότευκτων, σε
                      συνδυασμό με τη σημαντική κερδοφορία για όλους
                      τους πλοιοκτήτες του τομέα από το 2022 και μετά,   300
                      έδωσαν σημαντική ώθηση και στις παραγγελίες
                      πλοίων.
                      Η τάση αυτή αναμένεται, επίσης, να συνεχιστεί για το
          Πηγή        επόμενο διάστημα και για όσο η κερδοφορία παρα-  200
          δεδομένων:
          Seaborne
          Shipbrokers  Ποσοστιαία απόδοση αξιών μεταχειρισμένων
                     τανκερ ανά ηλικία
                                                                  100
          Μέγεθος    από Απρίλιο του 2022  από Δεκέμβριο του 2023
                   5ετίας  10ετίας  15ετίας  5ετίας  10ετίας  15ετίας
             Ηλικία
          VLCC      54%     67%    63%    14%     13%    6%
                                                                   -
          Suezmax   69%    100%    104%    8%     8%     11%
          Aframax   58%     93%    110%    6%     7%     7%
                                                                     ≤2003
          LR1       54%     99%    103%    7%     8%     9%            2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025  2026  2027
          MR        45%     79%    100%    5%     14%    9%


         270
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277