Page 279 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 279

γελιών κατά τα τελευταία τρία χρόνια θα μπο-                 τη διάρκεια της πανδημίας, είχαμε σημαντική
            ρούσε διαφορετικά να πιέσει τα κέρδη. Ωστόσο,                αύξηση των αποταμιεύσεων, γεγονός που συνέ-
            η ζήτηση για τόνους-μίλια έχει υποστηρίξει                   βαλε καθοριστικά στην υποστήριξη της ζήτησης
            σημαντικά τα κέρδη, με αύξηση της παγκόσμιας                 για εμπορευματοκιβώτια. Ωστόσο, το μεγαλύ-
            ζήτησης στη θαλάσσια μεταφορά containers                     τερο μέρος αυτής της πλεονάζουσας αποταμί-
            κατά +11% (σημειώνοντας μείωση κατά 92%                      ευσης έχει ήδη απορροφηθεί, λόγω του υψηλού
            στις αφίξεις των συγκεκριμένων πλοίων μέσω                   κόστους διαβίωσης και της αύξησης των επιτο-
            της Ερυθράς Θάλασσας). Όσον αφορά τη χρήση                   κίων τα τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα έχει
            logistics, πράγματι, η αύξηση των ημερών δια-                επανέλθει μια σχετική ομαλοποίηση των κατανα-
            μετακόμισης μπορεί να επιβαρύνει τις έγκαιρες                λωτικών δαπανών μετά την πανδημία. Ως απο-
                                                                         τέλεσμα, οι μεικτοί συντελεστές αποταμίευσης
            παραδόσεις, ειδικά για ευαίσθητα στον χρόνο
 Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ   εμπορεύματα, όπως τα wood products.           στην ΕΕ και στις ΗΠΑ έχουν επιστρέψει στα επί-
            Φυσικά, οι εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα χαρα-
                                                                         πεδα προ πανδημίας. Παράλληλα, η κλιμάκωση
 ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ   κτηρίζονται από αβεβαιότητα, κάτι που οδήγησε   των γεωπολιτικών εντάσεων, λόγω του συνεχι-
                                                                         ζόμενου πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας και της
            το 2024 να ξεκινήσει με ανάμεικτα συναισθήματα
 ΤΗ ΖΗΤΗΣΗ   λόγω των παγκόσμιων αναταραχών και της σταθε-               σύρραξης στη Μέση Ανατολή, έχει οδηγήσει σε
                                                                         αύξηση των τιμών των βασικών εμπορευμάτων
            ρής ζήτησης για μεταφορές. Η χωρητικότητα του
 ΓΙΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΑ   στόλου, όπως προαναφέραμε, προβλέπεται πως     σε παγκόσμιο επίπεδο, προκαλώντας ανησυχίες
            θα αυξηθεί, ενώ η ζήτηση για νέα πλοία παραμένει
                                                                         ότι ο πληθωρισμός θα ενταθεί περαιτέρω. Ως εκ
 ΣΤΟ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΜΕΛΛΟΝ  υψηλή, καθώς οι εταιρείες επενδύουν με βλέψεις     τούτου, οι προοπτικές για την παγκόσμια οικονο-
                                                                         μία παραμένουν δυσοίωνες, με την οικονομική
            για μελλοντική ανάπτυξη. Παρά τις θετικές αυτές
            προοπτικές, οι προκλήσεις όπως η υπερχωρητικό-  Μεσοπρόθεσμα,   ανάπτυξη να αναμένεται να υποχωρήσει και το
            τητα και οι αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί   η επιδίωξη   2024, ενώ ο παγκόσμιος πληθωρισμός εκτιμάται
            ίσως προκαλέσουν εμπόδια αργότερα κατά τη   διαφοροποίησης   ότι θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα.
            διάρκεια του έτους.                         των βάσεων       Όσον αφορά τον διαθέσιμο στόλο, το 2024 ανα-
            Μεσοπρόθεσμα, η επιδίωξη διαφοροποίησης    παραγωγής και     μένουμε νέο ρεκόρ νέων παραδόσεων πλοίων.
            των βάσεων παραγωγής και εφοδιασμού από     εφοδιασμού       Συγκεκριμένα, η συνολική χωρητικότητα του στό-
            μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες αναδεικνύ-    από μεγάλες      λου, αφού σημείωσε αύξηση κατά 8% το 2023,
            εται θετικός παράγοντας για την αγορά των   πολυεθνικές      φτάνοντας τα 2,3 εκατ. TEUs, αναμένεται να
            Container. Οι εταιρείες αυτές, ενώ διατηρούν   εταιρείες     υπερβεί τα 2,5 εκατ. TEUs το 2024. Συγκριτικά,
            σημαντικές λειτουργίες στην Κίνα, επεκτεί-  αναδεικνύεται    το 2025 η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί λίγο, με
            νουν παράλληλα τις δραστηριότητές τους σε     θετικός        προβλεπόμενη παράδοση 2 εκατ. TEUs. Παράλ-
            άλλες αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Νοτιο-  παράγοντας για   ληλα, η προσοχή στην περιβαλλοντική βιωσιμό-
            ανατολική Ασία, η Ινδία και η Αφρική, με στόχο   την αγορά των   τητα είναι εμφανής, καθώς το 83% των TEUs
            τη μείωση των κινδύνων και την ταυτόχρονη   containerships.  που συμβολαιοποιήθηκαν το 2023 προορίζεται
            πρόσβαση σε νέες αγορές με  χαμηλότερο                       για χρήση εναλλακτικών καυσίμων, με το 50% να
            κόστος παραγωγής και προσφοράς. Παράλ-                       είναι μεθανόλη και το 33% LNG. Επιπρόσθετα,
            ληλα, η οικονομική ενδυνάμωση της μεσαίας                    οι τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας έχουν
            τάξης στις περιοχές αυτές συντελεί στην ενί-                 εφαρμοστεί στο 43% του στόλου των πλοίων
            σχυση του ενδοπεριφερειακού εμπορίου, με                     εμπορευματοκιβωτίων, αυξανόμενο από 37% το
            την Ασία να προβλέπεται πως θα συμβάλει στο                  2023, ενώ το ποσοστό του στόλου με σύγχρονους
            μισό της ζήτησης του 2024, ξεπερνώντας τα                    «eco» κινητήρες έχει φτάσει σε ένα νέο ρεκόρ
            επίπεδα του 2021. Παρόμοια, περιοχές όπως η                  του 41%, ανεβαίνοντας κατά 5 ποσοστιαίες μονά-
            Αφρική, η Μέση Ανατολή και η Ινδία αναμένεται                δες από το προηγούμενο έτος και αναδεικνύο-
            να συμβάλουν επίσης σημαντικά. Η ανάπτυξη                    ντας την αυξημένη δέσμευση της βιομηχανίας
            αυτή ενδέχεται να εντείνει τη ζήτηση για μεγα-               για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώμα-
            λύτερα πλοία Feeder κατά 3-4%, ενισχύοντας                   τος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
            το δυναμικό αναδιάρθρωσης και τη συνολική                    Κλείνοντας, θα ήταν ενδιαφέρον να δώσουμε
            χρησιμοποίηση της χωρητικότητας στον κλάδο                   μια εικόνα σχετικά με την πορεία των ναύλων
            των εμπορευματοκιβωτίων.                                     κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024. Σύμφωνα με
            Παρ’ όλα αυτά, η πορεία της οικονομίας απο-                  τα δεδομένα μας, η ετήσια χρονοναύλωση για
            τελεί κρίσιμο παράγοντα, ο οποίος αναμένεται                 τα πλοία Neo Panamax (9.000 TEUs) και Feeder
            να επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για εμπορευ-                 (2.700 TEUs) κινήθηκε στα $48.000 και $20.000
            ματοκιβωτια στο προσεχές μέλλον. Πιο συγκε-                  ανά ημέρα αντίστοιχα, με τους αντίστοιχους ναύ-
            κριμένα, ο υψηλός πληθωρισμός και η χαμηλή                   λους να σημειώνουν μικρή αύξηση κατά τον μήνα
            οικονομική ανάπτυξη που παρατηρούνται μπο-                   Απρίλιο. Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένοι ναύ-
            ρεί να επηρεάσουν αρνητικά τη ζήτηση. Κατά                   λοι αναφέρονται σε πλοία eco design.


                                                                                                            277
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284